hur binder vi husmasken

Av någon anledning så har jag inte hittat ett husmasksrecept som tilltalar mig, jag har sett alla möjliga variationer och favoritetn var en bit ventilgummi med pålimmat skräp.. Har nån ett riktigt bra och fiskfångande recept?
 
Jaa...

- brun bindtråd
- Kamasan B800 strl 8-10
- blytråd (eller annat tungt miljöalternativ)
- mörkbrun SLF dubbing
- senapsgul SLF dubbing
- klippt brunt tupphackle
- klippt grått eeller Iron Blue Dun tupphackle
- kopparribb (valfritt)

Linda på blytråden innan bindtråden, hur mycket beror på önskat djup och krokstorlek. Fäst bindtråden vid öglan, linda den över blytråden. Klipp till tupphacklen (klipp av "topparna"), gärna lite hackigt och ojämt. Fäst toppen av hacklen längst bak på kroken, om ribb ska användas fäst även den nu. Gör en dubbingögla av bindtråden. Dubba in den mörkbruna SLF dubbingen. Dubba två tredjedelar av krokskaftet brunt, fäst sedan (man kan borsta till dubbingen i detta läge så att den blir mer fluffig). Linda fram hackelen (och den ev. ribben...). Fäst dessa. Dubba på den senapsgula SLF dubbingen på bindtråden och dubba resterande främre tredjedel. Avsluta med Whip-knut och lacka huvudet.

Husmasken ovan har inte gummiband och limmad kork iom att det (för mig iaf) går sönder efter en firre eller två.

Man kan hackla hela kroppen men jag brukar spara en tredjedel då det blir lite som att masken tittar ut ur sitt hus då. Jag brukar schlappa på ganska mycket bly på dessa iom att det vanligtvis innebär bottennära fiske.

Nåväl, det var min variant.

/Anders B
[Ändrat av brook 2003-11-21 kl 15:20]
 
Bör vällan, när det är tid för detta, gå att plocka riktiga bon, efter strandkanten.

Trä dessa på krok och epoxylacka, kan det bli mer autentiskt?
 
Pröva blanda vanlig haröre dubbing och lite (obs! lite) muddler hår. Blanda friskt och grunda med lite mycket blytråd. Klipp till oregelbunden form så kan den faktiskt nästan se ut som en husmask.
Har dock aldrig fångat något på den men nåja, den gav mig lite skaparglädje iaf.

mvh/samuel
 
samme83; sa:
Pröva blanda vanlig haröre dubbing och lite (obs! lite) muddler hår. Blanda friskt och grunda med lite mycket blytråd. Klipp till oregelbunden form så kan den faktiskt nästan se ut som en husmask.
Har dock aldrig fångat något på den men nåja, den gav mig lite skaparglädje iaf.

mvh/samuel

haha... du kan ju inte tipsa om en fluga som inte fångar fisk.

:)
 
FJS90/91; sa:
samme83; sa:
Pröva blanda vanlig haröre dubbing och lite (obs! lite) muddler hår. Blanda friskt och grunda med lite mycket blytråd. Klipp till oregelbunden form så kan den faktiskt nästan se ut som en husmask.
Har dock aldrig fångat något på den men nåja, den gav mig lite skaparglädje iaf.

mvh/samuel

haha... du kan ju inte tipsa om en fluga som inte fångar fisk.

:)

Men jag fångar ju aldrig fisk iaf så vem kan säga om det är flugans fel eller mina yviga spörörelser... :)
 
Blev sugen att snickra fram ett snyggt mönster och kom fram till följande:
linda en sjysst underkropp med t.ex. garn, riktigt tajt och hårt så att det blir en fast men tjock bas.
Bind ett prydligt huvud och avsluta.
Därefter, pensla på överflödigt mycket lack på kroppen.
Innan lacken torkar så doppar man flugan i sand med varierad kvalitet och lite bråte. (pröva variera husen så att man kan täcka flera olika alternativ till bottnar...). Se till att "bråten" fördelas på ett verklighetstroget sätt och snygga till där det behövs.
Låt torka och bättra sedan på med lack där det ser ut att kunna släppa...

Ser i alla fall ut som en husmask...

mvh/samme
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.