Nackar och Sadel

När jag började binda flugor så köpte jag nackar för ca: 60:- det tog inte så lång tid att inse att tuppnackar för 60spänn e slöseri på tid, med tiden så har nackarna blivit dyrare och nu använder jag nackar i prisklassen 400:-... Min stilla undran är, hur mycket bättre är de riktigt dyra nackarna?
 
Vilka...

nackar eller Saddels du använder beror på vilken typ av fluga du ska binda, men generellt så kräver torrflugor bäst (och dyrast) hackle.

Nästa variabel som spelar in är hur många flugor du binder, ju fler (torr)flugor, desto större krav blir det på material och verktyg.

En tredje variabel att räkna med är om du har nån polare som du kan dela nacken med, då halveras priset alternativt att ni får en halv nacke var av olika färger.

Om ovanstående frågor kommer att returnera ett positivt svar så är dyrare nackar helt klart mycket bättre, om man får ett negativt eller tvetydiga svar på ovanstående så är det kanske inte värt att köra på de dyraste...

/Anders B
 
Re: Vilka...

Jaa... Många flugor blir det, speciellt torrflugor för det e ju ett satans roligt fiske.. Det e väl därför jag halkat upp i prisklass på mina fjädrar. Metz nackar kan man få delade i två färger, med tanke på variabel 3...

Jag ser ju klart skillnaden på nackar för 60:- och 400:-(som natt å dag)... Blir nackarna lika mycket bättre för 900:-, jag e lite för snål för att köpe en för att se hur bra den är..
 
Jag...

tycker att Hoffmans nackar och "Sadlar" är värt pengarna, jag vet dock inte vad de kostar nu förtiden (ett bra bevis på att de räcker länge;))

Jag köpte en brun och en svart nacke...eller om det var sadles...sitter på jobbet nu...men hur som helst, det är de färgerna som jag använder mest, och kan rekommendera.

/Anders B
 
läste just

Att Lennart Bergqvist gått från Metz till Hoffman... Duger det åt en flugbindare i den kalibern så lär det duga åt en sådan fummelpelle som mig..

(Hoffman säljer delade nackar såg jag)
 
När är man mogen??

Intressant diskussion då jag själv precis inlett mina stapplande flugbindningsförsök. Min stilla undran är när man är "mogen" att gå över till att använda dyrare material. Än så länge känns det lite overkill att lägga ut så mycket pengar på dyra nackar.

MVH
David Björkén
 
David: Så länge du själv känner att det är du och din bindteknik som sätter gränserna för hur bra resultatet blir skulle jag hålla mig till dom billigare nackarna.
När man blivit lite mer varm i kläderna brukar man märka att kvaliteten på materialet spelar större och större roll för slutresultatet. Du kommer med största sannolikhet märka när materialet sätter gränserna och inte du själv...

/Tobbe
 
visst men..

Jag började själv med de billigaste och hade inte en aning om skillnaden, efterhand som jag tröttnat på skithackel så har jag köpt dyrare och dyrare till där jag är nu.. Det har blivit jäkligt dyrt att köpa en massa billigt skit, sanningen är trots allt att de aldra billigaste nackarna/sadlarna inte duger till att göra torrflugor av, dom flyter inte ens om man dränker dom i flytmedel samt att ojämnheten gör att flugorna inte ser kloka ut..

Som sagt.. Man behöver som nybörjare inte köpa de aldra dyraste men jag tror nog att man bör ligga runt 200 spänn för att det ska bli en vettig nacke..
 
Re: visst men..

FJS90/91; sa:
Jag började själv med de billigaste och hade inte en aning om skillnaden, efterhand som jag tröttnat på skithackel så har jag köpt dyrare och dyrare till där jag är nu.. Det har blivit jäkligt dyrt att köpa en massa billigt skit, sanningen är trots allt att de aldra billigaste nackarna/sadlarna inte duger till att göra torrflugor av, dom flyter inte ens om man dränker dom i flytmedel samt att ojämnheten gör att flugorna inte ser kloka ut..

Som sagt.. Man behöver som nybörjare inte köpa de aldra dyraste men jag tror nog att man bör ligga runt 200 spänn för att det ska bli en vettig nacke..

Nu blev jag sugen på att cykla förbi cykelaffären och inhandla lite bättre nackar. Kan ju vara intressant att testa skillnaden även för en nybörjare som jag. Jag har dock ffa bundit streamers och kustflugor än så länge och övat på olika tekniker.. små torrflugor känns än så länge lite "pillrigt" men förhoppningsvis tränar man upp lite känsla inom sinom tid..
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.