Laxflugor

Re: Tillbaka till ämnet

peppe_malmqvist; sa:
Tillbaks till ämnet - laxflugorna!

Själv har jag bara fiskat lax en säsong men det gick över förväntan med en egenbunden enkel fluga. Den har silverkropp med silverribb och en ganska rejäl svart hårvinge och några silverfärgade crystal flash. Nu var det väl rekordår förra säsongen i Gaula, men om den även i år ger två laxar och tre tappade så får jag nog namnge den med blygsamma namnet "Gaula killer" eller liknande! :)

Inför årets Gaula-drabbning skulle jag uppskatta några fler tips i stil med "Tio-i-topp laxflugor".

Peppe

Harru nån bild på din Gaula Killer så hade det varit kul om du lade upp den så man kan få titta på en riktig laxfångare..

Håller med dig Peppe, skulle vara kul med en 10 itopp lista på de bästa laxdräparna : )
 
Laxfluga!!

Helt rätt!
Jag ber om ursäkt för att jag rycktes med i Graips påhopp på laxfiskare och förklarade vissa sanningar för honom..
hade definitivt inte med ämnet laxflugor att göra.
Hans okunskap är hans eget problem.

Nu till ämnet!!
Din Gaula killer låter som en riktigt bra laxfluga!
En känd fiskeskribent(kommer ej i håg vem) svarade en gång på frågan vilken laxfluga som är bäst:
Spelar ingen roll bara den är svart...
Lägg ut en bild på den på recensioner så ska jag binda upp en exaxt kopia av din specialare och testa den!!
Så får du en recension av mig senare i sommar.

Egentligen tror jag inte laxen är så otroligt kräsen, men det här med laxflugor är något speciellt.
Vid ett sådant tålamodsprövande fiske som laxfiske kan vara är det viktigt att ha lite hokuspokus med flugorna! det behövs för att man ska orka i bland.
Och helt klart fiskar vissa flugor bättre.
Hairy Mary med rävhårsvinge är inte dum.
Har inte fiskat i Gaula, men en bra fluga i många norska älvar är Green Highlander.
Gröna flugor är som bekant heta i de klara, grönaktiga norska älvarna, grönt går dock inte alls lika bra i våra norrlänska älvar.
Där är många populära flugot orange-bruna i färgen.
Men svart det funkar nästan jämt...
Längtar efter första laxhugget något enormt!

Med flugfiskehälsninger Magnus
 
läcker

Snygg fluga!! Jag kommer att binda ett par ikväll för utvärdering, sticker väl ner till älva och slänger lite med den ikväll.
 
Tråkigt med lymlar

Har fått mycket hjälp på denna site av Graip och brook och då blir man illa berörd av att lymlar som Magnus Ekström alias "Outsider", tar sig brösttoner.
Han må vara erfaren, men förstår man inte ironi, har man inte på ett forum av denna genuina kaliber att göra göra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fly40 laxflugor Fiske 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.