Ingen RÖK utan eld..

Hitintills så har all rökning skett via en stationär rök.. Jag vill införskaffa en portabel rök så att rökningen kan ske på plats. Är det någon vis själ som kan rekomendera mig vilken rök som är bäst att välja. Sätt gärna in länk om ni har någon.

Noli turbare circulos meos..... : )
 
Provisorisk røk

Ja, ABU-røken (liten modell) ær bra, men væger før mycket till længre turer nær man jagar gram i packningen.

Nåt jag inte prøvat sjælv, men vet andra som gjort, ær att strø spån i botten på en stormkøks-kastrull (som man kanske har med sig oavsett), lægger några bjørkkvistar øver, på vilka man lægger fisken, och så anvænder stekpannan eller annat som lock. Skall visst funka bra.

(Som en parantes kan næmnas att jag fick samma ide, och sænde førslag til Trangia (dær jag faktiskt jobbade i min ungdom), før många år sedan om att dom skulle produsera ett galler som passar i deras kastruller, just med tanke på att røka fisk, men det har ju inte skedd något vad jag vet).

Invændningen mot att anvænda kastrullen till røkning ær att den blir sotig och sølig. Detta kan kanske avhjælpas med att tæcka insidan med alu.folie?

Annat jag funderar på ær om aluminiumen kan reagera på något olyckligt sætt med kemikalierna i røken, så att det påverkar både smak och ev. ær ohælsosamt?

Førøvrigt, så finns det ju också røkpåsar att køpa, och något liknande borde man också klara att vika ihop sjælv med alu.folie.
 
tackar

Tack för ett mycket bra förslag... Det här satte byggar griller i huvudet på mig, skall sätta mig ner när jag kommer hem och fundera mer på en lösning till trangia kastrulen..
 
Annars har jag ett tips som funkar aldeles utmärkt om man har tillgång till gräs och dylikt.
1) bygg en stadig brasa och låt den övergå i glöd och få den någorlunda plan.

2) lägg på lite enris eller det naturen för tillfället har att erbjuda.

3) täck allt detta med fuktigt gräs, förhoppningsvis ryker det gode mycket vid det här laget.

4) lägg på mer av riset och lägg på firrarna med kryddor.

5) täck allt med mer gräs (eller först folie om man har).

6) täck över gräset med mossa och täpp till där du ser att det ryker.

vänta en stund och njut sedan. Det kan verka lite omständigt, särskillt om området är lite kargt. Men om situationen tillåter, pröva för all del, det blir riktigt gott.

tight lines/samuel
 
Tackar för ett lysande förslag.. Korkat av mig att inte komma på det, har trots allt gjort kokgropp ett par ggr..
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.