Fiskegrejor för 12 åring

Min grabb är lite sisådär fiskeintresserad, kanske därför han fått använda sig av "rackel" dvs. nån abumatic rulle med drag eller flugkast.
Det vore kul om han ville flugfiska. Har på ett bambuspö nu satt en lång tafs och bundit dit en fluga. Har ni andra några bra förslag? Vill inte köpa några dyrare grejor innan jag vet om intresse finns.
 
Man måste väl ha riktiga grejor för att tycka flugfiske är roligt. Det är ju inte direkt det enklaste att lära sig.
 
"Buy quality - Cry once"

Köp begagnade "riktiga" grejor, annars tröttnar han.
Tröttnar han ändå så går det bra att sälja igen utan att förlora (mycket) pengar

/Peter
 
Man kan mycket väl lära sig kasta och få fisk på en billig flugfiskeutrustning, men det kräver ju ändå en investering på ett antal hundralappar. Om han fastnar kommer han att vilja ha en vassare utrustning om några år. Mitt tips är att han lånar prylar och kunskap av någon som är duktig, och som kan lära honom kasta. Med rätt grejer blir det en rolig hobby i hobbyn, dvs att kasta kan vara roligt även utan att få fisk.
 
"Buy quality - Cry once"

Köp begagnade "riktiga" grejor, annars tröttnar han.
Tröttnar han ändå så går det bra att sälja igen utan att förlora (mycket) pengar

/Peter

]"Buy quality - Cry once" Jo, när jag tänker till lite så måste det bli så. Jag köper "upp mig" på lite bättre grejor än de jag har nu till mig själv och ger mitt gamla till grabben, vill han sen inte så har jag ju extra ifall att.
 
Det är i alla fall så jag ursäktar mig när jag köper nya grejor.
"Jo, men, pojken behöver ju...å då kan han ta mina gamla" ;)
 
Det är i alla fall så jag ursäktar mig när jag köper nya grejor.
"Jo, men, pojken behöver ju...å då kan han ta mina gamla" ;)

Så ska en slipsten dras :)
Regeln ska väl annars vara att inte köpa något billigt skräp till grabben. Det lönar sig med tiden.
Sen finns det alltid mer lättfiskade grejer än flugspön. T.ex. haspel, men det är kanske som att svära i kyrkan?
 
Haspel är alltid lättare att börja med än fluga.
Däremot är fluga en helt annan religion. Jag var själv 9-10 år när jag började med fluga.
(men jag är kanske bara ovanligt begåvad) ;)

/Peter
 
Jag började tästa flugfiske när jag va 7 år men 8 år började jag flufiska på riktigt.
Jag började med haspel innan flugfisket för annars blir det så svårt att hantera spöet och allt annat.
Så jag skulle lätt börja med haspel innan börjare med svårare fiske.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
lausvik Vad, mer än fiskegrejor, bär du med dig när du är ute och fiskar? Fiske 43

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.