Step-in-bindningar, bra eller dåligt?

Jag vill veta lite om step in bindningar. Är skorna kassa att gå med? Skaften är väl styvare och frammåtlutade. Åkkänslan, är den bättre eller sämre? Är det risk att paja sko-delen av bindningen om man går omkring bland stenar?
 
svar step-in

Step-in bindningar är antagligen det bästa som hänt snowboard på länge, speciellt om man vill gå på tur med snowboard/snöskor. Det i mitt tycke bästa fabrikatet är K2 Clicker som har mycket tillbehör att
välja bland bla snöskor stegjärn och även korta skidor. Jag har själv tillbringat de senaste 4 vintersäsongerna i St Anton och jag bytte i år till clicker. Det var en oerhört posetiv överraskning. Även åkkänslan blir mycket bättre med bättre kantgrepp och direktare styrning. Skall du gå på tur är clickersnöskorna ett måste, klart överlägsna andra modeller, du slipper hålla på och fumla med remmar och spännen i snön det är bara att klicka i och traska iväg. Det är heller ingen risk att glida ur snöskorna som med rembindning, dessutom är de mycket bättre att gå på skrå med. Skorna är styvare att gå i men det är en marginell nackdel jag använder själv modellen Guide som jag kan rekommendera. Det är inte någon risk att slita ut metallkonstruktionen under skon genom att gå på sten, något sådant har jag i alla fall inte märkt av efter en hel säsongs användande, därimot blir greppet på sten något sämre. Slutligen kan jag bara hänvisa till att de som deltar i svenska cupen i skidalpinism använder Clicker. KÖP
 
Bra fråga.

Undrar ungefär det samma, har frågat i sport affärer om just samma sak och svaret där är att dom vet inte riktigt. Är liksom lite upp till var och en, känslan.
Det kommer säkert blir mer av den typen längre fram i tiden men ska man lysna på dom som "vet" så kommer den gamla hederliga bindningen finnas kvar en lång till framöver. Dom största användarana av snapp-typen är uthyrnings ställena, med anledning av dom tar mindre lagerplats.

Mvh
Björne
 
jag tycker att step in bndningar verkar rätt okej har testat k2s dom var inga höjdare. men det var ju några år sen och jag tror att dom har utvecklats ganska mycket på dom åren.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.