Leder till Snöhetta i Dovrefjell

Vi är ett gäng som ska till Dovrefjell och funderar på varifrån man borde bestiga Snøhetta. Har någon här erfarenhet att gå från Snøheim, Reinheim, Åmotdalshytta?

Vad är skillnaderna i svårighetsgrad och hur pass stenigt det är? Vilken led är roligast?
 
Hej
Det finns bussar ifrån Hjerkinhus som går till Snöheim som man utgår ifrån till snöhetta.

Ifrån Snöheim kan man antingen gå fram och tillbaka eller runt berget.

Vid Hjerkinn är också vart man parkerar iom att det är ett militärfält emellan. Sen om man väl är där finns det en botanisk fjälltrådgård i närheten som är riktigt trevlig om man gillar sådant.
 
Som tidigare nämnt så måste man åka buss in till Snöheim (1474möh) ifrån Hjerkinn.
Här finner du Info och tider för 2018. https://snoheim.dnt.no/snoheimvegen/

Parkerar gör man vid Hjerkinnhus, betalar 50:-/dygn för parkering inne i receptionen.

Om man inte vill bo på Snöhiem fjällstation så finns det en del okay tältplatser vid sidan om leden mot Snöhetta efter någon kilometer, kring 1500möh, sen blir det snabbt stenigare.
Det är leden från Snöheim som lämpar sig allra bäst för en bestigning av toppen. Den andra leden från baksidan används inte speciellt frekvent vad jag vet.

Till en början är leden stor och tydlig, men blir av naturliga skäl mindre tydlig när man kommer upp i stenbranten. Första 2km är lättvandrade, sen vid Gamle Reinheim (ca 1750möh) brantar det till något och marken blir helt stenbunden, som alltid på högre fjäll i Skandinavien. Man behöver dock aldrig använda händerna, utan det är relativt lätt hela vägen. Hela leden upp är märkt med röda "T" och det sitter även tydliga järnrör med kanske 50m mellanrum, så man lättare ska finna vägen vid dålig sikt.

Stigningen från Snöheim till toppen på 2286möh så är det ca 4km, 800hm och tar normalt 2-4tim upp.

Vidare kan man ta sig vidare till Midttoppen 2278m utan större svårigheter, lite större block och man får ta i med händer på något ställe på väg ner. Vill man sen vidare mot Västtoppen så kräver det klättring upp grad 4. Dock så kan man nå Västtoppen via en annan markerad led från Snöheim.

Det är inte alls omöjligt att få se vilda Myskoxar i trakterna kring Snöheim, eller Reinheim för den delen. Mäktiga djur!


Lycka till!
 
Tack för svaren! Fantastiskt att få höra från folk som har erfarenhet av området.

Vi tar bussen till Snøheim, går därifrån till Reinheim och sedan vidare till Åmotdalshytta för att sedan gå tillbaka till Snøheim. Därför har vi möjlighet att göra toppturen från alla tre hytter. Just nu lutar det åt Reinheim eftersom jag hört att rutan från Snøheim är lite "tråkig" och att det förmodligen passar oss bättre tidsmässigt. Har även läst att leden från Reinheim är i princip lika lätt som från Snøheim, dock ca 100 höjdmeter extra.

Kul tips med den botaniska trädgården. Hinner vi så kan det vara värt ett besök.

Finns annars några saker man bara måste se i området jag nämnt att vi ska vandra i? Eller det är, förutom naturen i sig, Snøhetta - och som ni skriver - myskoxar (avstånd ska hållas, hsr jag läst överallt)?
 
Hej,
jag var för en månad sedan i Dovrefjell och startade från Kongsvoll (kom med tåget) gick enligt den streckade linjen på kartan (först grön linje delvis oledat och sedan vidare på den röda linjen på den bifogade bilden) till Reinheim. Jag stannade över natten i Reinheim och dagen efter gick jag upp med packning till Snöhettan. Från början var tanken att gå via toppen vidare till Åmotdalshyttan men insåg att det skulle bli för jobbigt så jag lämnade säcken vid korsningen (bilden med vägvisaren) en så kallat platå nedanför Snöhettan. Vid toppen träffade jag ett tyskt par som skulle vandra vidare via toppen. Jag hade inte vågat det som ensamvandrare. Det låg mycket snö kvar vid kammen och man såg knappt någon markering. Det har säkert gått bra för de annars hade man hört något. När jag kom ner till platån var jag för trött för att fortsätta på stigen till Åmotdalshyttan där man rundar Snöhettan. Det finns jättebra tältplatser (vatten måste tas med) som ni kan se på bilden med solnedgången. Nästa dag fortsatte jag på stigen till Åmotdalshyttan. Den går ganska högt och är rätt stenigt men inte svart. Eftersom ni ska tillbaks så skulle jag föreslå att vandra från Åmotdalshyttan den lätta stigen nere tillbaks till Reinheim och vidare nere längs jokken till Kongsvoll eller Snöhemstationen. Flest myskoxar syntes på streckan från Kongsvoll till Reinheim. Jag såg senare en del också när jag gick från Loennechenbua till Gammelsetra. De stod mitt på stigen och jag tog det lite försiktig och var på väg att göra en omväg men när jag närmade mig så sprang de åt alla håll.
 

Bilagor

  • 18-07-20, karta över Dovrefjell 1.jpg
    18-07-20, karta över Dovrefjell 1.jpg
    668 KB · Visningar: 413
  • IMG_7676_1.jpg
    IMG_7676_1.jpg
    56.8 KB · Visningar: 427
  • IMG_7607_1.jpg
    IMG_7607_1.jpg
    59.7 KB · Visningar: 399
  • IMG_7615_1.jpg
    IMG_7615_1.jpg
    51.9 KB · Visningar: 403
  • IMG_7630_1.jpg
    IMG_7630_1.jpg
    45.6 KB · Visningar: 397
  • IMG_7671_1.jpg
    IMG_7671_1.jpg
    31.2 KB · Visningar: 412
Tack för ett fantastiskt utförligt svar med bilder och karta! På måndag bär det av - och så länge väderprognosen är bra så blir det Dovrefjell och rutten Snøheim - Reinheim - Åmotdalshytta - Reinheim - Snøhetta - Reinheim - Snøheim.

Från Reinheim/Snøheim till Åmotdalshytta så har vi tre alternativa rutter som vi bestämmer på plats; via Østsida av Snøhetta (som veni nämner), via Larsurda eller via Leirpullskardet. Vad jag förstår det så är det den senare man ska ta för att slippa all sten. Även Vestsida av Snøhetta från Snøheim verkar väldigt vacker om än lite längre och även där mycket sten (mer än Østsida & Larsurda?).

Till Reinheim från Åmotdalshytta tar vi en av de tre först nämnda rutterna tillbaka (förslagsvis inte samma som vi tog dit).

Bestiger Snøhetta från Reinheim och dagen efter tillbaka till Hjerkinn och färd hem igen.

En lite kortare tur men skönt att komma ut!
 
Hej! Vi funderar på samma tur fast utan topptur och med tre små barn (1, 5, 7). Nu undrar jag hur turen gick? Var det trevlig terräng? Mycket folk eller lite stillsamma?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
JTTTOTW Sareks bästa leder, fungerar min karta? Fjällvandring 36
jagaranna Tips leder Fjällvandring 2
annicag Tips på bra leder i Jotunheimen Norge Fjällvandring 3
AJogefors 5dagar+ Förstagångs vanding. Tips om leder etc. Fjällvandring 16
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
Chrabban Fina leder i sverige ? Fjällvandring 0
Fantomax Tips på bra leder runt åre/jämtland Fjällvandring 16
LegendZ Kebnekaise - "Sevärdeheter", tips på leder Fjällvandring 4
dek Kuperade leder i Sälen Fjällvandring 5
Wookad Tips på leder i Norge! Fjällvandring 3
shalin Leder kring Laisaliden/Hemavan Fjällvandring 4
fullrulle Lättvandrade leder Fjällvandring 11
dykaren78 Vandrings leder Fjällvandring 3
cotterskog Bra leder i Kebnekaise? Fjällvandring 8
söker leder i oviksfjällen och storlien Fjällvandring 1
GustavOh Vilken väg till Álggajávvre? Fjällvandring 12
GustavOh Biljetter till fjällvärlden 2024 Fjällvandring 30
Wotan88 Riksgränsen-Likta-Alip Duvrras-Vassejiekna-Vassecohkka-Trollsjön-Gearggecorru-Guoblavaggi-Boazcohkka-Vuolimus Hoiganjarrvi-vidare till siellacohkka Fjällvandring 4
Stordrulen "Svårt att nå ut med information om fjällfaror till ovana vinterbesökare" Fjällvandring 1
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
KohiNoor Östra till Västra Unna Reaiddavaggi? Fjällvandring 7
HUFFEBOY Resa till Kvikkjokk Fjällvandring 50
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Skutter Sovsäck till Sylarna runt - Augusti / september Fjällvandring 8
lovikkavanten Alternativ väg till Skerfe från Sitoälvsbron? Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Palmin Bussgods från Kiruna till Saltuloukta Fjällvandring 0
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
EssetS Vandra norr om Riksgränsen till Björkliden Fjällvandring 5
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
JannicaBonn Kvikkjokk till Saltoluokta - transport tillbaka till parkerad bil Fjällvandring 7
Andreas123456 Resa till Kungsleden Fjällvandring 5
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
libo475 Låkktjåkka till Kårsavagge västra leden tältplats Fjällvandring 3
Slitvargen Från Sarvesvagge till Kvikkjokk Fjällvandring 3
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
perhaka Någon som känner till vadet väster om Kløfthåbua i Femundsmarka? Fjällvandring 4
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Godisaron Svagt te till fjälls Fjällvandring 24
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...