Tält som gömsle

Försökte kika på orrar i tältet, men fick flera problem. Nu söker jag tips och idéer för att bruka ett vanligt tält som gömsle.

Har ett typ Hilleberg Akto. Ytterdörren lämnade jag öppen hela natten, vilket kändes onödigt kallt. Hade velat haft nåt för som ändå går att fota/kika igenom, typ nåt panelklippt myggnät?

Innerdörren var stängd med myggnätet men inte toppdelen med tyg. Också kanske onödigt kallt. Plus att när jag ville fota måste jag ju ändå öppna myggnätet och då väsnades dragkedjan. Kanske stänga med stroppar eller magnet istället om man kan sy på det? Men hur stoppa fuktig luft och vind från en blöt myr om man bara har myggnät omkring sig?

Och ändå så tror jag att jag störde när jag rörde mig aldrig så lite. Kanske bör man sätta upp nåt camonät framför hela tältet för att minska synligheten? Eller är ljudet värre, med sovsäck och dragkedjor?

Sista problemet är väl omöjligt, för senare hamnade de bakom tältet och spelade. Det går inte att öppna nåt åt andra hållet och jag vill inte sy om tältet. Är det alltid hopplöst eller kan man trixa med camonät runtom så att man kan smyga ut och kika över taket?
 
Jag ska börja med att säga att jag aldrig suttit i gömsle och väntat på vilt, jag är allt för rastlös för det.... Jag har dock ägnat ansenlig tid t att smyga på vilt och har under perioder funderat mycket på om jag borde köpa mig ett gömsle (innan min självinsikt hunnit ifatt mig).
Jag funderade mest kring att köpa ett billigt kinatält, finns ju helt ok 2-3mannatält att köpa för typ 200 spänn om man letar lite. Ett sånt tält är man inte så rädd för att sätta saxen i, man kan helt enkelt skära upp "skyttegluggar" i väggarna med en lapp utanför som fälls upp när man för ut objektivet. Skär du ut en glugg i varje vägg så slipper du tänka på Camonät och försöka dig på indianförflyttningar. Om sanningen ska fram så är det i princip omöjligt att smyga så tyst som krävs, om djuren är nära en.

Vad gäller ljudskapandet så tror jag att det finns några saker som är viktiga.
Först och främst, undvik syntet, det prasslar. Ull och bomull är tyst (och vissa borstade syntetplagg). Kolla på jaktkläder, köp en ullfilt att vira in dig i istället för sovsäck.
För det andra, du måste skaffa dig en förbannat skön anläggning att sitta i som kräver minimalt stökande för att komma i fotoställning. Någon typ av fåtölj eller solstol är nog melodin.
För det tredje skulle jag be dig fundera på om det finns några lämpliga platser nära bäckar, vägar, stränder eller annat som skapar ett bakgrundsbrus som täcker de ljud som du själv skapar. Djuren brukar vara extremt mycket mer toleranta för ljud om det finns ett distraherande bakgrundsljud.

Det är inte för inte som folk använder fasta installationer med trästugor för att fota vilt, det är bekvämare, varmare och dämpar ljud mer effektivt.
 
Inte lätt. Gömslen har kamerastrutar åt alla håll. Köp du ett gömsle, ett trångt enmanstät blir aldrig som ett rymligt gömsle.

Go tur

Vid tjäderspel har ja öppnat dörrar, gått på terasser och fotograferat med motor utan att det störde spelet....
 
Mja, alltså orrarna är ju en bonus under en trevlig tälttur. Annars finns ju vettiga gömslen att hyra eller köpa. Jag vill ju ha min ryggsäck och vandra, men gärna lägga mig strategiskt så att jag ser djurliv. Därav funderingarna på att optimera tältet som gömsle.

Ljud i bakgrunden har jag inte tänkt på... får ta en funderare inför kommande turer.
 
Jag tror att tält inte är ett vidare bra gömsle, annat än om du bara vill fotografera åt ett specifikt håll (eller kan se till att djuret kommer från ett specifikt håll). Anledningen är att ditt synfält är väldigt begränsat, vilket inte är praktiskt om du vill fotografera djur.

Om du är seriöst intresserad i djurfoto så kan du titta på de gömslen som finns färdiga. Det finns flera alternativ, tex campingstolar med ett kamouflagemönstrat tyg som man drar över sig när man satt sig i stolen (tex https://www.amazon.co.uk/One-Man-Camo-Chair-Hide/dp/B00YEAJJB8/ ), tält som är tänkta som fotogömslen från början (tex https://www.cyberphoto.se/outdoor/gomslen/tragopan-monal-v1 ). Det finns förstås en del andra alternativ också, typ kamouflage kläder (valfri överskottsbutik kan ha), och alla alternativ har sina för- och nackdelar, liksom olika prisnivåer. Kamouflagekläder har den uppenbara fördelen att du inte blir bunden till en plats på samma sätt som med gömslen, men de har också nackdelen att de inte gömmer dig lika mycket.

Själv upptäckte jag att mitt lokala XXL hade ett stolgömsle kvar när de hade rea för ett år sedan, så för priset av en vanlig campingstol fick jag ett fotogömsle istället.
 
Med camonät och kvistar runt tältet bör du komma långt.
Passa på att göra ljud medans nåt annat låter.
Dvs en orre spelar, en lastbil passerar i fjärran osv.
 
fäst ett tyg över öppningen som har några gluggar.
1 objektivöppningen. som har en bälj/strut runt objektivet så du du kan flytta runt det utan att synas (rörelsen syns iom att glaset rör sig men betydligt mindre än utan bälj)
2 observationsöppningar täckta med myggnät. för att motverka kylan så fäst en lucka på insidan av gluggen.

Eftersom det är vandring med lite foto så funkar det att bara göra en springa elker hål för objektivet i en bit myggnät men det stoppar inte kylan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonahsenften Vinterfoto - Vintertur - Tält Fototeknik 1
rolandsk Gömsle i naturreservat/nationalpark Fototeknik 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...