Familjevandring helags 2 nätter i tält

Den sträckningen du ritade in från Torkilstöten upp till Fjällstationen är ca 20km. Fullt möjligt att gå på en dag med pigga barn. Men det är en rejäl uppförsbacke på slutet upp mot stationen. Så om minsta barnet klarar det så är det inga problem egentligen med ditt schema.
Att sedan gå från fjällstationen tillbaka till Torkilstöten är en enkel vandring i plan eller svagt nedåtlutande mark.
 
Okej, men det kanske skulle vara bättre att vända på riktningen då och ta den längre sträckan i nedåtgående... 20km är nog att pressa lite för mkt för att det ska vara passande..
 
Det går ju att korta turen med några kilometer om det inte finns krav på att gå hela vägen till just fjällstationen.

Se bifogad karta på hur ni skulle kunna göra det för att få dag 1 att bli 15-16km. Toppbestigningen dag 2 är inte allt för avancerad och ni kommer ha gott om tid på er. Dag 3 tillbaka till Torkilstöten blir ca 15km gissningsvis.

Ta nu inte mitt förslag bokstavligt för exakt hur ni ska gå. Det är god sikt åt alla håll så det är enkelt för er att välja annan tältplats, annan väg upp på toppen etc när ni väl är där.

Hur ni sen än väljer att gå så kommer ni få en superfin tur i mitt favoritberg Helags!
 

Bilagor

  • Helags.jpg
    Helags.jpg
    65.6 KB · Visningar: 719
Södra vägen upp på Helags, den senare bilden är tagen strax innan toppen, utsikten var trevligare en bit ner denna dag. Belöningen är rätt stor även om man inte når hela vägen upp på toppen.
 

Bilagor

  • Helags 3.jpg
    Helags 3.jpg
    65.7 KB · Visningar: 502
  • Helags 1.jpg
    Helags 1.jpg
    54 KB · Visningar: 478
I princip borde du kunna det, men du får avgöra på plats. Det går alldeles utmärkt att bestiga Helagstoppen från det hållet i alla fall.
 
Ok, turen är genomförd!
Vi parkerade vid Ripans parkering och började gå vid 08:45 mot pilgrimsleden. Det var bitvis ganska blött och en del snö kvar men ändå soligt och lagom temperatur, runt 12-15 grader.
Stannade för lunch vid vindskyddet och fortsatte sedan, mellan norra och södra gröndörrsstöten var det väldigt blöt och en hel del snö vilket gjorde det lite jobbigt att gå. Såg renar på långt håll. Fortsatte längs leden med lite små pauser då och då. Nådde renstängslet och insåg att första etappen skulle bli orimligt lång i tempot vi hade och för barnens ork.
Var tvunga att vada på två ställen varav ett som var så pass djupt och strömt att jag fick bära barnen över. MASSVIS med mygg! Pushade på och genade lite från leden för att komma upp i höjd med förhoppning om mindre mygg och bättre tältplats och tältade tillslut väster om Östra Helagssjön. Sträckan var då 19km och barnen var helt slut, åt middag och fick se en fjällräv.
Nästa dag blev det då en etapp upp till fjällstationen med lite omväg dit, tog ca 5 timmar att gå upp med pauser, sträcka 11km. Satte tält och njöt av nyinstallerade vattentoaletter! Tog lite tid för återhämtning här då toppen var höljd i dimma.
Dag 3 vaknade vi till tät dimma och beslöt att gå upp till glaciären, upp och ner tog ca 3h, under tiden fick tält och väskor vara kvar vid stationen. Väl tillbaka nere packade vi ihop och åt lunch sedan fortsatt vandring mot torkilstöten, betydligt enklare led här utan vad men ändå en del vatten som behövde passeras. Kyligare och hårdare vind gjorde pauserna fler men kortare. Vägen till Torkilstöten kändes oändlig, men barnen kämpade på. Nådde parkeringen vid 19.30. sträcka etapp 3 blev 22km.
Härifrån gick jag själv till Ripan och hämtade bilen till barnens stora glädje.

Total vandringssträcka blev 52,2km, mättes med GPS-klockan garmin fenix 3. fick snarlik sträcka,51.6km, med gps på telefonen.

Vackra vyer och många upplevelser men i det var för långt för barnen, dom tyckte inte det var kul första dagens andra hälft och inte heller sista dagen sista 5 km... med facit i hand skulle vi valt en annan sträcka som var lite lättare och kortare. Dock så är stoltheten hos barnen enorm över att ha klarat av detta och jag är mäkta imponerad över deras prestation.
Dessutom fick frugan mersmak och började prata om jämtlandstriangeln!
 
Ok, turen är genomförd!
Vi parkerade vid Ripans parkering och började gå vid 08:45 mot pilgrimsleden. Det var bitvis ganska blött och en del snö kvar men ändå soligt och lagom temperatur, runt 12-15 grader.
Stannade för lunch vid vindskyddet och fortsatte sedan, mellan norra och södra gröndörrsstöten var det väldigt blöt och en hel del snö vilket gjorde det lite jobbigt att gå. Såg renar på långt håll. Fortsatte längs leden med lite små pauser då och då. Nådde renstängslet och insåg att första etappen skulle bli orimligt lång i tempot vi hade och för barnens ork.
Var tvunga att vada på två ställen varav ett som var så pass djupt och strömt att jag fick bära barnen över. MASSVIS med mygg! Pushade på och genade lite från leden för att komma upp i höjd med förhoppning om mindre mygg och bättre tältplats och tältade tillslut väster om Östra Helagssjön. Sträckan var då 19km och barnen var helt slut, åt middag och fick se en fjällräv.
Nästa dag blev det då en etapp upp till fjällstationen med lite omväg dit, tog ca 5 timmar att gå upp med pauser, sträcka 11km. Satte tält och njöt av nyinstallerade vattentoaletter! Tog lite tid för återhämtning här då toppen var höljd i dimma.
Dag 3 vaknade vi till tät dimma och beslöt att gå upp till glaciären, upp och ner tog ca 3h, under tiden fick tält och väskor vara kvar vid stationen. Väl tillbaka nere packade vi ihop och åt lunch sedan fortsatt vandring mot torkilstöten, betydligt enklare led här utan vad men ändå en del vatten som behövde passeras. Kyligare och hårdare vind gjorde pauserna fler men kortare. Vägen till Torkilstöten kändes oändlig, men barnen kämpade på. Nådde parkeringen vid 19.30. sträcka etapp 3 blev 22km.
Härifrån gick jag själv till Ripan och hämtade bilen till barnens stora glädje.

Total vandringssträcka blev 52,2km, mättes med GPS-klockan garmin fenix 3. fick snarlik sträcka,51.6km, med gps på telefonen.

Vackra vyer och många upplevelser men i det var för långt för barnen, dom tyckte inte det var kul första dagens andra hälft och inte heller sista dagen sista 5 km... med facit i hand skulle vi valt en annan sträcka som var lite lättare och kortare. Dock så är stoltheten hos barnen enorm över att ha klarat av detta och jag är mäkta imponerad över deras prestation.
Dessutom fick frugan mersmak och började prata om jämtlandstriangeln!

Starkt jobbat! Satt och läste igenom allt och såg då att ni redan gjort turen. Tänkte försöka "sätta stopp" och tipsa om att inte gå tänkt väg om ni även skulle upp på toppen.

Men ni har gjort det bra och det är kul barnen är stolt. Det viktiga är att komma ut, inte antal kilometer man går.

Men visst är det fint kring Öjön och Gröndörrstöten? Jag diggar det området, gärna på vintern!

Med denna uppvärmning fixar ni även triangeln. Det är uppför på slutet mot Sylarna och även uppför mot Blåhammaren. Men en suverän tripp det med!
 
Hej sweculpepper/Martin,

Tack för din berättelse över er genomförda tur.
Jag skulle vilja fråga utifall era barn bar någon egen packning/ryggsäck samt i så fall hur mycket dessa i så fall vägde.

Om någon annan som läser detta kan ge förslag på vilken vikt på packning som är lämplig för barn är jag tacksam för svar. Vikt vid olika åldrar alternativt procent av sin egen vikt.

Vänligen,
Rickard N.
 
Hej, ja alla bar egna ryggsäckar.
6-åringen bar en väska med sovsäck samt liggunderlag och regnkläder samt eget godis, ca 4,5 kg.
8-åringen bar ca 6kg och 10-åringens väska vägde liite mer typ 6,5 kg.
 
Hej! Har läst igenom tråden inför vår familjs (8,10,13+hund) stundande vandring till Helags. Vi har planerat vara ute i fyra nätter och är relativt fjällvana.
Det låter som första etappen på Jämt-Norgevägen var besvärlig. Hade du Martin gått annorlunda idag? Någon som har annat tips?

/jesper
 
Hej Jesper, skulle jag gjort om turen idag hade jag antingen valt wn annan väg om premisserna var dom samma eller så hade jag lagt in en till övernattning och delat upp första etappen för barnens skull.

Med vänlig hälsning Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Annyg Familjevandring med barn Fjällvandring 11
Annyg Familjevandring Vaisalouokta-Hellemobotn Fjällvandring 9
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
rennod helags Fjällvandring 3
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
medic helags till predikstolen Fjällvandring 11
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
larzet Helags-glaciären glaciärvandring Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
Ceres Rundtur Helags mm Fjällvandring 0
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
knolpak Helags över nyår Fjällvandring 6
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
J.Engberg Sällskap till Helags i helgen (v.26) Fjällvandring 0
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
daywalker Helags början på Augusti Fjällvandring 2
KarinAx Helags Fjällvandring 3
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.