Tung packning!

Då är nog jag lite mittemellan. Skulle varken kalla mig långcyklist eller semestercyklist utan kör på gamla hederliga ordet - luffare!

Vad som brukar göra min packning tung? Diverse bra-och-ha-saker, onödigt mkt och god mat, godis och dryck.
Plus att min "standardutrustning" (cykel, väskor/korgar, sovsäck, kläder, kök osv) inte direkt är av lågvikts-typen.

Dock skulle jag nog inte klara av din cykel och packning då dom tillsammans väger mer än vad jag gör! ;)
 
Hej Kurt!
Jag söker ord för att legalisera min tunga utrustning, luffare låter trevligare!

Onödigt mycket bra-ha-saker låter som musik i mina öron. Mina bra-ha-saker har sin plats i packningen för att göra tillvaron utanför cykeln nöjsam o behaglig

Jag vet inte vad mina saker väger var för sig, om jag gissar lite väger sovsäcken i dun 2kg, liggunderlaget 1,5kg, stolen 1kg, bordet 1kg, kläder 2kg, vatten 5 liter, plus 2 flaskor på cykeln.

Jag har dessutom en stor solcellspanel med batteri säkert 3 kg och en mindre säg 1kg på den, jag har pannlampa, ficklampa, padda, mobil, videokamera mm liksom kök, gasol och så vidare. De går fort att komma upp i vikt.

Jag har dessutom fördelat packningen i fyra kategorier och packat dem i olika lådor så som kläder, el, mat o diverse, för att motverka röran som lätt uppstår i ett tält.

När jag lagar mat, sitter jag på min stol och har köket på en av lådorna för att komma upp i rätt höjd, allt för min bekvämlighet. På bordet har jag antingen vin eller smuttar på whisky medan maten blir klar.

Något annat onödigt och tungt jag har med mig är en pläd. Även om jag har en luftmadrass med halkfri beläggning, går det ändå inte att ligga på rygg och dra upp benen utan att de glider i väg och man blir liggandes raklång i alla fall.
Jag tycker om att dra upp benen när jag ligger på rygg för att läsa eller skriva på min padda.
När jag lindar runt luftmadrassen fungerar de som ett bättre halkskydd. Jag upptäckte också hur mycket skönare madrassen blev att ligga på, trotts att den är 10cm tjock. Därför får pläden en välförtjänt plats i packningen även den.

Jag upplever inte cykel, kärra och packning så tungt som det låter. Det har blivit till en accepterad ansträngning för att semestra på cykel framför att ta bilen, jag föredrar cykeln, de ger större nöje o frihetskänsla.
 
Sovsäck! Den har alltid varit överdimensionerad hos mig för jag hatar att frysa. Det är nog också den enda komfort jag unnat mig förutom mitt Optimus Hiker som jag släpat på för att det är driftsäkert och praktiskt. På Norgeresan var nog bara sovsäcken överdimensionerad men jag hade ändå unnat mig saker som ombyte och fiskeutrustning. Köpte ju en trehjulig liggcykel för att kunna ta 50kg packning på cykeln. Det var för att kunna få med mig klätterutrustning men den typen av liv förblev bara en dröm.
 
Det är ju de små viktskillnaderna som i slutändan ger en lättare packning. (Att inte ta vissa originalförpackningar, inte mer än man räknar med att göra av med. Att köpa saker på vägen osv) skulle jag ha en kärra som väger 12 kg skulle jag nog överrväga en som väger 7 istället... (Förlåt, jag vet att du inte var ute efter råd)
 
Jag gissar att eftersom du kör trike är tung last inget större problem förutom mindre mil per dag. Inga problem med att det blir för tungt och tappar styrfart i uppförsbackar om man har låga växlar - bara sitta och vinscha sig upp. Inga praktiska problem med parkering som att tung packning har sönder ev stöd på cykeln (jag har provat det några gånger, särskilt på tandem). Och gissar jag med en sådan fincykel inga större skillnader i gångegenskaper med last?

(personligen började jag med klassisk touring, men har kört mer och mer "randonné" även på fritidsturer med liten sovsäck och lättviktstält. Men nu på Norgeturen där maten är dyr blev det nog 50-60 kg cykel + packning + mat då vi tog med en veckas mat och jag som mest cykelvan tog den gemensamma packningen ...)
 
Tanken från början, var att cykla med min son ifrån Nora vid Örebro till Söderköping (Mem) och följa Göta kanal fram till Vänen och tillbaka till Nora. En sträcka på 65-70 mil. Vi skulle cyklat i ca 2 veckor.

Det visade sig att han inte ville följa med när jag vill tälta på campingplatser när det finns sådana att tillgå.

Jag bor i Stockholm och har tänkt cykla Götakanal. Transportsträckan dit o hem blir längre än resan jag är intresserad av att cykla. Jag tog därför bilen till Nyköping, hämtade upp en vän som bor där, han erbjöd sig följa med och ta bilen tillbaka från Sjötorp vid Vänen där Götakanal börjar och hämta mig i Söderköping där Götakanal slutar. Det är en sträcka på ca 25 mil.

Jag har nu cyklat den, de tog 5 dagar. Man kan tänka sig att jag cyklade 5 mil per dag. Men så blir det inte. Vissa sträckor är trevligare att cykla än andra, tråkiga sträckor lika med, många avverkade mil per dag, trevliga sträckor eller campingplatser, lika med få avverkade mil. Sista dagen är också förknippad med hemlängtan :) inte bara många mil på grund av tråkig väg och regn.
Dag 1. 1,4 mil
dag 2. 5,1 mil
dag 3. 7,4 mil
dag 4. 2,5 mil
dag 5. 8,9 mil ihållande regn hela dagen :)

Cykel o kärra vägde 100kg och jag väger 80. Det blir 180kg. Jag upplevde inga problem med denna vikt. Poängen är att cykla sakta om man har en tung cykel för att spara på kroppen. Jag känner inte av någon träningsvärk. Trots att jag bara cyklat 60 mil, fördelat på tre månader innan. Före dess har jag inte cyklat alls på 20 år.
Första dagen då jag köpt cykeln, cyklade jag endast en kilometer och trodde att jag skulle dö. Jag var helt slut. Jag har alltså börjat helt utan cykelmuskler. 60 mil låter mycket men det är 20 mil per månad fördelat på 30 dagar. Det är alltså ytterst lite cykling jag har bakom mig. Det går alltså att cykla tungt. Inget nytt för mig då jag gjort det i en 10 års period för 20 år sedan.

Det var precis så nu när jag cyklade, som jag mindes, hur det var förr. En stor frihetskänsla och mycket närhet med naturen.

Tack vare min vän i Nyköping hinner jag nu cykla en sväng på Gotland också :) tyvärr blir jag tvungen att ta bilen för att jag vill ha med mig hunden. En liten dam på 13 år, som inte klarar av värmen eller en hel dag på cykeln då hon inte får ro till sömn.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    87 KB · Visningar: 1,317
Hej Pixelpim!
Jag började mina cykelturer i början av 1980 då MTB kom. jag köpte en sådan och cyklade lätt. mitt tält vägde 1,5kg jag sov ofta utan tält med sovsäck på marken med en plastsäck för att skyddat morgon daggen. Jag slevade i mig en soppa innan jag drog iväg. Med åren frångick jag den lätta packningen till tyngre och framför allt mer packning. Jag köpte en cykelkärra och ett tält som vägde 8kg. Jag tog med mig en dunk vatten större liggunderlag mm, de gjorde att jag kunde njuta mycket mer på de ställen jag slog läger. Jag mins en sommar, då det regnade i 3 dagar. Alla andra som tältade, hade kroknat förlägne sedan, de hade det alldeles för trångt och var omöjligt för dem att vädra ut fukten från tälten. Mitt tält hade 4 öppningar, var av 2 hade måsvingeöppningar som kunde stå helt öppna utan att det regnade in. Jag satt inne i den stor absiden och njöt lika mycket som de som hade husvagn. Ingenting hos mig var blött, medan andra tält kapsejsat.
För mig har inte vikten så stor betydelse. Kärran jag har nu, köpte jag enbart för att jag tyckte att den är snygg, den är dock lite för liten. Skulle min kärra väga 12kg och en annan fulare kärra väga 7kg skulle jag välja den tyngre :)

Hej Perosen!
Jag tror att du har rätt, jag upplever inga besvär med tung last. jag mins dock inte hur jag upplevde den på min MTB. jag känner däremot till problemet med cykelstödet. Jag löste det med att svetsa på ett stöd som postcyklarna hade då, vet dock inte hur de är i dag. Jag kunde där med låta cykeln stå stadigt rakt upp, helt oslagbart. Att vinscha sig upp är vad det handlar om. hemligheten ligger just i de du påpekar, ta det lugnt och du kan cykla med nästan vilken last som helst :)
Maten är ett litet problem. Jag parkerar ogärna cykeln utom synhåll för att handla mat. Jag åt ute tre gånger och lagade maten de andra två dagarna. Jag hade dock mat för hela resan, men de såg alldeles för lockande ut att äta ute. annars är det en del av tjusningen att laga maten och äta den i tältet. Butiker att handla i, var dessutom svåra att få tag på.
 

Bilagor

  • IMG_4791.jpg
    IMG_4791.jpg
    57.8 KB · Visningar: 1,246
(...) jag köpte en sådan och cyklade lätt. mitt tält vägde 1,5kg jag sov ofta utan tält med sovsäck på marken med en plastsäck för att skyddat morgon daggen. Jag slevade i mig en soppa innan jag drog iväg.

Jag köpte en cykelkärra och ett tält som vägde 8kg. Jag tog med mig en dunk vatten större liggunderlag mm
(...)Skulle min kärra väga 12kg och en annan fulare kärra väga 7kg skulle jag välja den tyngre :)

Du är inte mycket för mellanlägen och gråskalor och sådana petitesser va? Haha, all respekt till dig, men.. ett tält på åtta kilo för några dagars cykling. Det är bland det galnaste jag någonsin hört. Original, världen vore tråkigare utan er.

Lycka till på allt du tar dig till i framtiden.
 
Några dagar vet jag inte. Jag använde tältet i mer än 10 år och cyklade allt från ett par dagar till 2 veckor. Det fans inga stora och lätta tält då. De tält jag har nu väger 4kg men det är också enormt tungt för lättpackade cyklister.
Du har nog rätt med gråskalan. Men jag trivs också enormt bra med mina grejer. Jag träffade en kille som var avundsjuk på mitt tält. Han hade köpt ett festivaltält för 300kr, han fick ligga på tvären för att få plats. Det finns tydligen personer som som passerar gråskalan i mellanmjölkens land, åt andra hållet också :)
 
Hah, underbar berättelse, påminner om vår festivalpackning :).

Jag tänker inte kasta ett uns skit på dig för mängden packning, försöker visserligen lätta min, men det beror på att jag vandrar, och i dagsläget generellt sett få bära inte bara min packning, utan också min treårings packning, som i allmänhet är tyngre än min personliga, samt min treåring...

En fråga till er som cyklar, har ni några bra tips på var man kan cykla? Jag bor i norrbottens inland, så vyer finns, men jag är för feg för att cykla på en obefintlig vägren med bilar och långtradare visslande runt öronen, särskilt med nämnda treåring med i lasten. Var finns bra cykelvägar? (Helst i norrbotten)
 
Det kan vara svårt att skoja i text, men jag tolkar inte Lars kommentar annat än vänligt menad, även om de han läste om mig var lite chockande för honom :)
Jag vet sedan länge att min packning är extrem, men jag har det också externt bekvämt och jag älskar det :)

För att packa tungt måste man först varit lättpackad och känna av skillnaden. Jag har vandrat också, jag upplever det mer som att allt blir för tungt till slut och ändå är all bekvämlighet borttagen. Cykling är därför det närmaste naturen jag kommer uppleva.

Obefintlig väggren sa du. Här cyklade jag i flera mil med min breda cykel och kärra, när jag rundade vetten :)
 

Bilagor

  • IMG_4773.jpg
    IMG_4773.jpg
    97.8 KB · Visningar: 1,145

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...