Måltidsersättning

Hej!

Är det någon som vet om det finns någon käck form av måltidsersättning med ett hyggligt innehåll av energi och näringsämnen på den svenska marknaden?
När jag var i Nya Zeeland blev jag lite lätt förälskad i en produkt som heter OSM (One Square Meal) som i form av två bars innehåller 1/3 av rekommenderat dagligt intag av såväl energi och protein som ett gäng vitaminer och mineraler. Smakar helt OK och bars är praktiskt iom att de kan ätas under gång ifall det är prioriterat
Hemsida
Mycket praktiskt när man var ute på långvandring och var tvungen att proviantera längs med vägen och kosten tenderade att bli lite ensidig.

Här i Sverige har jag inte hittat något liknande, antingen är det någon variant av bantningsprodukt som innehåller näringsämnen men i princip ingen energi eller så är det antingen godis eller proteinbars som har taskigt näringsinnehåll.

Någon som har nåt tips på något liknande som finns på våra breddgrader?
Eller blir det till att kombinera lite dietprodukter med en påse chips om dagen? :)

Alternativt, nån som har kontakter inom något livsmedelsföretag som inser vilken bra produkt det är? ;)
 
Fåga på apoteket. Det finns näringstäta ersättningar t.ex. för cancerpatienter som kan ha svårt att äta och där det är jätteviktigt att få i sig tillräckligt med energi. Om man bara kan köpa dem rakt över disk vet jag däremot inte. De finns nog inte som bars utan är nån sorts shake. Min kompis gick på sådana och sa att de var goda.
 
Snabbgoogling på apoteket där jag bara hittar näringsdrycker, och vätska släpar väl ingen på i onödan. De barer som apoteket verkar ha för måltidsersättning är mer av kontrollera vikten-karaktär med lågt kaloriinnehåll.
 
Hendrik från hikinginfinland testade ett pulver som heter ambronite som verkar passa in på din beskrivning, om du ids beställa från Finland. Har inte testat det själv men funderade på det. Rätt dyrt och mer åt det nyttiga och lite mindre välsmakande hållet tror jag 😁
 
Finns en välling som heter Nestle Cerelac - finns massa smaker och är helt ok.

Funkar både kall och varm.

Finns i invandrar butiker ala orientlivs bredvid Nidopulvermjölken oftast.
Samma burk också.

Jag har vakumpackat en del av portionerna i ett avlångt paket.
Man kan bara fylla på med vatten och skaka och dra i ett sugrör
och sen är det bara att gå på.

Jag använder dock det primärt för frukost men det går att leva på
 
Aha, det fanns ju lite olika grejer ändå! Bra tips!
Speciellt Huel-barsen blev jag lite nyfiken på, ser i princip ut att vara det jag är på jakt efter. Synd bara att inget verkar tillgängligt i butik så att ha det på långvandring blir knöligt ifall man handlar längs vägen.

Men det är klart, det finns väl vanliga kosttillskott som innehåller allt vad man behöver av vitaminer och mineraler. Då räcker det ju med att hålla koll på protein och fibrer (kolhydrater och energi är normalt inga problem). :)
 
NASA la ner stora pengar på att göra näringspuckar till rymdfärderna. Som vi vet krävde astronauterna mat med smak och textur så det blev microvågsugnar i rymdkapslarna och så småningom i köken.
 
Han lär ju syfta på att riktig mat även frystorkad sådan är att föredra i långa loppet istället för bars o välling
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...