Kanarieöarna - vilken ö ska man välja?

I februari -17 vandrade vi en vecka på La Gomera. Underbar ö med fin natur och ett lugn, eftersom den inte är så exploaterad. Ett enda minus är ju den branta naturen när man som jag är höjdrädd!
Nu vill vi tillbaka till Kanarieöarna i februari -18 och funderar på vilken ö vi ska välja?! Skulle gärna hitta vandringar som är okej även för höjdrädda, dvs lite mer "rundade" berg (som i svenska fjällen). Inre så förtjust i de här hyllstigarna där man har ett stup på ena sidan om sig. Övriga önskemål är vacker natur (grönt, frodigt) och ett minimum av nöjesställen och shopping. Vad skulle ni rekommendera?
 
Gran Canaria

Har sprungit över ön och det är väldigt avckert på sina ställen tex kring Tejeda och upp mot högsta toppen och dimmiga klippan med månlandskapet. Tyvärr missar väl 99,9% av alla turister detta då de bara ligger vid en trist hotellpool:)
 
La Palma har mycket fina vandringsleder i delvis unik natur. Skaffa vandringsguidebok, bo företrädesvis på västra sidan pga. vädret (svenska resebyråer brukar ha hotell i Puerto Naos, en fin liten by) och hyr bil. Ni kan knappast bli missnöjda.

Jag har vandrat på alla Kanarieöarna utom El Hierro, och La Palma "sticker ut" enligt min mening. Ön är ganska liten, så man hinner med alla de bästa vandringarna på en vecka.
 
Spännande de att du gått på alla öarna! På vilket sätt sticker La Palma ut? Hur är den om man är höjdrädd och inte gillar stup? Grönt och frodigt?
 
Det som gör att jag gillar La Palma bäst är blandningen mellan "vulkanvandringar" i svart lavasand, ofta med fin utsikt, och i mer eller mindre frodig grönska. La Palma lär vara världens mest kuperade ö, men ingen av de vandringar jag gjort var det minsta otäck för den som har svårt för höjder (men sådana stigar finns naturligtvis också).

Jag har vandrat på La Palma dels en vecka tillsammans med familjen, dels en vecka med "Vandramera". Man kan få en ganska god uppfattning om La Palma utifrån deras hemsida
 
Nu har jag kollat in hemsidan och man blir ju sugen att åka dit! Verkar väldigt fint. Men vi har ju också kollat på de andra öarna. Vad är din uppfattning om dem? Fick Fuerteventura rekommenderat av en släkting. Hur är den?
 
Hej,
Jag är långtifrån någon expert på Kanarieöarna och vill därför inte försöka mig på någon beskrivning och/eller ge omdömen om dem. Alla är fina på sitt sätt, och det är ju mycket klimatet som gör vandringarna så njutbara.
Beträffande Fuerteventura kan väl dock sägas att det är en karg ö, lugn och inte så turistig (utom möjligen i Corralejo; där jag varit bara som allra hastigast).
Det kan väl också noteras, att La Gomera och La Palma är de öar som mest förknippas med vandring och dit det går en hel del arrangerade vandringsresor, men även till Gran Canaria och Teneriffa går ju svenska vandringsresor, medan jag inte stött på arrangerade vandringsresor till övriga öar.

Jag tror att du kan skaffa dig ganska bra uppfattning om de olika öarna genom att söka på Youtube (ö-namn o hiking).
 
Jan 2017 var vi en vecka på Gran Canaria och gjorde 2 guidade vandringar med Rocky Adventures så det var ett välkommet avhopp från pool-hänget.
Mycket vacker ö med varierande leder, blommandes mandelträd m.m.
Åker tillbaks i Jan. 2018 och provar lite fler leder.
 
Hur är klimatet uppe i bergen? Har varit i de bergen en enda dag och det jag minns är kylan. Det var runt nyår. Och hur är det med stup om man är höjdrädd?
 

avslutad210712

Gäst
Jan 2017 var vi en vecka på Gran Canaria och gjorde 2 guidade vandringar med Rocky Adventures så det var ett välkommet avhopp från pool-hänget.
Mycket vacker ö med varierande leder, blommandes mandelträd m.m.
Åker tillbaks i Jan. 2018 och provar lite fler leder.

Du menar samma Rocky Adventures som ALDRIG svarar på epost. Seriöst företag eller hur. Fyra år i rad har jag försökt få ett svar från dem.

Seriöst...........
 
Vi hade noll grader på Gran Canaria uppe vid högsta toppen på natten.....vid badorterna ca 25 grader......så det beror ju helt på vilken höjd man är på och vid vilken tid på dygnet..

Fuertuventura är ingen hit...väldig karg...men smaken är ju som baken....en del gillar det
 
Intressant tråd! Har inte tänkt på att man kan vandra på Kanarieöarna tidigare så tråden fick mig att googla

Jag tycker det är fascinerande att de högsta bergen på Kanarieöarna är mycket högre än de högst bergen i vår fjällvärld. Varför tycker jag det? Ja av nån anledning tycker jag höjden av mäktighet är fjällen. Väldigt sugen på att testa.

Kan det vara grönt och lummigt på sina ställen på Kanarieöarna eller är det torrt och kargt överallt typ som på kreta?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.