Kampen om laponia har börjat...

Osynlig

Du och många av de aktivister på plats motverkar ert eget syfte. Få som känner tveksamhet mot gruvan kan identifiera sig med dig eller de mest extrema aktivister vi sett på diverse filmer. Det gör att många per automatik tar ställning för gruvan eftersom de inte vill sammankopplas med de åsikter du och dessa aktivister står för.

Att stå på din sida, som jag gör, känns lite som att vara Finland under WWII som var tvungen att alliera sig med nazityskland i kampen mot kommunismen eller att som Balt att hoppas på att bli befriad av Sovietunionen.
 
Osynlig

Du och många av de aktivister på plats motverkar ert eget syfte. Få som känner tveksamhet mot gruvan kan identifiera sig med dig eller de mest extrema aktivister vi sett på diverse filmer. Det gör att många per automatik tar ställning för gruvan eftersom de inte vill sammankopplas med de åsikter du och dessa aktivister står för.

Att stå på din sida, som jag gör, känns lite som att vara Finland under WWII som var tvungen att alliera sig med nazityskland i kampen mot kommunismen eller att som Balt att hoppas på att bli befriad av Sovietunionen.

Kul att du är på min sida!

Du får gärna specificera vad det är som gör det svårt att identifiera sig med vad jag skrivit. Jag svara gärna så klargörande jag kan för att förklara mig. Om det handlar om synen på polisen så har jag egentligen bara försökt väga upp den glorifierande bild som consono står för. Jag tycker det är viktigt att problematisera och kritisera vad som sker i samhället.

Jag har egentligen ganska dålig koll på vad som händer i jokkmokk då jag inte är eller har varit på plats. Jag har samma underlag som alla ni andra som följer medias rapportering. Medias roll är förstås extremt stor i frågan om protesterna får många anhängare eller inte. Ofta är media dessutom ganska dåliga på att ge en rättvis rapportering kring protester som utmanar "status quo", man fokuserar oftast på våld och konfrontationer (trots att protesterna till mestadels varit fredliga) snarare än att försöka förstå kritiken. Samtidigt är aktivisterna i beroende av att skapa rubriker för att nå genom medias brus. Detta förhållandet kallas protesterna paradigm inom media- och kommunikationsvetenskap.
 
Kul att du är på min sida!

Du får gärna specificera vad det är som gör det svårt att identifiera sig med vad jag skrivit. Jag svara gärna så klargörande jag kan för att förklara mig. Om det handlar om synen på polisen så har jag egentligen bara försökt väga upp den glorifierande bild som consono står för. Jag tycker det är viktigt att problematisera och kritisera vad som sker i samhället.

Jag har egentligen ganska dålig koll på vad som händer i jokkmokk då jag inte är eller har varit på plats. Jag har samma underlag som alla ni andra som följer medias rapportering. Medias roll är förstås extremt stor i frågan om protesterna får många anhängare eller inte. Ofta är media dessutom ganska dåliga på att ge en rättvis rapportering kring protester som utmanar "status quo", man fokuserar oftast på våld och konfrontationer (trots att protesterna till mestadels varit fredliga) snarare än att försöka förstå kritiken. Samtidigt är aktivisterna i beroende av att skapa rubriker för att nå genom medias brus. Detta förhållandet kallas protesterna paradigm inom media- och kommunikationsvetenskap.

Det finns inget glorifierande av polisen i mina inlägg. Det jag hävdar är att poliserna gör sitt jobb, precis som miljoner andra i detta landet. Sen försöker aktivisterna skapa martyrer genom att metodiskt utmana och provocera de enskilda polismännen och kvinnorna. Det gör man för att man har lärt sig av erfarenhet att det ger mycket exponering i media. Det är inte lika effektivt att använda de lagliga metoder som finns, detta är även lönlöst eftersom man är en minoritet i samhället.

Allt detta lärs ut på kurser och föreläsningar som nya deltagare får genomgå när man vill bli en av aktivismturisterna.

Det är förmodligen på en sån kurs du lärt dig om protesternas paradigm.
 
Det finns inget glorifierande av polisen i mina inlägg. Det jag hävdar är att poliserna gör sitt jobb, precis som miljoner andra i detta landet. Sen försöker aktivisterna skapa martyrer genom att metodiskt utmana och provocera de enskilda polismännen och kvinnorna. Det gör man för att man har lärt sig av erfarenhet att det ger mycket exponering i media. Det är inte lika effektivt att använda de lagliga metoder som finns, detta är även lönlöst eftersom man är en minoritet i samhället.

Allt detta lärs ut på kurser och föreläsningar som nya deltagare får genomgå när man vill bli en av aktivismturisterna.

Det är förmodligen på en sån kurs du lärt dig om protesternas paradigm.

Jag hävdar att polisen inte gör sitt jobb. De använder sig av metoder som inte ens är förenligt med det våldmonopol de innehar. Som de tidigare länkarna visar så tycker även en polisen som var med vid avhysandet att de betett sig felaktigt liksom länsstyrelsen. Så sluta snacka, de har inte skött sitt jobb.

Dessutom börjar jag bli lite trött på dina konspirationsteorier (tagna från flashback?) som du drar ur röven hela tiden. Jag tycker att du kan börja ge lite referenser till dina påståenden (nej, flashback är ingen godtagbar referens).

Jag kan börja, protesternas paradigm.
https://litigation-essentials.lexis...cid=3B15&key=24e3b1c47e8382959bf43cd673bba5cf

Harlow, S., Johnson, T.J. 2011. Overthrowing the protest paradigm? How the new york times, global voice and twitter covered the Egyptian revolution. International journal of communication 5: 1359-1374.
 
Kanske kan detta få consono att ändra sin åsikt?
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/polisen-anmaler-sin-insats-i-kallak

Edit: Polisen har tydligen anklagat folk för olaga intrång på område där allemänsrätten gäller.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/nordnytt/kallakomradet-ar-inte-avlyst

Det låter som om felaktiga beslut har tagits med den informationen vi har tillgodo nu.
Å andra sidan, är de läger och torn samt hinder som byggts upp förenliga med allemansrätten? Naturligtvis inte, det grundläggande är ju att varken störa eller förstöra. På filmer som finns tillgänglig kan man se en avsevärd nedskräpning.


Dessutom är det ingen i denna tråd hitintills som motsagt sig aktionens mål. Tvärtom. Däremot dess metoder och även aktivistturismen.
Mönstret återfinns alltid när diskussioner med extremister förs. De trivs bäst med att omgiva sig med ryggdunkande ja-särare och ser en motståndare i skiljaktligher.
 
Senast ändrad:
Jag hävdar att polisen inte gör sitt jobb. De använder sig av metoder som inte ens är förenligt med det våldmonopol de innehar. Som de tidigare länkarna visar så tycker även en polisen som var med vid avhysandet att de betett sig felaktigt liksom länsstyrelsen. Så sluta snacka, de har inte skött sitt jobb.

Dessutom börjar jag bli lite trött på dina konspirationsteorier (tagna från flashback?) som du drar ur röven hela tiden. Jag tycker att du kan börja ge lite referenser till dina påståenden (nej, flashback är ingen godtagbar referens).

Jag kan börja, protesternas paradigm.
https://litigation-essentials.lexis...cid=3B15&key=24e3b1c47e8382959bf43cd673bba5cf

Harlow, S., Johnson, T.J. 2011. Overthrowing the protest paradigm? How the new york times, global voice and twitter covered the Egyptian revolution. International journal of communication 5: 1359-1374.

Nej, du har fel! Jag är anarkist. Jag vill inte skapa en polisstat. Punkt. Men att tydliggöra polisens roll i samhället är viktigt. Så länge vi håller oss inom de ramar som makten har satt upp så brukar det mesta gå fint. Men när människor sätts mot kapital då är alltid polisen på kapitalets sida. Och i detta fall menar jag givetvis gruvbolagets sida.

Det är tragikomiskt hur du varje gång lyckas styrka det jag hävdar i samma inlägg där du pratar om konspirationsteorier. Om du slutar påstå att allt som händer i Kallak är polisernas fel så kanske vi rent av skulle kunna debattera fördelar och nackdelar med gruvor.

Men som du skrev i ett tidigare inlägg så är du anarkist, det innebär att du har en helt annan agenda. Liksom majoriteten av turismaktivisterna/ekoterroristerna som åker från konflikt till konflikt och eldar på för att skapa misstro mot samhället och myndigheterna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkism

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekoterrorism
 
Det är tragikomiskt hur du varje gång lyckas styrka det jag hävdar i samma inlägg där du pratar om konspirationsteorier. Om du slutar påstå att allt som händer i Kallak är polisernas fel så kanske vi rent av skulle kunna debattera fördelar och nackdelar med gruvor.

Men som du skrev i ett tidigare inlägg så är du anarkist, det innebär att du har en helt annan agenda. Liksom majoriteten av turismaktivisterna/ekoterroristerna som åker från konflikt till konflikt och eldar på för att skapa misstro mot samhället och myndigheterna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Anarkism

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ekoterrorism

Ja kolla vad många turister och terrorister det samlades igår!
https://www.youtube.com/watch?v=4kl_WpK_siM
 
+1 på allt osynlig sagt.

Misstänker att det är svårt för djupt egocentrerade människor att sätta sig in i att någon kan göra något enbart för någon annans eller en högre saks skull. Därav kommer alla dessa påhitt om aktivisternas dolda agendor. Det går helt enkelt inte att föreställa sig att de kan göra något utan egen vinning, för sånt skulle man själv aldrig lägga tid och energi på. Fullt naturligt, genom sig själv känner man andra.


Har djup respekt för alla som rest till Kallak för att protestera mot gruvdriften. När politiker sviker sitt ansvar under påtryckning av näringslivet måste drastiska metoder till för att väcka folkets uppmärksamhet, så att det kan ställas till rätta.
 
Stor eloge till Osynlig för att du orkat bemöta allt detta.

Och till er som kallar det för aktivistturism och hävdar att den är en minoritet, förklara för mig hur ni kan veta det? Vet ni vad folk i kommunen tycker, folk i länet eller landet i stort? Hittills är det väl bara en lokaltidning som gjort någon typ av undersökning. Om politiker verkligen ville veta vad folk tycker i en situation som den här så skulle de låta folk få rösta och med välgrundad fakta.

Företagen får alltid fram sin agenda till politikerna, annars skulle inte miljardbelopp läggas på lobbyverksamhet år efter år.

Men för oss andra då, vi som inte kan anställa lobbyister med representationskonton? Ni skriker efter exempel på när aktiva aktioner har lyckats, en fråga som vilken historiebok som helst kan svara på. Men svara på motsatsen, när förändrades samhället eller ens en sakfråga genom att skriva till sin lokala riksdagsman?

För vissa tycks mer organiserade miljöaktivister vara en skrämmande tanke, men har ni någon insikt i ur normalt partiarbete går till? Det är exakt samma sak, erfarna med liknande åsikter åker runt bland nyare medlemmar och ger tips, råd och lär ut vad som har funkat eller inte. Varför ska miljörörelsen inte få fungera på samma sätt? Nej, alla håller inte med dem men som tur är har inget parti eller organisation ett 100%igt stöd.
 
De har ju för tusan haft mer än sex år på sig att skapa opinion.
Inte är det speciellt moget att börja bråka när de trots engagemang (vi får väl anta att de brinner för det och gav 100% så som normalt funtade, framgångsrika människor gör när de vill något extra mycket) inte lyckats.
Men som jag tidigare skrivit; målet hoppas jag de lyckas med, MEN att det gick i hamn för några månader sedan...
 
Stor eloge till Osynlig för att du orkat bemöta allt detta.
+1 på den
För vissa tycks mer organiserade miljöaktivister vara en skrämmande tanke, men har ni någon insikt i ur normalt partiarbete går till? Det är exakt samma sak, erfarna med liknande åsikter åker runt bland nyare medlemmar och ger tips, råd och lär ut vad som har funkat eller inte.
Exakt min erfarenhet, jag har varit med om bägge.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...