Österrikiska alperna ca 6 dagar

Schweiz

Det är lurigt med tälträtten i Schweiz i.af. Österrike kan jag inte.

Men överlag i Schweiz brukar det vara okej att tälta sålänge man är ovanför trädgränsen(d v s på hög höjd) och generellt får man inte tälta närmare stugorna än 400 meter vill jag minnas.

Däremot vet jag att det finns områden där det är helförbjudet. Hela området runt Zermatt t ex accepteras inget tältande. Jag har med mina egna ögon sett folk som har smygtältat blivit upplockade av fjällräddningshelikoptrar med lokala poliser i.

Det enklaste är att läsa om vad som gäller i just den lokala kommunen ni har för avsikt att åka till. De brukar alla ha en egen hemsida med gällande bestämmelser. Så läs på om området i förväg. Jag har själv kånkat på tunga tält i områden där jag plötsligt inser att jag inte får använda det. Det är inget roligt!
 
Min sajt http://www.huthyfs.com har en hel del om alpvandring, baserat på 469 av mina 839 vandringsdagar. Jag tror att en tur kring Rätikon, i Schweiz, Liechtenstein och Österrike skulle passa er. Vad som gäller om tältning i Österrike kan man läsa här: http://www.huthyfs.com/austriatrek.html , notera spec. vad som sägs om Vorarlberg. Schweiz (i detta fall Graubünden): http://www.huthyfs.com/swisstrek.html

Mina turer försommaren 2010 och sensommaren 2017 gick delvis i Rätikon och finns dokumenterade på sajten.
 
Uppdatering - mina tankar om Stubai

Nu är jag snart hemma från vår vandring längs Stubaier Höhenweg och tänkte dela med mig om vad vi tyckte om resan :)

Vi var två personer som under 5 dagar vandrade från Starkenburger hütte till Sulzenauhütte (alltså inte riktigt hela leden pga tidsbrist). Vi sov först i Innsbruck, tog därifrån buss till byn Fulpmes. Planen var att vandra hela vägen till den första hytten, men vi var helt utslagna av värmen på "markplan" (över 35 grader) och beslutade att fuska lite första dagen med linbana halva vägen. Grymt skönt faktiskt- väl uppe bland bergen var temperaturen mycket behagligare. Första etappen tog därmed knappt 2 timmar. Övriga dagar mellan 5 till 8 timmar. Vi sov på Starkenburger, Franz-Senn, Neue Regensburger och Dresdner hütte. Sista dagen tog vi lunch i Salzenauhütte och gick sedan ner till busshållplatsen med samma namn. En natt hade vi eget rum, övriga nätter sovsal med madrass på golvet tillsammans med andra. Hyfsat rent och fräscht, helt ok så länge man inte har nåt problem med att sova i mixade grupper och ganska tätt tillsammans. Alla hytter hade restaurang och toalett men vissa saknade dusch.

Väldigt glad över att vi inte tältade utan bodde på hytter- mer än 10-15 kilos packning hade varken jag eller mina knän pallat. (Vi såg bara ett tält under hela vandringen). Med ca 10 kg på ryggen, varav några kg var mat, blev det en lagom utmanande tur. Vi var för övrigt nästan ensamma om att ha med oss frystorkad mat och knäckebröd, de andra köpte all mat i hytterna. Kan förstå dem då priserna var förvånansvärt bra. Var ändå nöjd över att ha egen lunch med oss då jag är vegetarian och veg-utbudet var rätt kasst (Knödel är kul typ en gång).

Vandringen bjöd på fantastiska och omväxlande vyer! Mina vandringsstavar kom väl till pass då det ibland var väldigt brant nerför. Vissa etapper är ledade/via ferrata - kändes ibland onödigt och ibland väldigt nödvändigt. Etappen Neue Regensburger-Dresdner hütte var både tuffast och roligast. På vägen upp till vår högsta höjd (2880 m) saknades en del av ett rep vilket gjorde stigningen längs den steniga/grusiga bergväggen ganska lurig. Några personer hade svårt att ta sig upp men alla klarade det vad jag såg. Med repet på plats borde det inte vara nåt problem alls.

Vi såg i snitt kanske 5-10 andra små grupper per dag, vilket kändes ganska lagom och inte alls trångt. Nästan bara tyskar och österrikare förutom oss. Kul att de flesta vandrade mellan samma hytter så att man lärde känna varandra lite :)

Vi hade riktigt tur med vädret - ca 15-18 grader och sol/växlande molnighet varje dag. Regn en kväll och natt. Vi hade med oss regnkläder, underställ, fleece och vantar men behövde inte använda något av det. Kändes ändå tryggt att ha med.

Skulle absolut rekommendera Stubai-alperna till personer med hyfsad kondis som är ute efter fina vyer och lagom utmanande vandring, utan att vara tekniskt avancerat. Obs: kom ihåg att boka boende i förväg, vissa hytter är väldigt små.

Bara att kommentera nedan om ni undrar över något annat :)

//Sandra och Frida
 
Trevligt att få veta hur det blev -- det skulle vi vilja höra oftare från dem som frågar om tips.

Vad jag vet (se tidigare inlägg) är fri tältning förbjudet i Tirol. Detta faktum+ ferratorna (jag får svindel bara av att titta på bilder) är skälet att jag aldrig gått denna led. Av Tirol känner jag annars bara Virgental och Defereggental (i Osttirol) och Karnischer Hauptkamm (en fot i Österrike, en i Italien, övernattningar i Österrike) samt ett fåtal etapper i Nordtirol 2016 och 2017.
 
Så lite så, en liten recension är det minska jag kan ge efter att ha fått bra tips :) Och förhoppningsvis till nytta för andra!

Stämmer nog det där med tältningsförbudet (men vissa verkar strunta i det). Tältet vi såg var typ 50-100 m från en av de större hytterna.

Tyckte personligen inte att via ferratorna var läskiga men det är ju helt klart en personlighet/svindel-sak!
Kan tänka mig att det är väldigt trevligt neråt italienska gränsen, kanske får bli nästa sväng :)

Tack igen för alla tips!
 
Kul att höra hur det gick. Kan du lägga upp några bilder på Via Ferratorna? Jag undrar hur svåra de är och med vad man kan jämföra svårighetsgraden i den Svensk & Norska fjällen med (till ex. östra leden upp till Keb, Beseggen)?
Mvh Veni
 
Kul att höra hur det gick. Kan du lägga upp några bilder på Via Ferratorna? Jag undrar hur svåra de är och med vad man kan jämföra svårighetsgraden i den Svensk & Norska fjällen med (till ex. östra leden upp till Keb, Beseggen)?
Mvh Veni

Absolut! Jag vandrade Besseggen & Galdöpiggen förra året. Dock inte varit upp på Keb. Skulle säga att vandringen var snäppet mer krävande än Besseggen, dels för att vi gick fler dagar och dels för att man ibland gick/klättrade uppför branta partier längs rätt smala leder. Tänkt typ lika brant som besseggens brantaste parti men smalare. Däremot kändes det aldrig farligt eller för svårt, och jag är inte direkt nån van klättrare.

Av förklarliga skäl tog vi inga bilder där klättringen eller ferratorna var som svårast, men första bilden visar när jag är i slutet av ett brant/svårt parti. Där behövdes verkligen repet för att dra sig upp.
Bild nr 2 visar min kompis på väg nerför ett enklare parti med via ferrata. (Bilden verkar hamna 90 grader fel men du fattar.) Fanns också ferrata på ännu enklare partier som jag inte tog kort på.

Det skumma var att på vår karta (köpte på plats i Fulpmes) var ibland de enklare ferratorna utmärkta - på ett ställe stod det tom "alpin erfarenhet krävs" vilket skrämde upp oss heeelt i onödan - medan vissa av de svårare ställena saknade symbol för via ferrata. Så om ni åker ner och är lite oroliga för dessa sträckor skulle jag prata med era "medvandrare" eller andra som gått leden förr - eller hitta en bättre karta än vad vi gjorde, haha.

Hör av dig om du undrar över nåt mer :)
 

Bilagor

  • received_850598098466836.jpg
    received_850598098466836.jpg
    176.4 KB · Visningar: 240
  • 20180805_101853.jpg
    20180805_101853.jpg
    73 KB · Visningar: 244
Tack Sternad, den andra bilden påminner mig om Bukkelagret i Jotunheimen. Det var ingen Ferrata men lite lösa rep hängde ner vad jag mindes.
Med vänlig hälsning, Veronika
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Andreas123456 Alperna maj/juni Trekking 6
Ulrjon Organiserad vandringsresa till alperna med buss? Trekking 7
MrsL Dagsvandring alperna kort transfer - var? Trekking 5
rogera1 Tips på stad i alperna Trekking 12
Langoras Alperna * hjälp* Trekking 9
4000mil.se Vandring i Albanska Alperna Trekking 0
Deas Vandring i Alperna för första gången? Trekking 5
mariam1 Vandring i Alperna med barn på ryggen Trekking 1
robbe33 Vandra i Alperna i sommar Trekking 12
brorgustav Campingbuss till Alperna - Vill gå dagsturer Trekking 3
Johan123 Tips på sevärdheter och dagsturer i Tyska Alperna samt ev. Österrike Trekking 5
Vanish Bra "nybörjarberg" i alperna? Trekking 11
Thunder91 Vandringskompis till Alperna Trekking 2
idalofgren Dinariska alperna Trekking 0
Vanders Bra vandringsleder i Alperna? Trekking 3
kaskelotta Vandra i franska Alperna i sommar med barn, önskar tips! Trekking 0
Karpaterna.se Bra stigar i Alperna sökes Trekking 7
Pjonta Vandra i Alperna i sommar Trekking 5
glenn o.c. Alperna i Juli. Trekking 0
gott_och_vackert Alperna - vandra med barn och utan packning Trekking 8
aggol Vandra i början av juni (Alperna) Trekking 10
Michael Torslanda >4000 möh Alperna Trekking 3
MaSt Första gången i Alperna Trekking 13
brinnandeskepp Långdistansvandring över alperna: Utrustning Trekking 27
nattugglan01 Beöver grundläggande info om vanding i Chamonix/alperna. Trekking 2
Julrik Vandra i Alperna Trekking 13
Kasch Budgetvandring i Alperna Trekking 13
XPAT Vandra i Alperna, funderingar. Trekking 13
egilviking Alperna - tips på tur/ort, träning & avkopplingsresa. Trekking 5
rax Alperna nybörjarfrågor Trekking 5
greenjuice Flyg till franska alperna Trekking 9
Sandra E Vintervandring Alperna Trekking 9
martint Vandra i Alperna Trekking 10
Ida-Susanna Vandra/tälta i Alperna Trekking 10
arvidsson.anna Kostnad Sverige/Alperna fjällvandra Trekking 15
Kaj Yak Lättvandrat i Alperna/Dolomiterna Trekking 2
camoscio med tält i Alperna Trekking 7
Patrik2 Knalla i alperna (österrike) för första gången Trekking 36
camoscio Alperna 07 Trekking 2
rob77 alperna nästa år. Trekking 2
JohanDanielsson Snabba tips på resebyråer: vandra i alperna/Österrike Trekking 3
Sph1nx Temperaturer/väder(div. höjder) i Alperna i september? Trekking 5
Sph1nx Alperna i september! Trekking 18
Joakim Ambrosson Norge och Alperna Trekking 5
johanbackman Tips på familjevandring med barn i Alperna Trekking 5
erik_sylvan Lyxvandra i alperna Trekking 28
fredrik73 Alperna eller? Trekking 2
g_zettergren Mt. Blanc, Alperna, vandring Trekking 3
dennis_h Franska alperna Trekking 4
jamo Långhelg i alperna väster om Turin - Bästa orten? Trekking 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...