Vattenrening Alperna & Karpaterna

Jag ska för första gången ge mig ut och vandra utanför Skandinavien, och misstänker därför att jag måste införskaffa någon form av metod för att rena dricksvattnet som jag tar ur sjöar och vattendrag. Jag har dock ingen aning om filtrering, kemikalier eller UV-strålning är det bästa. Eller något helt annat som jag missat. Låg vikt har högst prio, men jag vill såklart inte tumma för mycket på funktionen. Är det någon som kan hjälpa mig välja rätt?

Om det spelar roll för svaret kan jag meddela att den här vandringen kommer ske i Fagaras-bergen i Rumänien, men jag ser även en framtid där reningen blir använd i Alperna.
 
Dessa är bra länkar som förklarar det man bör känna till när det gäller vattenrening.

https://www.rei.com/learn/expert-advice/water-treatment-backcountry.html

https://thesummitregister.com/water-filter-vs-water-purifier/

Lägst vikt får du med kemikalier som t.ex. Aquamira Water Treatment Drops sålänge vattnet inte är grumligt och behöver filtreras. Dom är även populära som "backup" om det primära vattenreningssystemet skulle sluta fungera.


Vattenfilter är ett bra alternativ ute i vildmarken i länder med bra system för vattenrening och sanitet (dvs. de flesta i-länder). Ett av de mest populära vattenfiltren är Sawyer Squeeze och Squeeze Mini som funkar bra men även är väldigt lätta och billiga då de till skillnad mot många andra vattenfilter håller för att filtrera betydligt fler liter med vatten.

Behöver man filtrera mycket vatten eller vill slippa pumpa så är Platypus Gravity Works och MSR Autoflow Gravity Filter två mycket populära alternativ men nackdelen med dessa är att de har en betydligt kortare livslängd och därmed blir dyrare i användning.

Ska man rena vatten i områden där virus från människor kan vara ett problem (u-länder etc.) så räcker det inte med ett filter utan man behöver vattenrenare/kemikalier/koka vattnet. Här är MSR Guardian, Aquamira Water Treatment Drops och ev. UV-ljus bra alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Polarnatt Vattenrening Friluftsmat 49
pal2 Vattenrening - för smakens skull Friluftsmat 5
01234 Vattenrening??? Friluftsmat 10
mikael.nordlander Vattenrening Friluftsmat 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...