Backpacking Sydostasien

Hej!

Det här är en långsiktig planering alltså inget jag planerar helt än. Men jag har i alla fall bestämt mig att åka ner till Sydostasien när jag gått ut gymnasiet. Just nu går jag i nian och tänkte sommarjobba varje år för att få ihop pengar till resan. Fick ihop drygt 10 000 nu förra sommaren och har möjlighet att få mer. (Om det är till någon hjälp) Jag antar att jag måste jobba ett år efter gymnasiet för att få ihop alla pengar som behövs. Linjen jag sökt till är en äventyrslinje, alltså lär jag säkert få en massa kunskaper och kanske även folk att ta med på resan. Men det är lika bra att vara bra förberedd.

Jag kom nyligen hem ifrån Phuket Thailand och bestämde mig därför att det skulle vara en perfekt sak att göra efter jag tagit studenten. Så här kommer lite frågor och info om vad jag tänkt.

Jag tänker mig att jag blir borta i två månader, jag kan tänka mig att bo hyffsat billigt. Behöver inte vara världens finaste rum förutom sista veckan så man kan vila upp sig lite. Eftersom verkligen fastnat för Phuket så vill jag gärna avsluta där eller i Bangkok då flygen är billigare därifrån. Hur länge bör man stanna på varje plats? Hur långt ska man resa för varje stopp? Då jag inte rest så mycket under mitt liv vill jag gärna pricka flera länder. Vilka länder rekommenderar ni? Är intresserad av fina stränder med långgrunt vatten, berg, klättring, (genomskinligt vatten), vattenfall. I stort sätt allt som man vanligtvis inte ser i västervärlden. Några saker som står på 2-do listan under resan är Phi Phi Islands, någon form av klättring, Patong, att ta dykarcerti och det hade varit kul att pricka något berg till.

Vad ska budgeten ligga på ungefär? Hur mycket pengar när jag göra av med varje dag (boende, mat, transport osv)? Hur ska jag resa? Alltså vad är bäst både med pris och tid?

Hoppas jag fick med det mesta nu. Som sagt, jag är inte särskilt insatt i just backpacking. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden så det fick bli här.

Mvh Oliver
 
Finns väl typ en miljon svar och frågor på detta sedan tidigare på massor av forum. Men grovt räknat säger man väl 10 000:- i månaden. Då är allting medräknat. Dock är det en ganska generös budget måste jag säga. Men allt beror väl på hur mycket aktiviteter, festande, typ av boende, hur ofta man byter plats och vad för transport man väljer då.
Har haft dagar då man endast spenderat 30-50:- och dagar som blivit väldigt dyra. Jag har aldrig spenderat pengar på festande, men istället har jag lyxat till det med ett par nätter på bättre boenden efter perioder på billiga hostels och dåliga lokalbussar. Sen tenderar ju allting att bli dyrare där det samlas mycket turister (Phuket t.ex.).

Första gångerna jag åkte så försökte jag komma så billigt undan hela tiden, men tröttnade ganska snart på det och nu pallar jag inte gå runt i två timmar för att spara 5 kr på ett hostel. Klart att det är skönt att komma billigt undan när man är borta länge, men ibland känns det nästan som idioti.

Kolla upp saker om landet/länder som du är nyfiken på. Leta information om olika ställen. Läs vad andra skriver om dessa platser. Snart märker du ungefär hur lång tid du behöver i varje land/ort. Du ska dock aldrig spika något. Händer mycket när man ute och blir lätt ändrade planer. En klassisk runda är ju Thailand, Laos, Vietnam och Kambodja. Men sen har du ju också Myanmar, Malaysia, Singapore och Indonesien inom räckhåll.

Finns otroligt mycket info på nätet om det här, kanske lite för mycket så man vet inte riktigt vad man ska göra.
 
Hej,
jag har rest i Myanmar en hel del för 15 år sedan, (fyra gånger totalt). Då var det egentligen inte okay att resa men jag var där i tjänsten och passade på att resa rund privat efteråt. Turister jag träffade då som har rest rund i Thailand, Kambodja osv. berättade att man inte ska börja sin resa i Myanmar. Gör man det tycker man sedan inte om något annat land i Sydostasien.
Jag som inte hade rest innan till något annat land än Myanmar kan bara bekräfta detta. Har efteråt varit ii Kambodja, Vietnam, Malaysia, Indonesien, Singapore och lite i Thailand. Myanmar är outstanding, oförstörd från turister ( det kan visserligen ha ändrat sig nu när landet har öppnat upp sig). Nu är jag inte en strandmänniska men Myanmar har Napali Beach som mycket väl kan mäta sig med Thailand enligt utsago från turister jag träffat. Särskild rekommenderar jag Bagan.
Om du vill bestiga ett berg, åk till Kota Kinabalu i Borneo (Malaysia) och gå upp till toppen av Mt. Kinabalu. I Indonesien på Java ön finns vulkanen Kavah Ijen vilket jag också varmt rekommendera. Från dessa 2 resor (2014) finns berättelse med bilder här på Utsidan.
Lycka till med planeringen!
Med vänlig hälsning, Veni
 
Kan inte annat än hålla med föregående. Myanmar är fantastiskt. Nepal är ju också grymt, men kanske blir lite för långt mellan resten av länderna i Sydostasien.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...