Korallgrottorna, värda pengarna ??

Hej

Ska på en resa runt norra Sverige i tre veckor, se en del grottor och andra intresanta naturfenomen.

Funderar på att åka till korallgrottorna, men då denna som vi förstår endast får besökas med guide, så undrar jag om den är värd pengarna, är student å som så på en begränsad budget, så de jag undrar är det värt de, kommer jag att ångra om jag ej åker ditt.

Gärna oxå tips på andra inte för svåra grottor som är värda ett besök.

Tacksam för alla svar
Henrik
 
Hej!

Sent på sommaren kommer här ett svar från mej. Antar att du redan haft semester men det kanske kan vara intressant med synpunkter för det.

Har aldrig förr krypit i någon grotta på riktigt men i slutet av juli var jag med på en guidad tur i Korallgrottan. Priset var 450 kr och turen i själva grottan tog ca 2,5 h. Vi var ca 10 deltagare plus två duktiga guider. Förutom tiden i grottan tog det tid att gå de ca 4 kilometrarna från bilparkeringen till grottområdet. Vid framkomsten till grottområdet fick vi fika + hjälm med pannlampa, knäskydd, regnbyxor, hel overall, inervante samt vattentät handske. Utöver dessa kläder bör man ha ett varmt underställ samt en eller flera varma tröjor eftersom temperaturen i grottan ligger runt ca 4 grader. Ibland sitter man också stilla för att lysna på guiderna eller vänta på att de framförvarande skall ta sig igenom någon trång passage. Bra stövlar eller kängor måste man också ha. Efter turen fick vi mat som guiderna ordnade åt oss vid den raststuga som ligger vid grottområdet.

I det stora hela tycker jag turen var mycket intressant och givande, helt klart värt pengarna. Små detaljer som att det blev ganska sent med maten får man bortse ifrån. Själva krypandet i grottan varierade från lätt till lite svårare. De som ville pröva svårare partier kunde på några ställen följa med den ena guiden på betydligt mer krävande avstickare och omvägar (krålande med hjälmen framför sig för att få plats).

Grottan var väldigt fin inuti med slipade ljusa bärgväggar av kalksten. påminner en del om slipad marmor. På vissa ställen förekom det stenskravell men på många ställen var det mjuk sand på botten.

/Rickard
 
pengar?

om du blir medlem i sveriges speleologförbund kan dina pengar användas till annat än guideavgifter. Annars är ersättning för kunskap och information inte fult.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...