Långfärdscykling - Japan 2015

Hej!

Jag har varit intresserad ett bra tag nu av att ge mig ut på ett cykeläventyr. Dock så är jag tyvärr inte den person som brukar planera så mycket, tänker därför att detta skulle kunna bli ett intressant projekt för mig. Min fascination för detta startade när jag såg diverse dokumentärer av folk som t.ex. cyklat till Kina; den "klassiska" rutten genom Turkiet. Dock så kan detta vara ett lite väl stort (och dyrt) projekt för mig i nuläget, är en fattig liten lat student x). Därför försökte jag se över vad jag intresserar mig av att se mer specifikt, och landade därför på Japan. Är lite av en japanofil sådär :) Från nord till syd låter ganska fräckt!

Har cyklat lite grand inom Västergötland som jag bor i men aldrig övernattat någonstans. En tanke var väl att cykla Smygehuk - Treriksröset, men rutten genom Västerbotten verkade tämligen trist (granskog efter granskog) och det blev lite avtändande, inget illa menat till er som bor där! Sedan fanns också idén att cykla runt Östersjön, men vet inte om jag är så intresserad av baltstaterna.

Men nu avviker jag från ämnet lite; tänkte ställa lite frågor ifall någon tidigare har cyklat längre sträckor, eller mer specifikt rest runt i Japan. Vissa saker kan man nog kolla upp genom olika bolag, resejournaler osv, men det känns skönt att få höra det från någon som faktiskt har praktisk erfarenhet av det. Sedan så var det tyvärr inte många som gjort tidigare resor som specifikt visade kostnadsstatistik osv, eller hur de fick råd med det hela.

- Vad för cykel bör man kolla på? Har fastnat lite vid "Specialized Awol Deluxe" då den verkar så perfekt för ändamålet, men priset är inte direkt lågt. Finns det andra val?
- Vad blir den dagliga budgeten? Klarar man sig verkligen på 200kr/dag i Japan? Har dock hört att det skall finnas rätt så mycket billig "snabbmat", men kanske inte ute på landet.
- Får man campa ute i Japan? Behöver man tillstånd, måste man gå till designerade campingområden? Kan man riskera grova straff om man sover olagligt? Finns det annars många billiga vandrarhem?
- Vad kostar det att frakta en cykel via flyg?

Jag skrev detta lite hastigt så om det blev lite rörigt ursäktar jag!

Tack för svar, från en förvirrad cyklist! :)
 
Hejsan
Jag har bott i Japan 3,5 år och har cyklat Japan norr till söder i två etapper så har lite koll på hur det är där.
Försöker svara på dina frågor nedan:

- Vad för cykel bör man kolla på? Har fastnat lite vid "Specialized Awol Deluxe" då den verkar så perfekt för ändamålet, men priset är inte direkt lågt. Finns det andra val?
Det går nog att cykla på det mesta - vägarna är bra i Japan. Själv har jag en tysk trekkingmodell som jag har uppgraderat litegrann med bland annat bätre saddel (Brooks) och ergonomihandtag.
Cykeln du tittat på verkar jättefin men det skulle gå jättebra med något annat under 10k också tror jag.

- Vad blir den dagliga budgeten? Klarar man sig verkligen på 200kr/dag i Japan? Har dock hört att det skall finnas rätt så mycket billig "snabbmat", men kanske inte ute på landet.
Det är mycket billigare i Japan än vad de flesta tror. Jag har inte räknat efter hur mycket jag spenderade per dag. Jag köpte mest mat på 7-11 och liknande convenience stores som finns nästan överallt - även i de flesta mindre orter på landet. Handlar du mat/lunchboxar där kanske du kan klara dig på runt 200-250 kr per dag men äter du på riktiga matställen får du plussa på lite. Är det första gången i Japan skulle jag inte ha för låg budget så du får möjlighet att prova lite mer av deras fantastiska mat. Det finns så mycket mer än sushi!

- Får man campa ute i Japan? Behöver man tillstånd, måste man gå till designerade campingområden? Kan man riskera grova straff om man sover olagligt? Finns det annars många billiga vandrarhem?
Jag betalade för camping en gång i Japan - alla andra nätter satte jag bara upp tältet lite diskret i en park eller liknande ställe runt solnedgången och drog tidig morgon. Absolut inga problem - du riskerar inga straff och ingen polis kommer ta dig. Håll dig bara borta från uppenbar privat mark så kommer du med största sannolikhet få sova ifred.
Vandrarhem är inte stort i Japan. Businesshotell i mindre städer och uppåt däremot är billigt för ett rum, 300-400 kr. Sov i dem ibland när det regnade eller när jag ville duscha.
Capsule hotel har jag sovit i några gånger. De är helt kanon och kostar under 100 kr, men finns för det mesta bara i lite större städer.

- Vad kostar det att frakta en cykel via flyg?
Jag betalade 80 Euro med Finnair enkel resa tror jag.

Svara gärna på mer frågor om du har :)

MVH
Georg
 
Hej nihilsciens,

Jag bor i Japan och arbetar för researrangören Japanexperterna och har cyklat en hel del i landet, dock aldrig mer än 100 km i sträck och för det mesta på hyrcykel. Att cykla hela landet som George gjort låter minst sagt spännande, men om man har begränsat med tid och nöjer sig med vilken cykel som helst skulle jag rekommendera att resa med tåg och flyg och köra på hyrcyklar, som det finns gott om, ibland gratis i mindre städer om man lämnar tillbaks den (på samma ställe) innan kl 17:00.

Det finns jättemånga vandrarhem i Japan, på japanska "minshuku". Ett minshuku är ett småskaligt vandrarhem drivet i privat regi, som oftast är löjligt billiga och ofta inkluderar två mål mat, finns för 2000-4000 yen på många ställen. Nackdlen är att de här platserna har många gånger inte ens en egen hemsida och det finns överhuvudtaget ingen information att hitta på engelska om dem på webben. Lokala turistkontor etc. hjälper dock gärna till att boka via telefon.

Det går att äta väldigt billigt i Japan, som George sa så finns det convenience stores snart överallt, även ute på landet, och ofta finns det prisvärda "family restaurants" ("famiresu" på japanska) där man kan äta sig mätt på 800 yen. 200 kronor per dag är mer än görbart.

I Japan finns ingen allemansrätt och det är olagligt att campa förutom på just campingplatser - men detta är inget som efterlevs och i princip det värsta som kan hända om du väljer plats lite dumt är att en polis kommer förbi, knackar på, och ber dig packa ihop tältet.

Jag vill passa på att rekommendera att du cyklar Shimanami Kaido - underbar sträcka längs 6 öar i det japanska innanhavet som är sammankopplade med broar. Kommer du hela vägen upp till norra Hokkaido är Rishiri en jättefin ö att cykla på, och Rebun om du vill hinna med lite vandring.
 
vilken rutt hade du tänkt dig? Jag tänkte just igenom olika vägar att ta + att korsa Honshu på något ställe. Den mindre bebodda norr/västkusten eller klassiska syd/östkusten? Samma fråga kan ställas för Kyushu.

vore också trevligt att höra vilken rutt Georg tog.
 
Precis som Marcus skriver är Minshukus ett bra boendealternativ som finns lite överallt.Lite svåra att hitta ibland om man inte kan prata/läsa japanska. När jag hör vandrarhem tänker jag STF/YMCA-stilen, så därför skrev jag att det inte är så stort (när jag hör minshuku tänker jag på små familjehotell eller liknande).

Shimanami Kaido som Marcus rekommenderade har jag också cyklat - en klassiker som är väldigt trevlig.

Första turen var från Fukuoka, Kyushu, i söder upp till Tokyo (sydöst inklusive Shikoku). Andra turen var från Chitose på Hokkaido ner till Nagoya längs främst västkusten och inne i bergen.
Mina turer kan ni läsa om här och här
Båda väldigt olika turer så jag kan inte riktig välja en favorit - beror på hur länge man tänkt cykla och vad man vill se.

Jag ska snart tillbaka igen - Japan är underbart att cykla i!

Och oroa er inte för språket - ett ordförråd på 20-30 ord tar er långt!
 
jag planerar att cykla genom Japan när jag fyller 60 år och har några allmänna frågor om cykling i Japan.
Finns det särskilda cykelleder (inte cykelvägar, utan leder typ Sverigeleden)?
Är det vanligt att japaner långfärdscyklar och racercyklar i Japan?
Finns bilkartor på engelska och hur får man tag i dem?
Kan man ta med cykel på tåg?
kan man ta cykel i tunnelbana?
Vilken månad är bäst att cykla mellan maj-oktober, om bäst är en sammanvägning av temperatur, regnfrekvens, skönhet på naturen och frekvwensen semestrande japaner?
 
Hejsan,
försöker svara på dina frågor nedan:

jag planerar att cykla genom Japan när jag fyller 60 år och har några allmänna frågor om cykling i Japan.
Finns det särskilda cykelleder (inte cykelvägar, utan leder typ Sverigeleden)?
Jag känner inte till några riktigt långa uppmärkta leder, men kolla in till exempel japancycling.org för lite ruttförslag.

Är det vanligt att japaner långfärdscyklar och racercyklar i Japan?
Det finns lite långfärdscyklister men klart vanligast är racercyklister som är ute på helgerna. Japaner har inte generellt så mycket semester..

Finns bilkartor på engelska och hur får man tag i dem?
Det finns, jag har själv inte köpt någon. Kanske man kan hitta någon på Amazon?

Kan man ta med cykel på tåg?
Ja, på de flesta lokaltåg får de plats men de måste vara i väska eller cykelpåse. I shinkansen blir det nog lite trångt att få med dem dock.

kan man ta cykel i tunnelbana?
Ja, om de är i påse eller väska. Undvik rusningstid dock.

Vilken månad är bäst att cykla mellan maj-oktober, om bäst är en sammanvägning av temperatur, regnfrekvens, skönhet på naturen och frekvwensen semestrande japaner?
Maj är det lite regnsäsong och sommarmånaderna är alltför varma för att cykla i om du inte är allra längst i norr. Jag cyklade i Oktober - det är hyfsat svalt och väldigt fint då naturen börjar växla färg...
 
Är det första gången i Japan skulle jag inte ha för låg budget så du får möjlighet att prova lite mer av deras fantastiska mat. Det finns så mycket mer än sushi!

Tack för ditt svar! Är självklart väldigt mycket som jag vill se, troligen mer än vad som är möjligt på endast en resa. Har nu ett deltidsjobb utöver studierna och kommer att försöka få fram så mycket som möjligt för att ha råd med detta, det kan ju bli lite antiklimaktiskt att enbart livnära sig på McDonalds när man är ju Japan, det tappar ju sin charm.

Håll dig bara borta från uppenbar privat mark så kommer du med största sannolikhet få sova ifred.

Då jag är nybörjare i största mening, hur ser man skillnaden på privat och offentlig mark i Japan? Skyltas det [私有財産] eller är det frånvaron på skyltar som indikerar just det?

Jag vill passa på att rekommendera att du cyklar Shimanami Kaido - underbar sträcka längs 6 öar i det japanska innanhavet som är sammankopplade med broar. Kommer du hela vägen upp till norra Hokkaido är Rishiri en jättefin ö att cykla på, och Rebun om du vill hinna med lite vandring.

Tack för ditt inlägg! Jag uppskattar all tips jag kan få, finns många områden där jag inte har någon aning av det finns att se, känner mest till de mer omtalade, större områdena. Om man åker via Shimanami Kaido som du säger, och därav missar Hiroshima, är det inte någon stor förlust kanske? Var smått intresserad av att se staden, mest på grund av dess historia, men den ögruppen verkar vara väldigt vacker.

vilken rutt hade du tänkt dig? Jag tänkte just igenom olika vägar att ta + att korsa Honshu på något ställe. Den mindre bebodda norr/västkusten eller klassiska syd/östkusten? Samma fråga kan ställas för Kyushu.

Nu är jag ju nybörjare och vet tyvärr inte hur mycket jag kommer att "klara av", men min maximala önskan är ju att påbörja resan i Sapporo, Hokkaido. Lite mer symboliskt hade ju varit att påbörja i Wakkanai, i den nordligaste delen, men flygen är rätt så dyra upp dit.

Att korsa från Hokkaido till Honshu är väl antingen med tåg via Seikan tunneln eller med färja över sundet. Tunneln hade ju varit väldigt intressant men det verkar som om man behöver plocka isär hela cykeln bara för att färdas med den, och färja verkar därför det bättre alternativet.

I Honshu lutade jag mig mer åt den sydöstliga kusten, men enbart för att Tokyo kommer att befinna sig där längre söderut. Har egentligen ingen åsikt kring det, skulle lika gärna färdas på den västliga kusten, eller helt enkelt centralt.

Sedan fortsätta sydväst, passera Kyoto och Osaka, och antingen fortsätta genom Hiroshima eller som Marcus_Kyoto tidigare nämnde, Shimanami Kaido-rutten. För att sedan avsluta resan någonstans nere i Kagoshima; kanske symboliskt besöka Cape Sata.

Tokyo känns nästan lite för massiv att besöka på en sådan resa, det skulle ta dagar att se det mesta.

Planerar du själv att åka i år?

Och oroa er inte för språket - ett ordförråd på 20-30 ord tar er långt!

Som tur är har jag studerat japanska nästan sammanlagt 2 år. Inte direkt intensivt, men så att jag kan formulera mig acceptabelt enligt mig. Fick testa min japanska med en sushitant här i staden, som tyckte jag talade hyfsat bra (hon kanske bara ville verka trevlig, vem vet, haha).
 
Senast ändrad:
Tack för ditt inlägg! Jag uppskattar all tips jag kan få, finns många områden där jag inte har någon aning av det finns att se, känner mest till de mer omtalade, större områdena. Om man åker via Shimanami Kaido som du säger, och därav missar Hiroshima, är det inte någon stor förlust kanske? Var smått intresserad av att se staden, mest på grund av dess historia, men den ögruppen verkar vara väldigt vacker.

Nu är jag ju nybörjare och vet tyvärr inte hur mycket jag kommer att "klara av", men min maximala önskan är ju att påbörja resan i Sapporo, Hokkaido. Lite mer symboliskt hade ju varit att påbörja i Wakkanai, i den nordligaste delen, men flygen är rätt så dyra upp dit.

Att korsa från Hokkaido till Honshu är väl antingen med tåg via Seikan tunneln eller med färja över sundet. Tunneln hade ju varit väldigt intressant men det verkar som om man behöver plocka isär hela cykeln bara för att färdas med den, och färja verkar därför det bättre alternativet.

I Honshu lutade jag mig mer åt den sydöstliga kusten, men enbart för att Tokyo kommer att befinna sig där längre söderut. Har egentligen ingen åsikt kring det, skulle lika gärna färdas på den västliga kusten, eller helt enkelt centralt.

Sedan fortsätta sydväst, passera Kyoto och Osaka, och antingen fortsätta genom Hiroshima eller som Marcus_Kyoto tidigare nämnde, Shimanami Kaido-rutten. För att sedan avsluta resan någonstans nere i Kagoshima; kanske symboliskt besöka Cape Sata.

Om du cycklar Shimanami Kaido behöver du inte missa Hiroshima. om du inte tänkte åka turen från norr och sen ta en färja från Shikoko till Kyushu. Mer naturligt vore att åka färja/över bro till Shikoko's östra sida från Kanske Kobe och sen cykla västerut och över Shimanami Kaido från söder. Då kommer du ju ut just öster om Hiroshima. (du missar dock Himeji och Okayama då, personligen gillar jag båda städerna bättre än Hiroshima)

Men du kan också cyckla ner över SK till Shikoko, cykla vidare till Matsuyama och sen ta en färja därifrån till Hiroshima.

Jag cyklade själv SK med min bror för två år sen. Vi hyrde cykel på plats.

Tack för rutten! Jag antar att du tänkte cykla till hösten med en nord->syd riktning.
 
Om du cycklar Shimanami Kaido behöver du inte missa Hiroshima. om du inte tänkte åka turen från norr och sen ta en färja från Shikoko till Kyushu. Mer naturligt vore att åka färja/över bro till Shikoko's östra sida från Kanske Kobe och sen cykla västerut och över Shimanami Kaido från söder. Då kommer du ju ut just öster om Hiroshima. (du missar dock Himeji och Okayama då, personligen gillar jag båda städerna bättre än Hiroshima)

Men du kan också cyckla ner över SK till Shikoko, cykla vidare till Matsuyama och sen ta en färja därifrån till Hiroshima.

Jag cyklade själv SK med min bror för två år sen. Vi hyrde cykel på plats.

Tack för rutten! Jag antar att du tänkte cykla till hösten med en nord->syd riktning.

Eftersom att flera rekommenderat hösten så verkar det bäst så, då har jag också tid att tjäna ihop lite extra pengar. Dock så syftar jag på någonstans mellan augusti och september, rätt så tidig höst det vill säga.

Annars kanske man kan ta Shimanami Kaido efter Osaka och Okayama från norr, och sedan ta färjan över från Matsuyama (östlig stad på Shokoku) till Hiroshima, om jag nu trots allt bedömer Hiroshima tillräckligt viktig.

Jag skulle nog vilja ha en egen cykel med mig från Sverige i sådana fall, att hyra cykel över flera dagar verkar tämligen dyrt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jackiie Långfärdscykling med start oktober Långcykling 2
Liisut Långfärdscykling Långcykling 2
CalleNilsson Rosebike 26"-hjul till långfärdscykling Långcykling 8
Henrik.nu Sadel långfärdscykling Långcykling 19
danielgson The Big Trip - Dokumentärfilm om långfärdscykling Långcykling 23
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
kallemoberg Videoblogg för långfärdscykling till Indien Långcykling 1
Nordlund75 Utrustning för långfärdscykling? Långcykling 25
monnes Är denna cykel bra för långfärdscykling. om inte, tips!? Långcykling 18
pergot Långfärdscykling mot Nordnorge, en månad 2011 Långcykling 8
zsuxcia Val av cykel för långfärdscykling Långcykling 15
Hinas Förberedelse för långfärdscykling, behöver hjälp! Långcykling 1
rimn Vilken cykel för långfärdscykling? Långcykling 32
Gohan Vilket Schwalbedäck till långfärdscykling? Långcykling 23
Flyrib 28 eller 26 tum vid långfärdscykling? Långcykling 23
bikeforfuture Reseförsäkring vid långfärdscykling? Långcykling 4
annaelindstrom Damunderkläder för långfärdscykling? Långcykling 18
LeifP långfärdscykling Långcykling 5
annneli Boktips långfärdscykling? Långcykling 12
Grädde Singelspeed/enväxlat för långfärdscykling? Långcykling 73
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
lillrune Sponsor till långfärdscykling, hur gör man? Långcykling 6
alis Mountainbike + Långfärdscykling = sant? Långcykling 3
Pixel Boende under långfärdscykling Långcykling 4
venedig Långfärdscykling i Europa Långcykling 9
7451 Långfärdscykling! Långcykling 3
x-treme Styre till långfärdscykling??? Långcykling 4
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Var hyra långfärdscykel i Japan, helst Sapporo Långcykling 0
Jackiie Cykla Nepal-Japan? Långcykling 2
rimn Vem har cyklat i Japan? Långcykling 11
A.K Cykla igenom Japan? ( Sapporo - Fukuoka ) Långcykling 37
HasseQ Japan Story Långcykling 0
Ametz Bästa Liggunderlag 2015 kring 1000:- Långcykling 19
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
stroeller Söker sällskap till Gibraltar - Nordkapp under juni och juli 2015 Långcykling 0
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...