Artfjällets grottor

Det finns anledning till att vara restriktiv med utlämnandet av grottkoordinater. Har varit i så många söndriga grottor i Norge att jag håller med om att de ska skyddas. Grottor är tidskapslar som ibland varit orörda i tusentals år. En oförsiktig klump kan förstöra vissa formationer på ett ögonblick. Det kan till exempel räcka att sätta ner en fot i fel pöl för att kristallpåväxten ska förstöras. Denna kunskap har många speleologer men noviser vet kanske inte hur man ska bete sig.
 
Jag var vid sotbäcksgrottan för en månad sedan. Jag hade inte forskat i var det var för något innan, men jag blev ärligt talat ganska besviken. Det var bara ett jättestort hål i marken som det strömmade ner vatten i. På grund av den sena sommaren så var vattenflödet för stort för att man skulle kunna ta sig ner i grottan.
Jag var även vid östra sidan av Miesehke och letade grottor. Hittade bara en "grotta", även detta var bara ett hål i marken där en jokk försvann ner.
Dessa grottor är därför ur min synpunkt inte något att rekommendera för den normala svensken. Har man särskilda intressen för jordhålor, trånga utrymmen och iskallt vatten så kan det dock vara värt att uppsöka.
 
Ja tyvärr funkar den länk inte längre. :(
Det verkar som de tog dokumenten bort.
www.speleo.se / Om SSF / Press / Lästips / Grottor i Sverige funkar inte längre....
Mitt fel. Jag höll på att ändra strukturen för vad som ska vara publikt eller inte och satte fel behörighet på det aktuella dokumentet. Sorry för det.

Lade dock till ett par länkar till videoklipp som beskriver litet av vad vi sysslar med inom SSF.

http://www.speleo.se/lastips/
 
Bara en detalj om fjällgrottor. Vad jag förstår är det vintern som är den egentliga säsongen då det är betydligt mindre vatten i marken då varför grottgångarna är betydligt torrare då.

Thure
 
Bara en detalj om fjällgrottor. Vad jag förstår är det vintern som är den egentliga säsongen då det är betydligt mindre vatten i marken då varför grottgångarna är betydligt torrare då.

Thure
Det gäller endast ett fåtal grottor. De flesta är tillräckligt torra för besök sommartid, dvs. när snösmältningen klingat av.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...