Snowdogs eller Ruffwear..?

Återigen, tack för era svar och synpunkter!

Xlunja - det stämmer, det var din hund jag såg på bilderna! Det som jag gillade var att klövjan verkade sitta fint trots att hon skuttade runt :) Och på den bild du la upp här i tråden ser ju inte väskan så gigantisk ut, tror den kan passa mig och min hund bra! Mätte min hund och då är han ca 58 cm över ryggen från armbåge till armbåge. Har din hund mindre mått? Jag funderade på att du skrev att din väska är lite grundare än originalstorleken. Finns det några mindre fack på snowdogsklövjan?

Har nu provat den inköpta Ruffwear Approachklövjan några gånger, den är helt ok men det lutar ändå åt att det blir en väska från snowdogs (eller Laika, får kolla upp mer) framöver. Approachväskan sitter ok men jag upplever den lite bökig att hantera vid på/avtagning samt att själva väskan är rymlig men öppningarna rätt små. Det har ju inte varit något problem hittills eftersom jag knappt packat ner något, men jag tror att det kan vara något som jag kommer uppleva mindre bra med väskan om man ska ha i mer packning. Ett plus dock för de små facken på ovansidan av väskorna på båda sidor!
 
Jag har en väska av liknande modell som snowdogs säljer och är mycket nöjd. Jag gillar verkligen att den "bara" har två remmar och inget mellan frambenen. Detta av två skäl:

1. Man ser lätt om man fått viktfördelningen fel och kan åtgärda det. På så sätt riskerar man inte att hunden går och är snedbelastad hela dagen.
2. Man riskerar inte att hunden får skavsår från den remmen. Min dam är rätt smal över bröstkorgen, så jag skulle inte våga ha nåt där, särskilt som den kan riskera att ligga emot ena frambenet om man råkat packa ojämnt.

Men, det ska tilläggas, min hund går i regel lös, så jag har inga problem att hon drar och på så sätt riskerar att få klövjan sned.

En annan sak att tänka på är att det finns fler alternativ än snowdogs.
Deras väskor är sannolikt lysande, men jag hittade en dam i närheten av Umeå som också syr klövjeväskor av i mina ögon god kvalité (min har använts några år utan att visa på nåt annat iaf). Detta gjorde ju framförallt att jag kunde prova den på hunden innan jag köpte den, vilket jag tycker är trevligt. Du kan ju kanske googla runt lite och se om du hittar nåt liknande?
 
Kloka ord Ayrin!!
Jag har en Snowdog och är supernöjd med den. Min hund har verkligen hårdtestat väskan och den har fått vara med om mycket!
Fördelen med att köpa från Snowdogs är att hon syr ju den precis som du vill ha den. Jag har lite ändringar jag vill göra när nästa väska skall sys :)
Det bästa är att det syns direkt om man lastat mer på en sida. Själva väskan lutar framåt, mot frambenen så att det inte tynger mer över ryggen än nödvändigt. Handtaget på ryggen håller verkligen att lyfta hunden med (i mitt fall 35kg).
För mig var passformen viktigast, och att det gick att justera väskan ordentligt eftersom det finns flera hundar i familjen och ibland behöver de också jobba lite!
 
Jag måste tipsa om Dragråttan! Enkel men rejäl och sitter väldigt bra på min hund (siberian husky/border collie). Den har två remmar under och det är lätt att se om man packat snett. Köpte min på Arken Zoo i Umeå, jag tror tyvärr inte att det finns någon webshop..
 
Ett tips på en bra "pryl" till klövjeväskor förresten...
Köp ett billigt liggunderlag och klipp till två bitar som passar i väskan närmast hunden. På så sätt slipper man tjafsa alltför mycket när man har lite ojämna och hårda saker i väskorna, och dessutom har man två sittunderlag med på fikaturen :).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjellis Pulka eller Släde till en hund Hundsport 8
Jenny-73 Ruffwear Hundsport 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...