Vad har ni för hundar?

Gordon Setter

Blev med hund för ett par år sedan. Sambon har en Gordon Setter på fyra år drygt. Full fart i längdspåret och skogen. Hoppas får skjuta ripa till hösten för honom.
 
Soffschnauzer!

Till slut tog vi över vår lånehund på heltid. Hon har haft oss som barnvakter i flera år, men i oktober -10 blev hon vår på riktigt. Hon är en lite för stor dvärg... Hon har hunnit prova på MTB, canadensare, skidor och kåtaboende. När vi fick henne var hon rädd för regn och vattenpölar, blötsnö, vind och allt som smäller - därav "rasnamnet" i rubriken.
 

Bilagor

  • 2010_1115Redbird0014.jpg
    2010_1115Redbird0014.jpg
    111.6 KB · Visningar: 1,955
Tre berner sennen grabbar. Det blir mest lydnadsträning och tävling men även lite spår och agility, ja och så någon fjällvandring om året när vi får till det.
 

Bilagor

  • 101225gruppbildisolnedgang.jpg
    101225gruppbildisolnedgang.jpg
    155.4 KB · Visningar: 2,047
Musta... Lapsk vallhund blir 10 år i sommar. Tränar en del lydnad,spår osv. Är med överallt,,,kojor , tält, bil ... Bor dessutom 4,5 mil från närmaste väg 6 månader om året :) Just nu bor vi i husvagn o stortrivs :)
 

Bilagor

  • 167032_10150099476072370_544937369_6087518_3469951_a.jpg
    167032_10150099476072370_544937369_6087518_3469951_a.jpg
    21.4 KB · Visningar: 2,015
Går det att hyra en hund någonstans eller måste man köpa?

Hunden är mäniskans bästa vän och en perfekt kompis att ta med sig ut i skogen.
Jag har aldrig haft nån hund som sagt ifrån, att de inte har tid eller det är fest hos någon kompis så de får se nästa helg. Hundarna följer med oavsett vad det är på TV eller nåt...

De flesta känner nog någon eller har nån granne som har hund. Fråga om du får låna med dej deras hund ut i skogen för lite camping/vandring m.m. Förklara ditt syfte och ännu bättre, lär känna hunden genom att ta ut den på rastrundor och dagsturer. Det finns nog massor utav hundägare som säkert skulle vilja ha lite hjälp med sina hundar.
Det är ju bara att kolla på Blocket så är de flesta omplaseringar p.g.a att de inte har tid eller ork att aktivera sina hundar.
Sen behöver det inte vara en polarhund för att följa med på lite friluftsliv, jag är helt övertygad om att alla hundar gillar att vara ute...

Har man egen hund eller möjlighet att kunna låna någon så är det betydligt enklare att ta sig ut på lite vanlig "hemmacamping" utan att behöva gå ensam.
Finns inget mysigare än att ligga framför lägerelden och klia lite på jycken.

/Dennis
 
Ett gäng...

Ville - Golden Retriever
Min första hund, han har lärt mig allt jag kan... :)
Med honom blev jag intresserad av att träna med hund. Vi har tävlat spår, sök och lydnad. Nu är han på ålderns höst och får hänga med så gott han kan.
Jag och Ville har haft många mysiga tältnätter tillsammans!

Kavu - Flatcoated Retriever
Gillar retrieverlynnet så därför skaffade jag en retriever till. Denna gången så tittade jag mer på vilka egenskaper jag var ute efter. Resutlatet är en fantastiskt vänlig hund som kan jobba hur mycket som helst.
Med henne har jag tränat lite apportering och just nu så är det mest spår, sök och lydnad.

Sneak - Schäfer
Min frus hund.
Sneak har blivit för tidig pensionär pga ryggskada. Hon har tävlar spår och är godkänd i IPO3 (skyddsgren)

Santo - Schäfer
Min frus hund.
Santo är en helsvart schäferhane med ett enorm hjärta för de han tycker om.
Santo är tävlad i spår, sök och svenskskydd. I våras blev han dessutom Svensk Lydnadschampion

Dejta - Schäfer
Min frus hund.
Dejta är just nu bara 7 månader men hon visar hittills goda anlag. Tabnken är att hon ska tränas i den internationella skyddsgrenen Mondioring. Dock finns det inte någar tävlingar i det i Sverige ännu utan man får åka ner till BeNeLux-Frankrike för att tävla. Parallellt så tränas hon i lite grundläggande sökövningar och naturligtvis lydnad.

Son ni kanske förstår så går vå största del av fritiden åt att träna med våra hundar. Det är fantastiskt givande.
Det kluriga är bara dett det finns så mycket man skulle vilja prova på.
Om det går som det är tänkt så ska vi testa lite barmarksdrag med kavu, Sanot och ffa Dejta när hon har vuxit till sig.
Frun är inne på att springa eller köra kickbike, som mtb-motionär så hade jag tänkt spänna hunden för cykeln.
 
Jag hade en svensk lapphund tidigare som tyvärr blev påkörd och fick avlivas, vilket kändes som det ända rätta efter omständigheterna. Just min jycke kunde vara rätt bångstyrig (liksom flera hanar i hans släkt tidigare), men valparna efter honom och hans systrar tycks vara hur fina som helst.

Lapphunden är en mysig utehund men trivs kanske inte så bra om det är stekhett (vem gör det?) Den är väldigt härdig mot elementen och duktig på att vara "på/av", dvs att när man gör nåt så är den med till 100%, och när man vilar så blir den inte nervig och får myror i kroppen, utan kan ligga still och vänta på att flocken ska röra sig igen. Lättlärdheten brukar nyttjas för vall och agility, och härdigheten gör den väldigt allsidig. Min hade en gränstemp vid -27, kallare än så ville han bara ligga förmiddagen ute för att sen komma in framåt trekaffet...

Jag pratade precis med Ulrika om att en hund ofta är det perfekta utesällskapet. Den får inte skoskav eller blött underställ, den tjafsar inte om maten eller när det är dags att rasta, och den ger väldigt mycket tillbaka. Vi kommer iaf att skaffa ny hund så fort framtidsplaneringen tillåter.

Nilak, in memoriam:
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=28009
http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=35485
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...