Havskajak vs. Surfski

Från sommarens paddling i Finland, med solen i ryggen.. :) Vi snittade ca 7,5 km/h, 6 mil om dagen med fullastade kajaker. Tom kan man ligga uppåt 10 på DKM+ t ex.
Nej kan inte riktigt rekommendera nån att bygga sin egen kajak. Det är mycket pyssel och brukar ta några försök innan man hittar hem. Skulle jag köpa hade jag nog också sneglat på Rockpoolen, eller kanske Nelo Inuk.

/ Ulf

Tycker det är coolt att bygga sin kajak, men att även göra en egen design det är riktigt fränt. Grymt imponerande. Men som du säger, man behöver oftast några försök innan det blir så som man tänkte sig. Tog mig själv 3 försök med hemmabygd grönlandspaddel innan det kändes OK och först med version 5 blev man riktigt nöjd. Vill inte ens fundera hur mycket tid som går åt att göra det med en kajak.
 
Tack! Måste bara påminna; det är väldigt lätt att fastna i byggträsket o noja in på en mängd onödiga detaljer, i stället för att göra det som egentligen var syftet, dvs paddla kajak. Alltså, bygg lagom o paddla mer. Eller köp färdig kajak o paddla ännu mer.. :)

/ Ulf
 
Nej kan inte riktigt rekommendera nån att bygga sin egen kajak. Det är mycket pyssel och brukar ta några försök innan man hittar hem.
/ Ulf
Nej, kajakbygge är inte något för var och en, men ska inte heller upplyftas till någon högre konst. Man bör vara normalhändig. Trots ganska mediokra slöjdbetyg har jag lyckats fullfölja flera stripbyggen. Något som varit lärorikt och känns mycket tillfredsställande.
Björn Thomasson skriver ”Bygg en bättre kajak än du kan köpa". Ett påstående jag har varit tveksam till men numera är benägen att hålla med om.

Rune
 
Eftersom jag övertagit ett av Runes byggen så vill jag gärna ge en eloge. Alla kajaker är kompromisser. Självbyggen kan ta ut svängarna mer och ge en mer optimerad produkt för ens personliga preferenser.

I nästa bygge så blir utformningen anpassad efter förändrade preferenser.

Thure
 
..... Gillar inte riktigt roderkajaker. Roligare med styrtag och kantning ......
När jag läste detta fick jag klart en annan sak för mig, anledningen till att jag gillar använda paddeln till alla möjliga olika sorters tag är inte bara för att kunna vara säker på sjön och kunna manövrera kajaken, en stor del är att jag upplever enbart framåtpaddling som för monotont både för kropp och själ.

Så bland alla sätt man kan använda paddeln på så finns det många goa rörelser och strectchar. Då blir ju paddling till och över balansens gräns ett mera allsidigt gympa pass i en trevlig miljö om man inte ökar svårighetsgraden så fort.

/Gert
 
Väldigt intressant tråd.

Själv har jag två rejält olika kanoter varav ingen är en traditionell kajak.

En surfski Epic V7 som är i PE och tålig, väger ca 22 kg och väger lite mer än de lättaste. Jag satte släproder på den för det passar min paddling bättre och det blir lättare att få bort sjögräs som fastnar i rodret. Passar bättre för turpaddling också. Den har bara en lastlucka bak. Två luckor varav den ena fram är naturligtvis bättre för viktfördelning och lastkapacitet. Jag anser att den funkar bra för turer med kanske 2-3 övernattningar. Jag vill ha med mig betydligt mer packning för 1-3 veckors turer och då räcker den inte för mig.

Sen har jag en Hobie Adventure Island som skulle kunna beskrivas som en mikro-trimaran-kajak. Den är byggd för att seglas i första hand. Den rymmer hur mycket som helst och är lika surfskin på det viset att den också är öppen (som alla SOT-kanoter och surfskis).
Sidoskroven tas lätt bort och då använder jag den som kajak. Det blir bäst om det är många lyft (som i Dalslands sjösystem tex) eller om vi är ett gäng som gör tur tillsammans så vi kan gå samma vägar. Det blir nämligen helt andra vägval när man seglar den som trimaran.

Gällande båda:
Jag uppskattar verkligen lättheten att komma i och ur vid landstigning och avfärder. Kläder är ett eget kapitel men efter ett antal turer har jag valt kläder som fungerar att hålla mig torr och varm. Som Magnus F säger, så är det klart säkrare att enkelt kunna ta sig upp i kanoten från vattnet.

Tja sen är jag faktiskt lite sugen på en skäddakajak av brittisk typ...

Det är väl ok att ha 3 kanoter?

mvh thomas (90% turer och 10% motion)
 
Absolut 3 är väl någon sorts minimum. I mitt fall en allround, en lite raceigare och så en hundkajak. Sen har vi en familjeYoo-A-Kim också.

Thure
 

Bilagor

  • thuretotte.jpg
    thuretotte.jpg
    38.8 KB · Visningar: 443
Antalet

Det är väl som med cyklar:

Optimala antalet av X (cyklar, kajaker etc) är antalet som man har plus en, men en färre än vad som leder till skilsmässa...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cjfriman Havskajak med utrymme för att arbeta med benen Paddling allmänt 5
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
Blixten10 Havskajak med fotplatta? Paddling allmänt 12
Skafto_nordstrommarna Val av havskajak för paddling vid västkusten Paddling allmänt 17
GAVIAARCTICA Skäligt pris för en havskajak Artisan millennium 2000? Paddling allmänt 8
fredolund Tre dagars havskajak Paddling allmänt 6
Madmoustache Havskajak köptips Paddling allmänt 0
CamillaiSkåne tips vid val av havskajak - är själv kort & lätt Paddling allmänt 19
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
Neonz Havskajak köpråd 'lång paddlare' Paddling allmänt 23
Helsing Packa havskajak Paddling allmänt 21
manlan 148 dagar i havskajak Paddling allmänt 6
fson Tips på prisvärd havskajak? Paddling allmänt 16
trollstoll Ucpa havskajak i Sormiou Paddling allmänt 4
Erik Barkefors Vad är en havskajak? Paddling allmänt 169
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
Linda111 Vilken storlek på havskajak? Paddling allmänt 24
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Jonlund Havskajak för paddling i fjällen? Paddling allmänt 16
Blaise Rolig havskajak för mindre tjej? Paddling allmänt 16
höjdrädd Paddeltur i Skellefteå (havskajak) Paddling allmänt 7
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
LR97 Ny havskajak - Råd önskas! Paddling allmänt 30
Gröngöling X-LITE RS havskajak, nybörjar vänlig?? Paddling allmänt 4
OptimusHawK Havskajak i Dalälven Paddling allmänt 2
Alex_S23 Surf med havskajak Paddling allmänt 39
torger Tips på lös sits för snabb havskajak Paddling allmänt 21
Joran Havskajak till 190 cm Paddling allmänt 15
Timo M Havskajak + vingpaddel. Rätt eller fel? Paddling allmänt 24
matsh Havskajak kurser,Örebro Paddling allmänt 1
hassex Rollning av Havskajak Filmtajm Paddling allmänt 0
hassex Havskajak i forssurf filmtajm Paddling allmänt 4
~sweet~ Havskajak Phala coona? Paddling allmänt 0
marie82jonsson Hyra havskajak GBG - tips!?! Paddling allmänt 1
hassex Plastex Havskajak?? Paddling allmänt 8
frarol Bavari havskajak, ngt att satsa på? Paddling allmänt 0
freetime Riktigt snabb havskajak...Vilka fabrikat/modeller ska jag titta på? Paddling allmänt 21
idaljung Explorer havskajak-nybörjar frågor Paddling allmänt 4
Karrobarro Friluftsklubb i Umeåtrakten? (med havskajak) Paddling allmänt 6
barfotahippien Havskajak pris? Paddling allmänt 23
Anders Oak Tips om havskajak som är bra i surf och lek? Paddling allmänt 18
mingves Havskajak-nybörjare.. Paddling allmänt 2
kenzo00 Skall köpa havskajak Paddling allmänt 0
marshen Tips sökes för havskajak och barn Paddling allmänt 9
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
vete köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval Paddling allmänt 1
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
veramolin kurs vågsurfing med havskajak Paddling allmänt 3
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
Sjöbacken behöver tips om havskajak paddling i frankrike Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...