Takräcke för lastning från sidan?

Skulle vilja ha ett takräcke som möjliggör lastning av kajak och mindre roddbåt från sidan av bilen. Se bild, den modellen tillverkades tidigare av tjeckiska Marine men tillverkningen har upphört.

Tydligen har även svenska Linder tillverkat ett liknande, men även de har upphört. Se detta Youtube-klipp från 30 sek och framåt

https://www.youtube.com/watch?v=9XE4dmambj4

Någon som vet om det går att få tag i liknande i Sverige?
 

Bilagor

  • takräcke.marine.jpg
    takräcke.marine.jpg
    28 KB · Visningar: 871
Borde gå att tillverka. Tänk standard Thule fyrkantprofil. Hållare med vingmutter nedåt att fästa ute i änden av Thule. Rör eller fyrkantprofil på den längsgående. Ena fästet (åtminstånde) justerbart i längsled. Borde gå att tillverka vid diskbänken. Eller beställa av nån med plåtverkstad😉

Bosse
 
Finns många varianter på detta.

Jag kastar ibland VKVs Yoo-A-Kim 35 kg och 6 meter lång på min VW Caddy där lasthållarna är 1,90 från vägytan genom att skjuta upp kanoten bakifrån med fören mot bakre lastprofilen på taket och aktern av kajaken på en liten kanotvagn. Med en sedanbil kan man förlänga främre lastbågen ut över sidan på bilen och skjuta upp kajaken framåt innan man lyfter upp aktern av kajaken på bakre lastprofilen.

Finns flera tidigare trådar.

Thure
 
Tack alla för många bra tips och råd. Flera bra takräcken men priser på 6 000 - 10 000 NOK på "rea" respektive dryga 500 GBP spräcker min budget. Lutar åt att tillverka ett själv av Thules fyrkantsprofiler.
 
Biltema har långa profiler. Praktiskt om mAn lastar många kanoter och skyddar backspegeln om man lastar från sidan.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...