efter mkt funderande blev det en i trä

Hej

Har funderat några år på att skaffa kajak. Fick nyligen lite mer plats så det var dags att slå till. Funderade fram och tillbaka - läste artiklar och tester - men hade svårt att bestämma mig. Men som så ofta blev allt mindre viktigt när jag hittade den rätta :) Fortskaffningsmedel skall köpas på känsla - inget annat...

Skall enligt säljaren vara ngn Thomasson-variant. Verkar vara tunt glasfiber skal utanpå trät. 5,25 m

Någon som känner igen eller vet ngt intressant ang liknande kajaker?

Med vänlig hälsning Martin
 

Bilagor

  • kajak.jpg
    kajak.jpg
    188.7 KB · Visningar: 1,052
  • gul och blå.jpg
    gul och blå.jpg
    79.6 KB · Visningar: 1,037
Skulle kunna vara en Kavat.

Glasfiber laminerat mot trä är en bra konstruktion.
Lätt och styvt. Får du en repa hela vägen in i träet så måste du fixa det, men i övrigt ganska skötselfritt så länge som fernissan är fräsch.
 
Ja sargen är minst sagt speciell, men i övrigt lik Kavat.

Kan det vara någon efterhandskonstruktion för bättre benutrymme, eller är det en "låda" som ligger ovanpå däcket som något slags förvaringsutrymme?
Finns den gamla sargen kvar bakom, alltså kanten där man ska fästa kapellet?

Inomhusförvaring är nog överkurs. Torrt och i skydd från solen duger utmärkt.
Detta förutsatt att ytskiktet inte är skadat och att det kommit in fukt i virket. Då kan frost innebära problem. Sådana skador måste fixas oavsett.

Jag vinterförvarar mina i en ouppvärmd lokal.
 
Ja sargen är minst sagt speciell, men i övrigt lik Kavat.

Kan det vara någon efterhandskonstruktion för bättre benutrymme, eller är det en "låda" som ligger ovanpå däcket som något slags förvaringsutrymme?

Snarare "förhandskonstruktion" - detta torde nämligen vara en tidigare version av Kavat en den som finns i Björn Thomassons katalog nuförtiden. Skrolla ner till "Bakgrund och historia" på
https://www.thomassondesign.com/katalog/mina-kajaker/kavat
 
Intressant. Jag tyckte att däcket var något plant på din kajak jämfört med profilen på den nuvarande Kavaten på Björn Thomassons hemsida och då fick även den observationen en förklaring.

Thure
 
Tack alla för era svar

Hej

Tack för alla svar. Roligt att få denna info. Det var värst - då kanske det är originalsarg då :) Lite av en prototyp nästan... Får behålla den som den är då utan att ändra känner jag.

Med vänlig hälsning Martin
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...