Isläge Siljan/Falun?

Halloj!

Var finns den senaste uppdaterade informationen om isläget/israpporter runt Siljan/Falun? Jag kommer att vara i trakten runt nyår och är sugen på långfärdsskridskor om det ser ut att bli väder för det. Tacksam för tips!
/Ida
 
Inga rapporter här: http://isplanket.se/main/index.asp

De större sjöarna i södra Dalarna är ofrusna, har du tur är även Runn öppen. Detta då det ramlat ned en hel del snö senaste tiden så de sjöar som hann lägga sig tidigt är täckta av tjock snö nu.

Blir det kallt framöver kan det alltså bli bra.
 
Halloj!

Var finns den senaste uppdaterade informationen om isläget/israpporter runt Siljan/Falun? Jag kommer att vara i trakten runt nyår och är sugen på långfärdsskridskor om det ser ut att bli väder för det. Tacksam för tips!
/Ida

www.skridsko.net finns helt minutfärska israpporter och färdrapporter från i princip hela Skandinavien (även Holland emellanåt). Enda som krävs är att du går med i någon skridskoförening eller Friluftsfrämjandet och sen "anpassar" dig till de krav de ställer för att få ta del av rapporterna. I annat fall är allt minst 7 dagar gammalt.
P S jag kan "fuska" med att ge dig dagens rapport från Runn, 16 dec OBS! läs den med ansvar:

"Isen på Södra Runn fick den gångna natten någon millimeter puder. Detta tillsammans med bristfällig kyla har inte varit gynnsamt för istillväxten. Faktum är att inte ens snöisen närmast land är riktigt säker. Den är spröd och går att pika igenom med ett slag. Dessvärre pekar väderprognoserna inte på kyla förrän på fredag men då hotar man dessutom med mera snö. Valla skidorna!"
 
Full rulle på Runn!

På Runn råder full rulle just nu. Banor plogas men även åkning på oplogad is är fullt möjlig. Åkte rakt över norra delen av sjön idag och tillbaka till startpunkten Främby udde. Fin tur i härligt väder. Partier med kärv snö och frostkristaller finns men går i regel att kringgå. Inga problem med bärigheten.
 
Fin glanskis!

Sjön Rog (ca en mil lång) 12 km norr om Falun erbjuder just nu fin och bärig glanskis med lite frostrosor. Fastfrusen snö finns i några vikar.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...