Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits?

Funderar på ett par nya turskidor.

Har idag ett par Fischer E99, utan fiskfjäll. Efter drygt tio år börjar de bli riktigt slitna och stålkanten har gått av på ett ställe.

Kommer användas till ripjakt med hund nu under senhöst och midvinter, lite vardagsmys med barnpulkan på myrarna här hemma (föräldraledig denna vinter), dagsturer med familjen under vårvintern och ev nån kortare tälttur. Kommer gå både på led och ospårat, även nån dags toppjakt i skogsterräng.

Har flera par längdskidor och randogrejor så behöver inte funka i dragna spår eller ha superprestanda utför. Gett bort ett par vita blixten nyss som jag tröttnat på, för tunga och styva. Plöjer fram trots längd o bredd.

Det jag söker är nåt som har lite bättre bärighet än E99 och med möjlighet att använda kortfellar. Vallningsfritt går bort då jag vill ha glid om det är hårt o bra före. Kommer drivas med BC bindning då jag har pjäxor som jag är supernöjd med.

Kollat på dessa:
Åsnes Ingstad, verkar super men rätt dyra. Beprövat system med hudar.
Fischers E109, lite billigare. Hudinfästning med hål tvärs genom skidan, håller det? (jag har knäckt skidor förr)
Ev även Åsnes Amundsen, klassiker med hårt spann som lockar vid bra före, skoterspår etc men tror de blir väl "stolpiga" ospårat o kuperad terräng o björkskog etc.

Men såg nu också Hagans Off trace, https://www.fjellpuls.se/shop/skidu...ordisk-tur/hagan-off-trace-nordisk-turakning/.
Avsevärt billigare än Åsnes, saknar möjligheten att valla men också en infästning av hudarna som borde ge minimal friktion. Mycket rak skärning jmf Ingstad men kommer sällan nyttjas till topptur. Nån som testat dessa?

Skrivs ju spaltmeter varje höst med tester av olika toppturslagg men lite tester av turskidor, förklarligt, ser jag bara till mig själv har jag bytt åtskilliga randolagg under de år jag haft mina E99. Men också just för att turskidor normalt byts så sällan vill jag köpa något bra.
Och det har ju hänt lite senaste åren med nyheter som "nordic rocker" och "taper" (att brättets bredaste del är en bit in) även på turskidor.
 
Personligen är jag nöjd med Fischers vallningsfria belag på mina E109. Glidet blir något sämre förstås men struligt om man skall kombinera fällar och fästvalla. Kortfellar gillar jag när det går uppför.

E109 är bra allround.

Ingstad verkar inte ha lika bra dubbelspann.

Thure
 
Senast ändrad:
Använder själv Åsnes Sondre (ej vallningsfria), alternativet var Fischer E99. Den bredden fungerar bra även i preparerade spår med Rottefella NNN BC bindningar om det har betydelse för ditt val.
För mer lössnö i skogen som du tänkt kan jag förstå preferensen med bredare skidor.
 
Jag gick från äldre Åsnes till E109 med korta fällar för ripjakt, skidturer, en del toppjakt(men använder även Tegsnäsare då). Stighudarna sitter på hela tiden jag är nöjd men kunde ha valt ett par längre för bättre bärighet.
 
Jag var just ute och testade ett par Hagans inköpta på Fjellpuls i våras. Hann inte med att pröva dem då. Användningsområde tänkt som det du beskriver ungefär.

Tyckte att de var mycket trevliga. Kändes stabila utför. Glidet var sämre än jag hoppats på, men jag misstänker att det beror på en viss viktuppgång – spannet räcker inte. Får svälta lite. Säljaren nämnde att de fått en jätteorder från naturbevakarna. Tror att de hade halva priset när jag handlade, mkt prisvärda!
 
Även jag har nyare E109. Men med fiskfjäll.
Köpte längsta möjliga men ändå för mjuka för mina ca 100kg med kläder och packning för att få till bra glid. Tur att jag inte köpte med korthudar.
Har hyfsat styva kängor och magnum-bindning så stabilitet och svängförmåga är bra även om det inte är nåt att köra telissvängar i pist med.
 
Jag har haft Åsnes Nato (samma som Ingstad tror jag) några år. Med packning på ryggen är det noll glid men med pulka har de funkat bra. Förra året köpte jag ett par Amundsen vallningsfria. Amundsen har jag bara använt på en stugtur i bra väder men känslan var herrejösses vad skönt att kunna glida.
 
Testade mina Hagans i dag igen. Mycket nöjd med allt – utom glidet som sannerligen är av viss vikt. Längsta modellen (2 m) men inte tillräckligt om man väger 100 kg. Annars är de en väldigt trevlig kombination. Hoppas späka ner mig nu när skidsäsongen kommit igång.
 
Tack för svar!

Ingstad verkar inte ha lika bra dubbelspann.
Thure

Tanken bakom ett "dubbelspann" där fästzonen inte ligger an mot underlaget när skidan belastas med halva kroppsvikten funkar ju bara på ett hårt och jämt underlag. På fjällskidor handlar spannet ju mer om att avlasta fästzonen något och sprida belastningen över en större del av skidan för bättre bärighet.

Googlade på liknande frågeställningar och hamnade på telemarktalk.com , finns onekligen ett större befolkningsunderlag för att nörda ner sig i tuskidor på andra sidan atlanten.. De använde begreppet "1,5 camber" för att beskriva många skidmodeller, tyckte det motsvarade hur jag tycker mina E99 fungerar.
Kände också lite på mina klassiska längdskidor och jämförde, E99 har ett ok spann för att vara turskida med det är en fruktansvärd skillnad i styvhet jmf riktiga längdskidor.


Hittade denna video också http://www.fftv.no/fjellskiskolen-ep-3-valg-av-ski , kollat tre första avsnitten. De är verkligen mycket kunskap och kultur kring turåkning i norge rätt sevärt!

Gamme beskriver varje skida utifrån utförsegenskaper, egenskaper som längdskida och bärighet på lösare underlag. Ingstad tycks vara den gyllene medelvägen iofs några år gammal video.
 
Testade mina Hagans i dag igen. Mycket nöjd med allt – utom glidet som sannerligen är av viss vikt. Längsta modellen (2 m) men inte tillräckligt om man väger 100 kg. Annars är de en väldigt trevlig kombination. Hoppas späka ner mig nu när skidsäsongen kommit igång.

Med kläder o lite packning ligger också jag en bra bit över 100-strecket, hade också gärna haft dom ännu längre, gärna upp mot 2,10. Men ska svänga in på fjällpuls och klämma lite när jag är på stan nästa gång.
 
Även jag har nyare E109. Men med fiskfjäll.
Köpte längsta möjliga men ändå för mjuka för mina ca 100kg med kläder och packning för att få till bra glid. Tur att jag inte köpte med korthudar.
Har hyfsat styva kängor och magnum-bindning så stabilitet och svängförmåga är bra även om det inte är nåt att köra telissvängar i pist med.

Din bild överensstämmer rätt väl med det norska skidtestet jag länkade till. Bra lagg men rätt mjuka.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maskrosfjun nybörjartips inför skidval och skidtur Turskidåkning 2
Gaban skidval? Turskidåkning 4
utesälen Värdelös konstruktion på Åsnes kortfeller? Turskidåkning 12
Andreas80 Montera bindningar själv på Åsnes Ingstad? Turskidåkning 11
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
GusEnm Valla på Åsnes Kongsvold Turskidåkning 7
schisandra Åsnes Kongsvold och stighudar Turskidåkning 3
Tundraman Åsnes race 48 Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Truga Åsnes Spidsbergen Expedition Turskidåkning 1
Glännman Längd på Åsnes Amundsen Turskidåkning 4
viktore Behöver man inte valla sina Åsnes Amundsen ? Turskidåkning 8
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
CalleNilsson Åsnes Amundsen - XXL Sisjön Turskidåkning 0
yeahyeahyeah Åsnes Nansen och andra turskidor utan spann Turskidåkning 7
moa_k40 åsnes sondre i skidspåren? Turskidåkning 1
AndersSupertramp ÅSNES: Skifell eftermontera, vem ? Turskidåkning 2
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
Lomma47 Längd Åsnes Amundsen Turskidåkning 3
Virrhönan Åsnes Cecilie Turskidåkning 4
avslutatmedlemskap160620 Åsnes Ingestad FL Turskidåkning 7
BD6 Har någon händig byggt om Åsnes fellelås? Turskidåkning 3
Siggy Fischer E109 Crown vs. Andra t.ex. Åsnes Ingstad osv. Turskidåkning 11
AndersSupertramp Eftermontering av Åsnes stughudar Turskidåkning 6
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
sailor2 Åsnes: Ingstad Fjell / Combat Nato? Turskidåkning 9
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
oldie Åsnes Rago Mountain. Turskidåkning 11
j-asplund Åsnes Storetind stavar? Turskidåkning 0
ades Funkar kort stighud på Åsnes (t.ex. Amundsen)? Turskidåkning 23
lillamu Åsnes Rago eller Vikafjell? Bindning? Turskidåkning 7
Lurvasman Åsnes Combat Turskidåkning 1
andy69 Åsnes med stighudar..? Turskidåkning 2
uffe1 Åsnes Rago Turskidåkning 1
pm6 Åsnes rago eller Fischer E99 Turskidåkning 12
PeterOom Åsnes / Fischer / Kahuru / Madshus? Turskidåkning 1
KatrinB Åsnes Lillehammer? Turskidåkning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...