Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor?

Kände mig skapligt begränsad förra vintern utan skidor och snöskor, så nu vill jag ut i skogen / fjällen i vinter, ospårat.

Är inte så sugen just nu på att göra toppturer och åka nerför, även om det verkar roligt så vill jag inte hålla på ensam i början.

Vill bara ut och fotografera, så det lär väl bli dagsturer i både skog och fjällen. Kommer ha ganska mycket utrustning i ryggsäcken också. Pulka vill jag inte ha.
 
Om du kan åka skidor så är det som jag ser det självklart att välja skidor. För den som är ovan med skidor är det betydligt enklare att gå på snöskor.
 
Om du kan åka skidor så är det som jag ser det självklart att välja skidor. För den som är ovan med skidor är det betydligt enklare att gå på snöskor.

Okej tackar, ja skidor verkar vara "bäst". Tror det blir skidor, kan ju alltid lära sig, försöka iaf :) Ser framför mig när jag har snöskorna och man kommer till en fin brant stupning och man önskar sig ett par skidor istället :)
 
Tvärtom

"Ser framför mig när jag har snöskorna och man kommer till en fin brant stupning och man önskar sig ett par skidor istället "


När det är brantare funkar snöskor bättre än turskidor både uppför och nerför. Nackdelen är om du vill förflytta dig längre sträckor. Både snöskor och skidor måste vara anpassade efter din vikt med packning. Priset på snöskor är mycket lägre än på ett par bra turskidor.
 
"Ser framför mig när jag har snöskorna och man kommer till en fin brant stupning och man önskar sig ett par skidor istället "


När det är brantare funkar snöskor bättre än turskidor både uppför och nerför. Nackdelen är om du vill förflytta dig längre sträckor. Både snöskor och skidor måste vara anpassade efter din vikt med packning. Priset på snöskor är mycket lägre än på ett par bra turskidor.

Nerför också? Tycker det ser roligt ut på video när dom åker ner i fin djup snö :) Men upp kan jag tänka mig att det är lättare.

Det jag har i planerna för i vinter är väl en toptur, nu sa jag att jag inte skulle på några toppturer, men Storvätteshågna i Grövelsjön vore nog en bra första tur. Är väl ganska platt ändå, ingen direkt utförsåkning.
 
Det är stor skillnad på skidor och skidor också. För djup och torr vintersnö i skogslandet så är skogsskidor typ Tegsnäs eller hellre Östergrenare med längder upp mot 3 meter bra för tillräcklig bärighet medan man för turskidåkning på fjället väljer en smalare "vanlig" turskida, gärna med stålkant typ Åsnes Amundsen. Stighudar underlättar både uppför - och ibland nedför. Om det är ännu mer uppför och nedför så är en modern alpin turutrustning betydligt smidigare/stabilare än vanliga turskidor.
Användningsområdet för snöskor tycker jag är rätt begränsat. Funkar inget vidare i djup, torr snö och att skråa är svårt/omöjligt beroende på lutningen - de är mer en nödlösning.
 
Lössnöskidor med packning måste ha avsevärd bäryta, annars blir det jobbigt i lössnö. Moderna stavar har alltför små trugor och sjunker för djupt i snön.
På vårskarsnö behöver du lättare turskidor med vassa kanter, spann efter om du bär eller drar.
Skidor är sällan en sort utan anpassade efter uppgiften.
Skidor är snabbare, snöskor kräver nya (otränade) muskler. Men i snårig skogsterräng kan de vara nästan lika snabba.
Som Le Troglodyte skriver 3 m breda skidor är speciella att navigera på, men på höstsnö funkar de bäst.

go tur
 
Tackar, packningen kommer väl vara runt 12-15kg, mestadels kamerautrustning.

Då får jag kanske eventuellt köpa både och, snöskor för skog och breda skidor för lössnö.

Kommer förmodligen vara ute när det är som mest snö, nysnö då det ligger kvar på träden, blir fina fotomotiv. Så när våren börjar komma så är det inte lika aktuellt, tråkigaste årstiden att fotografera på.

Så om jag börjar med skidor, en normal vinterdag i Februari i Grövelsjön, ospårat och nysnö samt inte för branta stigningar. Vad heter skidorna jag ska ha då? Åsnes Amundsen som ovan tipsa om? Är helt grön inom detta om ni inte märkt det redan. :) Sen får jag väl komplettera med ett par snöskor senare isåfall.
 
Testade förra säsongen

Jag testade snöskor i djup nysnö förra året och det var ingen succe. Snön trillar ner från sidorna när man sjunker ner och skon blir jättetung att lyfta upp. Ett par breda skidor är bättre anser jag men det är också rätt tungt.
Snöskor passar nog bäst på skare som inte bär om man går i vanliga skor.
 
Hej
Som någon varit inne på finns inte den skida som funkar perfekt i alla lägen. Däremot finns det bättre eller sämre kompromisser. Min stavas Tegsnäs, välgjord och välfungerande. Dom är bla utformande så att dom strävar upp ur snön (bredare fram än bak), ovansida är inte platt utan försedd med en liten ås som gör att snön glider av lättare. Köpte för länge sen ett par med den sk bankiraywoodsulan - behöver ej tjäras. Inför förra vintern kompletterade jag med ett par till - något längre för ännu bättre bärighet i djup lös snö.

Jag är 187 lång och väger ca 80 kg. De äldre paret är 7,5 fot(225 cm)/75 mm breda. och de nyare 8,5 fot( 255 cm). De kortare funkar med 15 kg på ryggen även om det är lös och djup snö men det blir behagligare med de längre.

Det underlag dom inte funkar bra på är skare/is. Utför kan det bli rent farligt! Därför försåg jag de äldre paret med stålkanter( skruvade sådana från ett par gamla "slalomskidor" vilket resulterade i en för mig bra kompromiss som fungerar i snö och på skare såväl i skog som på fjäll. Fästet är bra, glidet tillräckligt. Klabbar det kan man stryka på ett stearinljus tex. Bärighetsproblemet kan du runda med en liten pulka för utrusningen. Längden 7,5 gör det möjligt att telemarssvänga med dom också! Enda situationen där dom blir besvärliga är om det är brant och snårigt (svårt att skråa).

I övrigt kan jag rekommendera stövelbindningen Epok (kör med lundhagskängor). Kabelbindingen tendera att nöta på cellgummidelen. . Tips ! byt ut tåremmen på Epok till ett par av Tegsnäs läderemmar - mycket enklare hantering. Kängor med läpp (typ Lundhags Militär funkar inte så bra på Epok - kängan hamnar snett!

/Hans
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...