Måste man gå snowboard gymnasium

Hej jag e 13 år jag undrar om man måste gå på snowboardgymnasium för att bli snowboard proffs, jag har åkt snowboard sju gånger och bor i borås men har lärt mig grabs och 180 nästan 360.
PS min farmor och farfar bor i lappland och jag e där minst en gång om året och åker :)
 
Hej!

Jag gick på vännäs snowboardgymnasium som dom så fint kallar det, men det är ju trots allt bara att man har snowboard som specialdrott utöver ett vanlgit program, vilket resulterade med 2 lärarledda halvdagar i veckan sen åkning efter skoltid om man ville det (och kunde ta sig till backen, 6 långa km bort).

Och svaret på din fråga är ett nej, man måste inte gå på snowboardgymnasium för att bli snowboardproffs.
Men å andra sidan så är det ettt grymt bra sätt att få ihop mycket tid på bårda och bra tränare.. Som en kul grej på gymnasiet helt enkelt. Sen kommer det här lagom i åldern då det börjar bli dyrt att åka, när man helt plötsligt börjar räknas som vuxen..

Klart det finns mer elitsatsande ställen men vafan..

Gör som du vill, 7 gånger är inte mycket att grunda en karriär på, men det är vlä bara att sasa om du vill det!

Jag tyckte om det, men inte är jag ett snowboardproffs för det..
Tävla i snowboard, vad är det för grej egentligen? ;)
 
Jag har presic köpt en egen snowboard så om det kommer snönästa vinter ska jag bygga små hopp och snurra på. och jag och min pappa ska åka till hovfjället om en vecka men vi ska bara vara där i en dag :D
 
Senast ändrad:
Har själv varken varit proffs eller pluggat på specialinriktat gymnasium (fanns inte på min tid) men min erfarenhet baserat på vänner är att detta inte behövs så svaret är som nämts tidigare nej.

En fördel med specialgymnasium är väl kanske att de har tätare kontakt med eventuella framtida sponsorer, man lär sig kanske lite enklare hur industrin fungerar mm men jag kan inte se att det står och faller på detta. Jag har sett både folk bli proffs samt folk som fått erbjudandet men tackat nej till att bli proffs utan att någonsin varit i närheten av någon slags organiserad utbildning.

Alternativ till ett specialinriktat gymnasium kan kanske vara att gå på ett gymnasium som ligger "rätt" till dvs nära möjlighteter till åkning. När jag bodde i Åre gick min dåvarande flickvän på hotell & restauranglinjen där och flertalet av hennes klasskamrater jag lärde känna åkte en hel del och vissa blev sponsrade. Fördelen med det är att dom hade ett "riktigt" yrke att falla tillbaka på och kunde dessutom åka jorden runt och jobba där åkningen var bäst just då. Eller som en av dom, bli en idag känd tevekock ;)

För att bli proffs måste du dock brinna för sporten och åka åka åka. Och sedan åka mer. Lycka till!

PS. Om du inte redan åker skateboard (och då speciellt rampåkning) kan jag rekommendera det som ett relativt sett billigt sätt att träna på som du kan göra större delen av året (eller hela om rampen står innomhus). DS.
 
Tjaa!

Tjaa! Jag har åkt snowboard i 7 år haah x) Jo svaret på din fråga är nejmen det kan ju vara en fördel i att gå på ett gymnasium men jag ska nog söka ändå =) Vilket funderar du på? :D
 
Hmmm... Det känns mer som att det är friluftsnördar än sportfånar här, så du kommer förmodligen få fler och bättre svar om du hittar ett forum som är mer inriktat på snowboard eller tävlingsinriktad alpinism.
 
Hej!

Jag vet inte om man måste gå ett snowboardgymnasium för att kunna bli proffs, men ju större möjlighet till att åka ju bättre :)

jag hittade en sida här med gymnasieskolor där man får lära sig att åka snowboard också. Det kanske kan komma till nytta

http://www.gymnasium.se/__snowboard___.html

Lycka till!
 
Som många säger, tid ger färdighet!
Har ingen kontakt med proffs eller liknande, men kan garantera att inga av dagens stora proffs gick snöplanke-skola!

Kliché incoming!
Om du bara vågar att satsa och har tid att "bo" i backen så är det nog största möjligheten att bli proffs, sen är sällskapet viktigt! Du blir bättre snabbare om du åker med folk som är "bättre"

Lycka till!
 
Som många säger, tid ger färdighet!
Har ingen kontakt med proffs eller liknande, men kan garantera att inga av dagens stora proffs gick snöplanke-skola!

Kliché incoming!
Om du bara vågar att satsa och har tid att "bo" i backen så är det nog största möjligheten att bli proffs, sen är sällskapet viktigt! Du blir bättre snabbare om du åker med folk som är "bättre"

Lycka till!

Det är inte sant, Pat Moore åkte snowboard på skoltid. Finns säkert fler.

Hade jag kunnat göra om mitt gymnasieval idag hade jag absolut gått snowboardgymnasium.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ryden Var köper man nya remmar? Snowboard 2
wastedandlazy vart kan man köpa snowdeck? Snowboard 1
gambit13 Skydd när man åker snowboard Snowboard 4
Kan man åka snowboard med storskor? Snowboard 18

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...