Acapulka - ngn erfarenhet?

Hej,
kikar lite på en Acapulka Expedition Tour 135. Tycker den ser fin ut på pappret med ordentlig bredd vilket borde ge stabilitet och ändå inte såå tung.

Någon som har erfarenhet av den? Hur står den sig mot Fjellpulken X-Country 133?

Stort tack!

Petter
 
Parispulka

Rekomenderar Parispulka, lätt 2,2kg, billig 600kr ca och extremt slittålig även om du måste dra pulkan över områden utan snö eller där det sticker upp sten, stabil. Komplettera med skaklar från Fjellpulke som är fjädrande och ett bra höftbälte.
 
Rekomenderar Parispulka, lätt 2,2kg, billig 600kr ca och extremt slittålig även om du måste dra pulkan över områden utan snö eller där det sticker upp sten, stabil. Komplettera med skaklar från Fjellpulke som är fjädrande och ett bra höftbälte.

Jag kom precis hem från en tur i Vilhelmina. Min utrustning transporterades i Parispulkan. Efter en veckas användning hade det gått hål på pulkans båt. Mot slutet av turen färdades jag längs väg där snön och isen till stor del smält bort. Det var inte ren grus, utan det fanns smala strängar med snö som jag försökte följa, men uppenbarligen klarade inte pulkan det.
 
Jag kom precis hem från en tur i Vilhelmina. Min utrustning transporterades i Parispulkan. Efter en veckas användning hade det gått hål på pulkans båt. Mot slutet av turen färdades jag längs väg där snön och isen till stor del smält bort. Det var inte ren grus, utan det fanns smala strängar med snö som jag försökte följa, men uppenbarligen klarade inte pulkan det.

Vilken tur att du hade en pulka som man kan få för 600 kronor istället för en dyr fjellpulka eller Acapulka.

Om man har tillgång till lite polyeten kan man göra som en del gör med sin parispulkor.
 

Bilagor

  • Screenshot_20190331-103448.jpg
    Screenshot_20190331-103448.jpg
    115.2 KB · Visningar: 796
Har en Acapulka och mycket nöjd! Inte samma modell som ovan men även min är bred. Den går väldigt stabilt. Bred pulka är annars kanske inte det bästa i djupsnö då den tar mer kraft än en smal och lång. Jag upplever dock inte att min går tungt i snö, att bredden skulle vara en (stor) nackdel.

Jag valde kort och bred för att den är smidigare på tåg/buss etc.Jag kan sätta den på ryggsäcken. Den är även lättpackad. Tält och Ikeas påse ryms på bredden.

Acapulka's drag tycker jag är smidigare jämfört med tex Fjellpulken's.

Vad gäller medar har Acapulka fördelen att medarna finns att köpa som reservdel om man nöter ut dem. Fjellpulken verkar sakna det. Verkar lite märkligt men jag vet att det diskuterats och ytterligare en anledning till mitt val av Acapulka.

Paris är självklart äverlägset prisvärd men om man letar en stabil pulka är nog Acapulka överlägsen med sin bredd.

Jag är jättenöjd med Acapulka, hade gjort samma vald idag - eller Paris pulkan + Acapulka's drag som budgetvariant.
 
Min Erfarenhet

Hej!
Du kanske redan har hunnit köpa en pulka men här är min erfarenhet av AP 135. Jag har haft den i tre år och är supernöjd. Förvisso dyr, men denne värd det tycker jag. Packat sjukt mycket om man behöver det. Jag har varit ute och dragit den väl fylld i djup snö och det är en fröjd. Den sjunker inte ner, kanske pga bredden. Draget är otroligt stadigt när det väl är på plats. Jag har bytt ut skruvarna som fästet draget i pulkan mot pinnbultar med låsring. Smidigare och jag slipper skiftnyckel i kylan.
Välbyggd pulka, bra glid och dessutom får den plats i bagageutrymmet i bilen.
Jag kan varmt rekommendera denna pulka.// Jonas
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...