Sälka skidbestigning

Någon som kan dela med sig av erfarenheter av skidbestigning av Sälka från Sälkastugan? Vi planerar en tur utan glaciärutrustning. Tack på förhand.
 
Fin tur. Börja vid stugplatsen. Ta bäckravinen upp till sjön 1050. Ibland är det bra att gå en bit på norra kanten av bäckravinen pga knixiga partier i ravinen. Följ södra kanten av norra glaciären och närma er sedan toppen där det är lite flackare från NNV. GPS kan underlätta om det blir sämre sikt. Åter samma väg.

Thure
 

Bilagor

  • Screenshot_2018-01-21-12-46-12.jpg
    Screenshot_2018-01-21-12-46-12.jpg
    116 KB · Visningar: 427
Har aldrig gjort turen, men skulle råda att kolla snöförhållandena. Det är lutningar som gott räcker för att ge laviner o dalgången ser ut som en riktig terrängfälla. God tur!
 
Dalen upp till sjön 1050 har rätt branta sidor Speciellt 100 höjdmeter och mer över ravinbotten. Faktiskt så branta och klippiga att snön inte ligger kvar så bra där. Men förstås kan det finnas partier med lavinrisker efter snödump och vind.

Turen upp från sjön som jag beskrev är däremot inte så brant gå först rakt västerut från höjdsiffran på kartan och sedan i SV riktning..

Men sluttningen rakt söder om sjön är bitvis väldigt fin för utförsåkning med hyfsad lutning och ofta ansamling av fluffig snö ända in i maj månad. Där kan jag tänka mig att det förekommer laviner ibland. Sluttningen kan undvikas om man går i som jag beskrev ovan från sjön. Studera terrängen på plats.

Thure
 
Fin tur. Börja vid stugplatsen. Ta bäckravinen upp till sjön 1050. Ibland är det bra att gå en bit på norra kanten av bäckravinen pga knixiga partier i ravinen. Följ södra kanten av norra glaciären och närma er sedan toppen där det är lite flackare från NNV. GPS kan underlätta om det blir sämre sikt. Åter samma väg.

Thure

vad heter appen?

Eller är det lantmäteriets websida?
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...