Vilka stighudar

Köpt nya skidor och tänker investera i långa stighudar som komplement till de BD Kicker skins som inte förslår på t ex brant vårsnö.

Användningsområde toppturer och liknande skidorna är 180 cm långa och breddmåtten ca 134, 97 & 120mm.

Vad föreslår ni för stighudar och varför. Har varit nöjd med figurskurna BD-hudar tidigare.

Thure
 
Jag har en kamrat som är väldigt nöjd med Gecko, sedan har jag hört om några som inte är nöjda. Vill du vara på säkra sidan så gå för traditionellt klister. Jag ska testa ett par utan klister, men det dröjer ju ett år innan jag kan uttala mig om de. Men om du inte är väldigt glad i att gå spikrakt upp så kanske du borde gå för ett par hudar med 70% mohair som ger lite bättre glid.
 
Kört på Pomocas färdigskurna(ready2climb) för mina randoskidor i två säsonger vilket jag tror är 65/35 (Mohair/Nylon) funkar suveränt. Även om dom inte är 100% mohair så är det riktigt bra glid. Vårslaskiga dagar klarar man ända 3-4 vändor innan hudarna börjar tappa fästet. Obetydligt slitage efter ca 50-60 dagar användande jämfört med mina Race pro 100% mohair, limmet är fortfarande bra, trots att jag aldrig använder det där hemska näten. bara hört dåligt om gecko och vacumhudarna ska inte funka så bra om man får lite snö eller väta mellan belaget och huden har jag hört.
Min röst lägger jag på någon utav Pomocas semi-mohairhudar för lite vanlig skitouring i lagom takt.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...