STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...,,men då fiskar vi väl upp det igen ;)

OK, här kommer en lathund för de nytillkomna, som inte orkar läsa hela tråden, men ändå undrar vad det är för något, som fowwe, Skogsstjärnan, Fjällkjell m fl oroar sig för ska drunkna i trådutvikningar.

Läs Trådstartarens inledning. Efter ett tags diskussion skrev jag detta inlägg (#143), som nog sammanfattade vad flera före mig varit inne på. Detta fick Ricke att föreslå en aktion, jag nappade, och svarade med detta förslag (#153).

Sen... begravde jag mig i dygnet-runt-jobb inför en annalkande deadline, men också i avvaktan på om förslaget fick något stöd. Vad jag nu kan se har hittills minst nio tråddeltagare uttalat stöd för idén, och jag tycker det känns meningsfullt att fortsätta.

Jag har just landat deadlinen, så nu ska jag bara sova ut, fira så lägligt med en midsommarfest, och sen ta itu med ett första textutkast, som jag därefter klipper in här i tråden för allmänt samråd.

Så, nu vet ni vad det där "drunknade" handlat om. Fortsättning följer alltså snart.
Trevligt midsommarfestande till alla och.. godnatt ;)
 
Först nu har jag ägnat tid åt denna tråd. (Hur kunde jag ha missat den tidigare?)
Jag står definitivt bakom en aktion av detta slag.
/HåkanF
 
Att trådar spårar ur eller förgrenar sig kan delvis bero på att det egentliga ämnet rätt tidigt är uttömt; vi kanske också slösade kraft på att bemöta felaktigheter samt trams som i #20-22, 24, 106, 166, 169. Det kan ju också vara värt att sätta in frågan i ett lite större sammanhang. Vad jag själv försökte nyss var att framhålla Jämtlandsfjällens unika tillgänglighet, en utmärkt start för dem som vill pröva på fjällvandring, men kanske drar sig för investeringen i tält (långsiktigt lönsam, förstås) och tungt bärande - jag valde själv dessa fjäll, stugor nio dagar 1997, bl a på grund av hälsenebesvär, men hade tydligen inte ännu lärt mig att packa lika effektivt som idag.

Jag kan f ö intyga att jag i många år drog mig för fjällvandring med tält efter alla skräckhistorier om tunga packningar. Jag kände en gäng på en 30-kgs-packning som ngn skulle ha med på en veckotur och tänkte då, att jag orkar väl, men hur kul är det och hur är det med säkerheten på utsatta passager (idag funderar jag mer på kroppslitaget - på jämtlandsturen förra året var det nån som berättade att han mött en 67-åring och var så imponerad, “men du är kanske rentav äldre”.)

Jag förundrades både 1997 och 2017 av att det är så få norrmän som går där. Den norska sidan är långt mindre intressant, utom närmast Sylmassivet. För bilbundna vandrare nås området lätt via parkeringsplats nära Storerikvollen och ännu närmre via Nedalshytta, för tågresenärer via Storlien. Det är en väldig koncentration här på Triangeln, som dock innebär endast två övernattningar. Jag tycker STF och TT borde satsa på att erbjuda ett attraktivt paket Sylarna runt, med bl a den mycket idylliska etappen Blåhammaren-Storerik och den mer dramatiska Nedalshytta-Sylarna. Det kanske skulle locka betydligt fler norrmän att utforska den svenska sidan.

När jag själv gick kunde jag köpa ett förmånligt paket STF-övernattningar med SJ-biljetten. Jag tror det var sex eller sju - jag sov sex nätter i Sverige och två i Norge. Fler erbjudanden av den typen kanske skulle löna sig.


Det här med “aktioner” och namnlistor tror jag inte på. Man övertygar inte genom antalet underskrifter utan genom tyngden i argumenten. Kvalitet, inte kvantitet (som ändå står sig slätt mot kronor och ören, antal gästnätter, etc.). Joannas inlägg kan med små ändringar i början anpassas till lämpligt format för en insändare i Turist (Utemagasinet tar tydligen inte emot insändare längre). Det övertygar genom det personliga anslaget (och det lite udda faktum att Spiterstulen är privat). Det viktiga är ju att få en respons från STF-håll även i det allmänna och om framtiden. STF kommer helt säkert (eller kommer att förmås att) göra en grundlig utvärdering av den nya satsningen. Är den ens lönsam?

Allmännare frågor värda att ta upp är svårigheterna att orientera sig om utbudet sedan boendekatalogen drogs in. Tidningen Turist, papper eller digitalt eller inte alls? Dåligt besökta stugor - nedläggning, eller norska varianter, (selvbetjent och ubetjent). Bokningssystemet där man idag bokar tillfälle, men inte plats. Men det får väl bli en annan gång.
 
(...) Det viktiga är ju att få en respons från STF-håll även i det allmänna och om framtiden. STF kommer helt säkert (eller kommer att förmås att) göra en grundlig utvärdering av den nya satsningen. Är den ens lönsam? (...)
Viktigt påpekande. Är Sylarna trend eller engångssatsning? Vissa inlägg i tråden pekar på flera fall. Jag som sällan sover under tak och faktiskt inte heller vandrat i svenska fjäll på ett bra tag, behöver er hjälp med helhetsbilden. Är Sylarna först ut med att minska/avveckla/avskräcka från självhushålls/vandrarhemsmodellen, eller har samma sak redan skett på flera håll - och i så fall var?

Att (till ett överkomligt pris) sänka den mentala och praktiska tröskeln för dem, som inte kommer iväg för att de (ännu) inte vågat investera i tält och sovsäckar, och/eller ännu inte lärt sig packa effektivt, tycker jag är en helt central fråga i sammanhanget, och den vi borde fokusera på, eftersom den rör själva målsättningen med STF:s existens.

Lika viktigt är det säkert att STF hittar en ekonomiskt hållbar modell för stugorna. Och jag avstår gärna pappersutgåvan av både Turist och vandrarhemskatalogen, om de går att läsa på nätet och pengarna i stället går till "kärnverksamheten".
Fast precis som du är inne på är jag lite tveksam till att spä ut det inlägg vi planerar med alltför många sidofrågor.


"Föd" mig gärna med fler konstruktiva synpunkter, allihop.
 
Precis så tänker jag också det var därför jag skrev ett inlägg om ”Var finns de goda exemplen?” Du ställer frågorna:

Är Sylarna trend eller engångssatsning?
Är Sylarna först ut med att minska/avveckla/avskräcka från självhushålls/vandrarhemsmodellen, eller har samma sak redan skett på flera håll - och i så fall var?

Och din formulering:

”Att (till ett överkomligt pris) sänka den mentala och praktiska tröskeln för dem, som inte kommer iväg för att de (ännu) inte vågat investera i tält och sovsäckar, och/eller ännu inte lärt sig packa effektivt, tycker jag är en helt central fråga i sammanhanget, och den vi borde fokusera på, eftersom den rör själva målsättningen med STF:s existens.”

Jag börjar med en kommentar till denna formulering. STF använder sig av så kallad ”revenue management” - https://en.wikipedia.org/wiki/Revenue_management.

Nordiska ministerrådet gav ut en rapport 2018 - https://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1209894/FULLTEXT01.pdf. Här refereras till forskning som varnar för att använda sig av ”revenue management” när det gäller icke vinstdrivande organisationer. I en av artiklarna - Schwartz et al. (2012) – skrivs:

“Consequently, simply adopting revenue management practices which were developed and implemented successfully by the private sector is not a recommended venue for public agencies who manage popular tourism attractions.”

Och

“Any policy implementation from such an analysis needs to consider the implications of privileging those who are both willing and able to pay more for access, and effectively excluding others from the same opportunity.”

Så vad har STF för policy när det gäller självhushåll? Jag har tittat på årsberättelserna från 2007 till 2017. På ett enda ställe nämns självhushåll, 2016 och då gäller det fjällstugor, inte fjällstationer. Se bilden här nedan och observera källan.

Hans Fowelin beskrev hur det ser ut på Kvikkjokks Fjällstation. Det måste finnas många här på utsidan som kan beskriva vad som har hänt och beskriva hur det ser ut och har sett ut när det gäller självhushåll på andra fjällstationer. En sådant underlag skulle kunna ge svar på dina två frågor.
 

Bilagor

  • Självhushåll.png
    Självhushåll.png
    23.5 KB · Visningar: 616
Enligt en artikel i ÖP 2012 har STF planer på att bygga en helt ny anläggning i Sylarna eftersom den gamla är sliten. 2013 fick ett konsultbolag uppdrag att ta fram en affärsutvecklingsplan för anläggningen och eftersom Sylarna var den enda anläggningen utan restaurang längs både "Triangeln" och Firkanten (Blåhammaren, Nedalshyttan och Storerikvollen) kan satsningen på restaurang vara ett resultat av affärsplanen.

Om de fortfarande planerar att bygga en helt ny anläggning i Sylarna vill de minimera kostnaderna för investeringarna i den nuvarande anläggningen.

Och därför valt att bara anpassa köket i huvudbyggnaden så att det uppfyller kraven för restaurangkök och valt att komplettera med "hämtmat". Och samtidigt valt att inte minska ner antalet rum till förmån för ett nytt/utökat självhushåll före alternativet att bygga ut anläggningen ut för att få plats med både utökat självhushåll och nuvarande antal rum.

Nu har väl alla fjällstationer med restaurang också självhushåll? Då blir väl frågan om det finns någon ytterligare anläggning som idag saknar restaurang och vid ombyggnad inte har tillräckligt med utrymme för både restaurangkök och bibehållet självhushåll?

(Själv växlar jag mellan att bära allt jag behöver och "lyxturer" med hel- eller halvpension och tycker att självhushåll ska finnas)
 
Precis så tänker jag också det var därför jag skrev ett inlägg om ”Var finns de goda exemplen?” Du ställer frågorna:

Är Sylarna trend eller engångssatsning?
Är Sylarna först ut med att minska/avveckla/avskräcka från självhushålls/vandrarhemsmodellen, eller har samma sak redan skett på flera håll - och i så fall var?

Och din formulering:

”Att (till ett överkomligt pris) sänka den mentala och praktiska tröskeln för dem, som inte kommer iväg för att de (ännu) inte vågat investera i tält och sovsäckar, och/eller ännu inte lärt sig packa effektivt, tycker jag är en helt central fråga i sammanhanget, och den vi borde fokusera på, eftersom den rör själva målsättningen med STF:s existens.”

Jag börjar med en kommentar till denna formulering. STF använder sig av så kallad ”revenue management” - https://en.wikipedia.org/wiki/Revenue_management.

Nordiska ministerrådet gav ut en rapport 2018 - https://norden.diva-portal.org/smash/get/diva2:1209894/FULLTEXT01.pdf. Här refereras till forskning som varnar för att använda sig av ”revenue management” när det gäller icke vinstdrivande organisationer. I en av artiklarna - Schwartz et al. (2012) – skrivs:

“Consequently, simply adopting revenue management practices which were developed and implemented successfully by the private sector is not a recommended venue for public agencies who manage popular tourism attractions.”

Och

“Any policy implementation from such an analysis needs to consider the implications of privileging those who are both willing and able to pay more for access, and effectively excluding others from the same opportunity.”

Så vad har STF för policy när det gäller självhushåll? Jag har tittat på årsberättelserna från 2007 till 2017. På ett enda ställe nämns självhushåll, 2016 och då gäller det fjällstugor, inte fjällstationer. Se bilden här nedan och observera källan.

Hans Fowelin beskrev hur det ser ut på Kvikkjokks Fjällstation. Det måste finnas många här på utsidan som kan beskriva vad som har hänt och beskriva hur det ser ut och har sett ut när det gäller självhushåll på andra fjällstationer. En sådant underlag skulle kunna ge svar på dina två frågor.

Äntligen ett inlägg som tar avstamp i fakta. För att förtydliga så diskuterar rapporten från Nordiska ministerrådet Revenue management i huvudsak som ett verktyg att styra turistströmmar, dvs att omfördela vandrare från de hårdare belastade delarna av Kungsleden till de delar med mindre tryck.Det handlar inte, som man lätt kan tro, om att man inte ska driva verksamheten utan att ha kontroll på utgifter och intäkter.

Få personer lär ha så stor kunskap över besökarnas behov som stugvärdarna men jag hoppas inte att STF styr sin verksamhet efter listan i inlägget. Sitter man mätt under tak är det klart att man kan sakna möjligheten att ladda sin telefon. Skulle STF istället fokusera på laddstolpar för mobiler skulle nog saknaden efter fjällstugor med självhushåll vara större än vad saknaden efter laddstationer är idag.
 
Äntligen ett inlägg som tar avstamp i fakta. För att förtydliga så diskuterar rapporten från Nordiska ministerrådet Revenue management i huvudsak som ett verktyg att styra turistströmmar, dvs att omfördela vandrare från de hårdare belastade delarna av Kungsleden till de delar med mindre tryck.Det handlar inte, som man lätt kan tro, om att man inte ska driva verksamheten utan att ha kontroll på utgifter och intäkter.

Läser man fram till Slutsatser och rekommendationer visar det sig att man bedömer att man från ett Statligt håll har små möjligheter att styra om dessa turistströmmar (bl.a. pga allemansrätten) och att man får förlita sig på NGOs (som STF vars enda möjlighet att styra turistströmmar borde de som utnyttjas idag).

Många av länderna kring Medelhavet lider idag av ett alltför stort turisttryck. Det kanske är själviskt av oss att inte acceptera en utbyggnad av populära turistdestinationer i vår del av Europa samtidigt som vi med glädje besöker Sydeuropa.
 
@Fripp69: jag har noga läst varje inlägg du skrivit, men kan inte någonstans där hitta den logiska följden av att en (grovt sammanfattat) "utbyggnad av populära turistdestinationer" à la Sylarna skulle kräva samtidig avveckling av (lika grovt sammanfattat) självhushålls/vandrarhemsmodellen.

Menar du verkligen, att det finns en medveten avsikt att genom en sådan inskränkning av tillgängliga alternativ avskräcka folk som varken är (återigen grovt sammanfattat) erfarna fjällrävar med tält, eller resursstarka bekvämlighetsturister, från att trampa ner fjällen?
 
@Fripp69: jag har noga läst varje inlägg du skrivit, men kan inte någonstans där hitta den logiska följden av att en (grovt sammanfattat) "utbyggnad av populära turistdestinationer" à la Sylarna skulle kräva samtidig avveckling av (lika grovt sammanfattat) självhushålls/vandrarhemsmodellen.

Menar du verkligen, att det finns en medveten avsikt att genom en sådan inskränkning av tillgängliga alternativ avskräcka folk som varken är (återigen grovt sammanfattat) erfarna fjällrävar med tält, eller resursstarka bekvämlighetsturister, från att trampa ner fjällen?

Precis som du skriver har du förenklat en del så jag utgår intehelt från din fråga. Det samband du hänvisar till är bara ett antagande, det finns inget som säger att utbyggnad medför en försämring om alla faktorer beaktas.

Vad jag anser (angående Sylarna) finns bl.a i inlägg #107 eller #112. Citat nedan är från #112, jag valde det för det är kortare än 107.

"Min åsikt i sakfrågan är som tidigare; utvärdera behovet av självhushåll utifrån nya förutsättningar och fatta därefter ett beslut. Det gör att STF kan lägga sina resurser där de behövs bäst.".

Om jag kommer ihåg rätt hade Sylarna (minst?) 6 kokplatser. Att tro att behovet inte minskar om man har en resturang är långsökt (och jag tycker att det är orealistiskt att kräva att antalet ska vara detsamma). Men vi kan väl enas om att möjligheten att laga mat inte ska försämras, det är väl det viktiga? Frågan är hur många kokplatser man behöver?

Som jag skriver anser jag att vi (på utsidan) idag inte har nog med kunskap för att avgöra om ombyggnaden i Sylarna innebär en försämring eller om STF vidtagit tillräckliga åtgärder för att förebygga, exempelvis genom matlådor (låt Sylarna öppna för säsongen så får vi fakta).

STF tror uppenbarligen på sina matlådor och bör ha tillräckligt med data från angränsande stationer för att fatta ett välgrundat beslut. Har STF rätt är hela diskussionen om resursstarka bekvämlighetsturister och fjällräven irrelevant, det finns plats för alla. Har det fel finns det en enkel lösning på problemet; att bygga ut självhushållet. STF har funnits sedan 1885, det är nog inte första gången man varit tvungen att skjuta investeringar på framtiden.

Angående
Menar du verkligen, att det finns en medveten avsikt att genom en sådan inskränkning av tillgängliga alternativ avskräcka folk som varken är (återigen grovt sammanfattat) erfarna fjällrävar med tält, eller resursstarka bekvämlighetsturister, från att trampa ner fjällen?

Jag antar att att det finns en strategi för att omfördela turistflöden, det spekuleras även om det tidigare i tråden. De verktyg STF verkar använda är inte genom att avskräcka (det verkar vi klara av bra på egen hand) utan som beskrivs i inlägg #162 och #165, att genom inlägg i Turist intressera läsarna för andra, mindre belastade, delar av fjällstuge- och ledsystemet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.