Tälta ensam på camping?

Ja, hur funkar det? Har aldrig varit på camping tidigare. Vågar man som ensam tjej tälta på camping? Man kan ju inte direkt låsa om sig på natten (som i husvagn).

Och hur gör man med tältet på dagen när man vill ut och utforska omgivningarna? Låter man det stå kvar med sina grejer i? Eller bör man packa ihop det varje morgon och bära runt på allt, alt. lämna in någonstans för förvaring över dagen? Dvs. hur vanligt är det att bli bestulen på utrustning och andra tillhörigheter på en camping?

Mvh/ Nybörjartältare
 
Helbestulen har jag blivit en gång och då fick vi tillbaka allt.
Men besök i tältet har jag haft utan att något saknades.
Vi ett tillfälle flyttades mitt tält av några andra som tog min lilla kulle på en campingplats och ställde mitt tält i en håla. Givetvis blev det regn.

Minst utsatt är man faktiskt vid smygtältning 300 m från stigen.

Jag skulle aldrig mera täta på campingplats, men väl hyra stuga för dusch, tvätt och tork samt säng.

go tur
 
Usch!!

Men usch!! Att folk inte kan hålla fingrarna i styr! :(

Jag är lite feg när det gäller sånt här. Vill inte utmana ödet i onödan...
 
Lät ju hemskt med beskrivningen ovan där folk flyttar tält mm o jag tvivlar inte på att det säkert har hänt. Men jag tror oxå att det kanske händer mer på större campingar eller vid festivaler med mycket folk? Jag har själv bara tältat en gång på camping, lite mindre iofs, men det gick utan problem. Ta med dig värdesaker när du lämnar tältet, så har du iallafall plånboken kvar. Ett litet hänglås som du låser kedjorna med ( som på resväskan) hindrar ju oxå att folk bara går in o ut hursomhelst om de inte har sönder tältet. Kan få det att kännas lite tryggare på natten också. Tror att det kommer att gå bra för dig, lycka till!
 
Det är nog inte särskilt vanligt att folk blir bestulna på saker som kök, sovsäckar och kläder. Värdesaker däremot kan det vara lite värre med.

Vi har bara bilcampat på camping och då låser vi inte värdesakerna i bilen (de saker som vi inte tar med oss).

Jag har en gång funderat på om man skulle köpa två såna här skruvar som folk har till hundkoppel, skruvar man ner dem i backen och låser ihop dem med ett hänglås så går det inte att skruva upp dem (eftersom de spärrar varandra), då kan man kedja fast ett kassaskrin i dem. (Detta ska ju då vara dolt inne i absiden och alltså vara en nödlösning om man inte kan låsa in värdesaker på annat sätt.)

Men att hålla på och packa ihop alla campingutrustning funkar ju inte.

Det är ju ofta folk på campingen på dagarna så om man ser till att bekanta sig med grannarna så kan de hålla ett öga på tältet medans man är borta. De flesta campingplatser har ju personal som går runt också, men personalen ser ju inte skillnad på dig och en tjuv som låtsas bo i ditt tält.
 
Jag har tältat själv flera gånger. På fjället har jag aldrig oroat mig. Sämst har jag sovit på camping. Många som rörde sig nära osv. Jag packade ihop alla saker dagtid eftersom jag inte vågade låta grejerna stå kvar. Hade mina "fjällvandringsprylar", klart överkvalificerade för camping. Även om ingen tar saker så är det tråkigt om "någon full idiot" ramlar in i ens Hillebergtält för 10 000kr...

Om jag var "tvungen" att tälta på en camping skulle jag leta reda på det mest avlägsna hörnet där ingen annan vill vara. Sen skulle jag använda ett kodlås, som nämt tidigare, bara för att markera "det här är mitt och du får inte komma in". När jag sov på campingen så hade jag faktiskt morakniven nära till hands, falsk trygghet? Svårt att slåss med någon i ett tält? (Och ja, jag vet hur man använder en kniv...) Det kändes dock bättre.
 
Halaj!

Jag har campat överallt I hela Europa. Jag har aldrig, aldrig haft några problem öht. Inte ens med fyllskallar eller musik sent på kvällen eller nånting. Campare är ett väääldigt stilla folk. Det finns nog inga som ”laddar batterierna” som husbilsägare. Jag tror de har sänkt sin vilopuls till något tiotal slag/min. De drar ett andetag sisådär en gång var tionde minut.
Kanske skulle det vara problem om campingen ligger mitt i en storstad. Då kanske den drar till sig ljusskygga individer.

Jag lämnar alltid kvar allting i tältet vid utflykter. Utom plånta, mobil, kamera och sånt.

//T
 
Jag har precis samma funderingar som Viola. Känns lite osäkert. Planerar cykla Kattegattleden och får intryck av att jag kommer få svårt att hitta tältplats för "allemanscamping" utmed leden. Det är ju rätt folktätt utmed västkusten just nu. Verkar också som att alla campingplatser mest är anpassade för husbilar och stora ekipage. Priset för litet tält är detsamma som för husbil där jag kollat. Funderar därför lite på om inte vandrarhem/BoB är ett bättre alternativ. Fast, det är inte det jag är sugen på egentligen... Friheten går ju lite förlorad, måste planera rutt o tidsplan på ett helt annat vis.
Nån som cyklat Kattegattleden och fricampat under semestertider?
 
Tälta på campingplats vid bil, cykel kajaksemester BCetc har funkat utmärkt för mig men då har vi varit två eller flera. Jag sover oftast bättre i tält än i varmt och lyhört utrymme på vandrarhem.

Jag skulle ta med värdesaker men lämna tält och sovsäck på campingen.

Många campingplatser har utmärkta faciliteter.

Thure
 
Jag har precis samma funderingar som Viola. Känns lite osäkert. Planerar cykla Kattegattleden och får intryck av att jag kommer få svårt att hitta tältplats för "allemanscamping" utmed leden. Det är ju rätt folktätt utmed västkusten just nu. Verkar också som att alla campingplatser mest är anpassade för husbilar och stora ekipage. Priset för litet tält är detsamma som för husbil där jag kollat. Funderar därför lite på om inte vandrarhem/BoB är ett bättre alternativ. Fast, det är inte det jag är sugen på egentligen... Friheten går ju lite förlorad, måste planera rutt o tidsplan på ett helt annat vis.
Nån som cyklat Kattegattleden och fricampat under semestertider?

Jag kan inte tänka mig att det kan vara problem att finna ett buskage att tälta i. Med ett någorlunda kamouflerat tält, så skulle man t o m kunna tälta t ex på en kyrkogård
 
Borde inte vara några konstigheter. Jag har nog ett par hundra campingnätter bakom mig i olika länder och har aldrig haft några som helst problem.

Skulle man tycka att det är kymigt att vara ensam tjej kan man ju alltid etablera kontakt med några tältgrannar, bara prata lite, så är man helt plötsligt med i en gemenskap. Kanske känns det tryggare då? Det brukar vara lätt att åtminstone ytligt skapa nya kontakter. Diskrummet är ett bra ställe att inleda kontakter, även för den blyge.

Lycka till!

/Anders
 
Med lite letande så hittar du bra ställen för tältning i gläntor utmed Kattegattleden.

Jag har ofta åkt Inlines från Falkenberg mot Göteborg eller Helsingborg men inte tältar vid de turerna.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tapio_ut Fornminnen på Gröna kartan? Vad? Övriga aktiviteter 12
Dr.Jones Sverige - sydost asien t&r. Haka på! (Roadtrip) Övriga aktiviteter 0
lars.brickstad Jobba på fjällstation i Norge Övriga aktiviteter 4
Markholm Tips på praktikplats i Linköping. Övriga aktiviteter 0
pausch Jaga en asteroidskugga på torsdag kväll !! Övriga aktiviteter 0
patrikalmgren Glaciärer på norska sidan av Helags Övriga aktiviteter 10
Raskolnikov Slackline - gå på lina Övriga aktiviteter 4
zzeezz Bästa Kondis/fettförbränningen på gymmet? Övriga aktiviteter 2
lillaliam Kramfors - Karlstad, förslag på aktivteter/stopp? Övriga aktiviteter 1
gojonas Tips på prisvärda golfbanor i Sthlm? Övriga aktiviteter 1
Joacimwe Vi surfar på bärplan - utan vågor eller vind Övriga aktiviteter 0
dananderson Skinnarmo och Renata på mässa i övik? Övriga aktiviteter 6
thomalin På tv just nu... Övriga aktiviteter 16
kristofer_wallmark Söndagsdok på Discovery Channel Övriga aktiviteter 0
såg om att ställa högre krav på ledare Övriga aktiviteter 13
77a Forfarande sugen på Fjällräven Classic? Övriga aktiviteter 1
Karelin Tips på aktivitet? Övriga aktiviteter 0
bensson Narkotika på fjället?! Övriga aktiviteter 29
abjork Tips på aktiviteter i Göteborg och Stockholm? Övriga aktiviteter 3
Dodina Friluftsaktiviteter på Kuba? Övriga aktiviteter 0
linuspersson77 Cykla på Bornholm Övriga aktiviteter 2
springo Tips på events i Europa Övriga aktiviteter 0
scruler Saker att göra och se på Nya Zeeland Övriga aktiviteter 24
Jocka Vill ha förslag på 30 års kalas. Övriga aktiviteter 0
umevargen Värt att tänka på när man reser... Övriga aktiviteter 0
robokropp På motorcykel till Dakar Övriga aktiviteter 0
andersmossing Svalbard på låg budget Övriga aktiviteter 2
jmlove ÄVENTYR PÅ ISLAND! En massa frågor! Övriga aktiviteter 11
blomma Surfa på Kuba Övriga aktiviteter 2
bergh skillnad på berg och fjäll? Övriga aktiviteter 3
Elinor Höst & Vinter äventyr på Gotland! Övriga aktiviteter 1
Mithril Gym på Kreta? Övriga aktiviteter 0
ollekvick Utbildning på engelska? Övriga aktiviteter 0
Nyman Nåpn som var på friluftsmässan i Luleå? Övriga aktiviteter 0
ceciliaw Till fjälls på hästryggen? Övriga aktiviteter 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.