Jag blir tokig, hjälp mig med tips på bra bärstol!!!

Tja, nu till vintern kan det ju vara lämpligt att stoppa in barnet i en sovsäck, och sedan hela paketet i bärstolen. Det fyller ut bra, och framförallt fryser de inte så lätt.

Lätt att glömma att det är bra mycket kallare att sitta i bärstolen och sova då man själv går och svettas, har själv gjort det misstaget nån gång. Blev inte värre än en kall bebis, men det kändes lite sådär.
 
(...) Lätt att glömma att det är bra mycket kallare att sitta i bärstolen och sova då man själv går och svettas, har själv gjort det misstaget nån gång. Blev inte värre än en kall bebis, men det kändes lite sådär.
+1 på detta, det är otroligt lätt att underskatta risken för nedkylning, även i måttliga utetemperaturer, och säkert än mer för ett litet/spensligt barn. Det är ju betydligt mer utsatt för vindkylnings- och ev. strålningsförluster, än om det ligger i en vagn, eller för den delen i sele/sjal innanför kläderna intill den vuxnes kropp.
Med bröstsele/sjal har man en helt annan koll på hur det mår, och inte minst kontakten och närheten. Mina två barn var bägge både stora för sin ålder och hyfsat "välstoppade" som bebisar, men jag bar dem på magen tills de klättrade ut själva ;).

Trivs barnet med att bäras på magen (vissa gör inte det), så kanske du ändå skulle försöka justera in/modda/byta något/några av dina bröstselen, så att också du trivs med bärandet; det handlar ju om ett temporärt "problem" på några månader. Själv tyckte jag det var vilsamt för ryggen att balansera barnets vikt på framsidan med en ungefär lika tung ryggsäck - mycket skönare än att försöka lasta allt "nödvändigt" på samma sida, t ex i ev. förvaringsfack på en bärstol. Med bra lastöverföring till resp. höftbälte var det knappt kännbart.
 
Jo, vi är i lite svårt läge på den fronten just nu. Förra vintern var hon så liten att vi hade henne i liggvagn eller i sele under våra kläder, och då var det som sagt lätt att hålla henne varm nog. Nu är hon 14 månader och börjar vara väl stor och aktiv för att stuva under jackan, men samtidigt alldeles för liten för att kunna ta något som helst eget ansvar i att säga till om det inte är bra... Blir fort kall också.

Vi kommer nog satsa rätt mycket på bärstol + sovsäck nu i vinter. Nästan omöjligt att klä bebisen varmt nog för att hon ska kunna sova i den, och ändå kunna röra sig lite själv i början på promenaden.

Alternativ två är väl annars ett bärsele och en *riktigt* stor jacka, a la eskimå-mamma ;).
 
Hmm, blev lite otydligt - jag tänkte såklart på TS 7-månadersbebis när jag utgjöt mig över bröstbärningens fördelar. Det var just vid ca 14 månader mina ungar klättrat ur bröstselen ;).
Svår "mellanålder", när ingen av varianterna passar; trösta dig med att man - i efterhand! - minns den som försvinnande kort... ;).
 
@joanna
Jo, jag förstod, vädrade bara mina egna problem i hopp om input om hur man skulle kunna göra det bättre ;).
 
joanna och ayrin,
tackar odmjukast for svar. sovsack later som en alldeles utmarkt ide. det blir till att prova.

jag trivs alldeles utmarkt att ha mitt barn pa brostet som fortfarande inte vager speciellt mycket. dock sa undviker jag garna att bara i en brostsele nagra langre strackor, nar tarrengen till storsta del ar antingen upp eller ner, dvs relativt kuperad. dessutom inbillar jag mig att barnet sitter betydligt mer skyddad bakom mig an framfor mig, men kanske har jag fel. ni har ju onekligen en poang nar ni sager att det ar lattare att se hur barnet mar om man har henne/honom framfor sig.

tack, tack.
 
Det

gjorde jag med ett par av våra barn för 14 år sedan. Gick rätt bra även om det kändes aningen otympligt. Bärsele som hette Snuggli fram och bärstol bak.

Thure
 
jag tänkte bärsjal för att inte bygga på höjden på mina axlar.. borde bli hyfsad balans med tanke på att främre barnet är mindre..
 
mycket lyckat

jag kan meddela forsamlingen att operation "anvand-sovsack-for-att-fa-aven-ett-litet-barn-att-passa-i-barstolen" var en stor succe. idel glada minen, forutom nar det sovs, men det tar jag ocksa som ett gott betyg.

tack till de som foreslog detta tillvagagangssatt!
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...