Vilka idioter det finns...(Dålig rubrik, Kanske...)

Plockade fram cykeln för att se hur spåren i skogen såg ut. Stigarna som jag kör går över klipphällar och genom skog med rötter och tillbehör. De är också populära vandring stigar så man får samsas.
Nu till mitt problem om våren är ju skogsstigarna mer känsliga pga fukten så jag ville se hur de var i år. Det tråkiga är att motocross maskiner också tycker att det är satans kul att åka på dessa stigar och i år är det värre än någonsin. En pöl som alltid bildas på samma ställe var nu en lervälling mer en halvmeterdjup och 8m i diameter, normalt är det en vanlig stig en halvmeter bred.
Det är crossspår fyrhjulingar m.m. Och klipphällarna har spr efter crossar med dubb Helt galet. Jag vände hemåt. De som vandra kan inte ens använda stigarna i området. Var är Polisen när man behöver dem, vet att de som bor närmast polisanmält. Men vad ska och kan de göra. Så jag har bara en fråga:

Hur jävla dum får man vara, fattar de att de förstör?

En sak till, de är så jävla svåra att jaga.

Kom och ös galla med mig eller om du är crossåkaren som sabbar,försvara dig jag är så nyfiken.
 
Senast ändrad:
Med en mtb hinner du inte ikapp dem. Kanske du ska köpa en cross oxå? Bara så du kan köra ifatt dem å säga fel det är, det de gör?
 
Med en mtb hinner du inte ikapp dem. Kanske du ska köpa en cross oxå? Bara så du kan köra ifatt dem å säga fel det är, det de gör?

Ärligt så är det ingen bra idé... att försöka prata med dem, jag skulle bara bli så arg att jag inte skulle få fram ett vettigt ord. Stå hutta med fingret och säga du...du...du din.... skulle inte ge så mycke respekt tror jag.
 
Åkte jeep för några år sedan, inte någon löjlig stadsjeep utan gamal hedlig volvo valp. Vi var ett gäng som hittade en markägare som lät oss köra i hans skog, vi skaffade alla tillstånd som behövdes hos länstyrels och kommunens miljönämnd, kommunens miljöinspektör vill se vad vi åkte för bilar och hur vi åkte så det blev en träff med han på en skogsbruksskolasövningsbana. Han gillade jeepar bäst av allt han sett i skog, värst var hästar som slår sönder trädens rötter med hovarna, motorcross cyklar tyckte han mest skadade ytskicktet så det blev fult i skogen, MTB var rätt snälla också menade han på.
Crossåkande är problem på många håll, oftast för att dom helt enkelt är förmånga som åker i samma spår annars skulle naturen nog läka rätt fort. Fast stenhällar som repars av dubbdaäck lär ju inte läka.
 
Åkte jeep för några år sedan, inte någon löjlig stadsjeep utan gamal hedlig volvo valp. Vi var ett gäng som hittade en markägare som lät oss köra i hans skog, vi skaffade alla tillstånd som behövdes hos länstyrels och kommunens miljönämnd, kommunens miljöinspektör vill se vad vi åkte för bilar och hur vi åkte så det blev en träff med han på en skogsbruksskolasövningsbana. Han gillade jeepar bäst av allt han sett i skog, värst var hästar som slår sönder trädens rötter med hovarna, motorcross cyklar tyckte han mest skadade ytskicktet så det blev fult i skogen, MTB var rätt snälla också menade han på.
Crossåkande är problem på många håll, oftast för att dom helt enkelt är förmånga som åker i samma spår annars skulle naturen nog läka rätt fort. Fast stenhällar som repars av dubbdaäck lär ju inte läka.

Ja det glömde jag ju bort att gnälla på.Stigen närmast mig , kunde vara grym. Men för två år sen började de rida där och i dag är spåret mellan 1,5 till 2 meter brett alltid en lervälling och till sommaren en sprucken väg. Totalt förstörd, men ingen behöver den stigen för att komma till sin hus och jag tror inte det är olagligt att rida i naturen.?! Så ingen klagar. Att cykla funkar när det torkar upp lite men stigen blir inte bättra av det.
 
Jägarfälla vid lämplig krök får man inte gillra....
//J

Men ett sådant där fårhinder (menar liten stege/trappa som ofta byggs över staket där vandringsstigar går genom hagar) måste man ju få bygga? Man kan ju fixa till en symbolisk hage och sätta upp en info-skylt.

Tyvärr så tillhör jag de som nästan blivit övercyklade av mountainbikes som kommit farande på vandringsstigen i minst hundra knyck. Är inte så förtjust i mountainbikes heller alltså. Själv cyklar jag på grusvägar eller motionsspår som tillåter cykling (inte många som gör det tyvärr). Nu tror jag det inte är förbjudet att cykla på ex sörmlands- och upplandsleden, man blir bara så överraskad ibland av cyklarna.

Sedan håller jag med om att motorcyklar förstör, hästar lika så.

"Ta bara bilder, lämna bara fotspår"
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...