STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lite allmän info. I senaste numret av fjället, svenska fjällklubbens tidskrift, så skriver Jonathan Hansen ledaren just om detta, mycket i linje med vår skrivelse.
 
(...) Jag har filat lite på några meningar. Om ni tycker att de uttrycker vad vi vill säga så kanske de skulle passa i stycket som börjar "Som ideell förening...". Så här kanske:

"Som ideell förening med unik position i fjällvärlden har STF ett ansvar att förvalta. Genom sina vandrarhem och fjällstugor har föreningen främjat en friluftskultur som betonar sådant som enkla medel, ansvarstagande, egna arbetsinsatser, samarbete och att förmedla kunskapen vidare till andra. Vi är oroliga för att detta traditionella sätt att bedriva friluftsliv och fjällvistelse håller på att nedprioriteras av STF, åtminstone vad gäller fjällstationerna. Vi skulle inte vilja se dessa förvandlas till enbart avancerade aktivitetscenter med hotell & restaurang, och där självhushåll och enkelt boende har förpassats till periferin. Vi önskar och hoppas, att portalparagrafens stolta mål fortsatt omfamnar även måttligt välbeställda nybörjare, barnfamiljer, studenter och förortsungdomar från hem utan friluftstradition. Och att det då inte främst handlar om att få folk att "konsumera fjällvistelse" utan att pröva på, lära sig, ta ansvar och förmedla vidare."
Otroligt bra, lägger in!
(...) Skrivelsen som helhet innehåller ganska många ord (och nu blev jag nog skuld till ännu fler), så kanske det går att göra den mer komprimerad och försöka rensa ut sådant som känns som upprepningar.
Absolut. Ser själv att texten tyngs av upprepningar, alltför tillkrånglade formuleringar och kanske för mycket detaljexempel (fast där är jag mer kluven, vill behålla lite personlig närvaro). Jag är avundsjuk på folk som äger det s.k. "språkflödet", börjar från början och det ser direkt vettigt ut när de skrivit sista ordet längst ner - jag brukar alltid behöva knåda, kasta om, och framför allt precisera, rensa och förenkla. Ska ske även denna gång, texten var fortfarande ett utkast.
Hinner förhoppningsvis ta itu med redigeringen i kväll, senast i morgon.

Tycker ni jag ska helt lyfta ut följande:
"Fjällstationer i andra länder erbjuder ofta generösa självhushållsutrymmen parallellt med en finare restaurang, och som övernattning allt från golvplats på vindsloft till färdigbäddade dubbelrum. Erfarenheterna från Kvikkjokk* tyder också på att ett varierat utbud lockar fler besökare totalt."
...eller bara meningen om Kvikkjokk? Med "i andra länder" kan ddet uppstå onödiga diskussioner, men detta är min faktiska erfarenhet från (huvudsakligen) Centraleuropa.
 
Jag har fått OK att publicera Jonathans ledare, som tydligen var inspirerad av denna tråd. Så utfall 1 blev en ledare i fjällklubbens tidning
 

Bilagor

  • IMG_20181001_215204.jpg
    IMG_20181001_215204.jpg
    109.5 KB · Visningar: 911
Har inte läst alla inlägg, men kan bidra som återbesökare av Sylstationen i somras. Har varit där flera gånger tidigare och är trogen STF-medlem sedan barnsben. Jag begav mig dit tillsammans med min dotter som inte vandrat i fjällen tidigare. Vi tältade, men jag tänkte laga mat i självhushållet. Gav dock upp eftersom det var knökfullt. Det fick bli på stormköket i stället. Diska var också stökigt eftersom det bara fanns en diskho. Blev minst sagt sur... Tur att vi hade en fantastisk tur ändå bortsett från detta!
 
Har inte läst alla inlägg, men kan bidra som återbesökare av Sylstationen i somras. Har varit där flera gånger tidigare och är trogen STF-medlem sedan barnsben. Jag begav mig dit tillsammans med min dotter som inte vandrat i fjällen tidigare. Vi tältade, men jag tänkte laga mat i självhushållet. Gav dock upp eftersom det var knökfullt. Det fick bli på stormköket i stället. Diska var också stökigt eftersom det bara fanns en diskho. Blev minst sagt sur... Tur att vi hade en fantastisk tur ändå bortsett från detta!
Tack för återkoppling; nu börjar det bli rimligt många berättelser, som (tyvärr) motiverar brevet :(
 
Frågan var...

””Tycker ni jag ska helt lyfta ut följande:
"Fjällstationer i andra länder erbjuder ofta generösa självhushållsutrymmen parallellt med en finare restaurang, och som övernattning allt från golvplats på vindsloft till färdigbäddade dubbelrum. Erfarenheterna från Kvikkjokk* tyder också på att ett varierat utbud lockar fler besökare totalt."
...eller bara meningen om Kvikkjokk? Med "i andra länder" kan ddet uppstå onödiga diskussioner, men detta är min faktiska erfarenhet från (huvudsakligen) Centraleuropa.””

Ja det tycker jag. Blir rätt pratigt och riskerar förta pudelns kärna. Blir lite av å ena sidan så å andra sidan si. Annars är det bra jobbat med texten.
 
Den här utvecklingen sker överallt i samhället, sverige, världen.

Har inte så mycket att tilläga just nu ville bara skriva att även om det pågår en tråkig utveckling så blir jag himla glad av att läsa den här tråden.
 
Ja, det är skönt att veta att det finns fler som tycker samma. Slutsatsen är väl att lämna STF, och att inte besöka STFs större fjällstationer.
 
Det mesta e väl sagt och tråden börjar kännas tråkig. Jag är inte med i Stf längre pga av jag inte får nåt för pengarna. Blev ingen fjällvandring i år och således behövdes ingen rabatt för båtfärder eller övernattning. Och som jag erfarit och sagt tidigare i tråden inte heller fått bättre priser på deras vanliga vandrarhem i städerna, så valet var lätt. Hittar både trevligare och billigare ställen att bo på än deras.
 
Det mesta e väl sagt och tråden börjar kännas tråkig. Jag är inte med i Stf längre pga av jag inte får nåt för pengarna. Blev ingen fjällvandring i år och således behövdes ingen rabatt för båtfärder eller övernattning. Och som jag erfarit och sagt tidigare i tråden inte heller fått bättre priser på deras vanliga vandrarhem i städerna, så valet var lätt. Hittar både trevligare och billigare ställen att bo på än deras.

Tråden börjar kännas tråkig och du får inget för pengarna. Lite gäsp varning från en uttråkad?

Några har alltid gått i spetsen och andra efter. STF byggdes upp av ideella eldsjälar precis som många andra föreningar på den tiden människor förstod vad vi kan åstadkomma tillsammans. Idag härskar individualismen och det privata egot.

Som tur är finns de som reagerar. De som försöker göra något.

Kör vidare Joanna och Fowwe med fler.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.