Allt-i-ett-tvättmedel?

Ofta räcker det att skölja kläderna med rent vatten! Vi använder alldeles för mycket tvättmedel i vårat moderna samhälle inte bra för naturen... och måste man fixa riktigt smutsig tvätt finns såpa! :)

Mvh troswe
 
Nej det räcker inte och vädra kläder eller låta det duggregna på dom - man måste tvätta dom ordentligt.

Om man inte luktar skunk så får man massa offertar från brudar , har hoppat på en buss/tåg på väg hem och blivit
kidnappad efter dygn 6 ute av en våldsam flock gymnasiebrudar längst bak , busschaffisen fick nästa trycka
på överfallslarmet så polisen dök upp och hjälpte mig av tåget.
Några har inte ens trott mig och fick pynta lösen med kramar för och kliva av.

Fniss...haha

I normala fall är fjällvandrare och liknande halvruttna ofta och sitter som skunkar som personal går och sprutar
DDT på...

Lär er tvätta och inkassera belöningen
 
Ofta räcker det att skölja kläderna med rent vatten! Vi använder alldeles för mycket tvättmedel i vårat moderna samhälle inte bra för naturen... och måste man fixa riktigt smutsig tvätt finns såpa! :)

Mvh troswe

Halaj!

Visst. Om du tar en morgondusch och sen tar på en ren tröja innan du åker i din luftkonditionerade bil till ditt luftkonditionerade kontor där du sitter still hela dagen. Då räcker det säkert att slabba den i lite vatten på kvällen. Antagligen behövs inte det ens en gång, utan du kan bara hänga den på vädring på balkongen över natten.

Men om du är ute i 3-4 veckor, med 2-3 tröjor att byta emellan, och de inte ser röken av en tvättmaskin på denna tid? Inte en chans att det räcker att spola lite vatten på dem!

Syntet/ull är säkert bättre, men en bomulltröja stinker skunk efter den behandlingen!
Stanken får det att vattnas i ögonen på en människa som vistas i ett litet stängt rum tillsammans med en sån tröja!

//T
 
(...) Det funkar bra, med ett undantag: efter ca tre veckor börjar kläderna att lukta apa. (...)
Märkligt, har aldrig råkat ut för detta, inte ens under månadslångt luffande i länder med knapp tillgång på vatten. Och mitt "allt-i-ett" är bara en bit oblekt naturell olivoljetvål (ser ut och beter sig som gammaldags brun "tvättvål", dvs funkar även i kallt vatten).
Några följdfrågor och vilda gissningar om tänkbara orsaker till ditt problem (obs jag bara spekulerar):
  • Vad har du för tyg i dina underkläder? Bomull är svår att få ren från "bakteriemat" som hudepitel, kroppsutsöndringar etc i vattentemperatur under 60 grader. Många trivs med bomull i grenen på kalsingarna, men då får man besvära sig med att koka upp lite vatten och doppa bomullsdelen däri en stund som avslutning på tvättproceduren.
  • Hur hanterar du de tvättade plagen (och alla andra för den delen)? Att torka dem väl och så snart som möjligt, förvara dem luftigt, utsätta dem för solstrålning och vädring, minskar risken för att de mikrooganismer som ändå finns kvar får tillfälle att föröka sig igen. Jag packar aldrig ner tvätt som inte hunnit torka helt över natten - den får torka färdigt utanpå ryggsäcken, på kroppen eller åtminstone i en yttre nätficka.
  • Använder du bakteriedödande våtservetter, dito deodorant etc? De kan faktiskt förvärra luktproblemet genom att slå ut den naturliga hudfloran av skyddande mjölksyrabakterier, så "stinkbaciller" som lever av svett och andra utsöndringar får utrymme att växa mer ohämmat.
För mig har alltså de traditionella "desinficeringsmedlen" uttorkning och hög temperatur (samt i gynnsamt klimat solens ultravioletta strålning) varit fullt tillräckliga (med samma enkla princip hålls mina kökstrasor luktfria under obegränsad tid - det räcker att förvara dem hårt urvridna och luftigt hängande, så de hinner torka mellan användningstillfällena, samt med jämna mellanrum hälla överskottet av kokande tevatten över dem).
Bakteriedödande medel och annat starkt skall man ju helst varken ha på kroppen eller hälla ut i naturen mer än absolut nödvändigt.
(...) Eller kanske är det bara jag som har dålig tvätteknik? Jag brukar knåda kläderna i en bytta eller ett handfat. Jag inser ju att det inte blir lika bra som i en tvättmaskin. Speciellt med tanke på tiden. Inte orkar jag stå och knåda kläderna i en timme. Kanske jag behöver ett klappträ att banka kläderna med?
Ingen trolig hypotes, om man inte är extremt slarvig. Klart det inte går att bearbeta tvätten som hemma, men som sagt - inte ens när jag handtvättat samma par underbyxor (med bomull i grenen) varje kväll i sex veckors tid och utan tillgång till rinnande vatten, har jag upplevt samma problem som du.
Jag jobbar inte mycket alls: tvålar in kritiska ställen (gren, armhålor, ev. fläckar/smutsränder) med tvålbiten, men använder nästan ingen tvål i övrigt; låter de blöta, lokalt intvålade plaggen ligga en stund; bearbetar samma kritiska ställen (= gnider tygdelar mot varandra); sköljer ett par gånger med mellanurvridning (i så mycket vatten som det nu finns att tillgå; på fjällvandring sista sköljningen helst i "rinnande vatten"); doppar i svårare fall ev. bomullsdelar i kokande vatten; vrider ur hårt och hänger luftigt på tork (oftast av nödtvång över natten, men helst i solen).
Alltså ordinarie, på gränsen till sparsam, handtvättsprocedur.

På en bergs- eller fjälltur passar jag dock ofta på att använda naturens egen tvättmaskin- det strömmande vattnet i en bäck eller vågrörelsen mot gruset vid en sjöstrand. Jag börjar med lokal intvålning som ovan, men sen klämmer jag bara fast plagget (t ex med riktigt tunga stenar) i vattenkanten och låter strömmen resp. vågrörelsen göra skrubb- och sköljjobbet mot bottengruset. Allt blir garanterat rent efter ett par timmar i en sådan "tvättmaskin".
För många år sen blev min då femåriga dotter häftigt sjuk mitt under en tältvandring. Stackaren både kräktes och bajsade ner i stort sett alla sina kläder, och de dofterna trodde jag aldrig jag skulle få bort tills vi kommit hem. Men efter en natt i "tvättmaskinen" enligt ovan fanns inte en tillstymmelse till lukt eller fläckar i något av plaggen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Ett otroligt bra bemötande av Lundhags Utrustning allmänt 6
greenfish Fjällräven kundservice, är detta ett skämt? Utrustning allmänt 56
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
majkelsson Efterlyses Stroppar alternativt ett Tips Utrustning allmänt 6
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
Iggle Nu blir det ett par scout... Utrustning allmänt 39
Kal-P-Dal Solcellsladdare och lampa i ett. Utrustning allmänt 11
Frandsén91 Benchmade 201 activator..är d2 ett bra stål? Utrustning allmänt 14
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
koskenkorva MSR Alpine 2 Potset ,besvikelsen är ett faktum! Utrustning allmänt 16
lisayey Har ett tält men ingen användarmanual! Utrustning allmänt 4
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
hhhh Även litet fynd kan vara ett fynd Utrustning allmänt 31
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52
Vättlefjäll Är det inte dags för ett gruppköp? Utrustning allmänt 2
Geäst Skulle behöva hjälp med ett par läckande kängor Utrustning allmänt 8
niking Dålig mobiltäckning snart ett minne blott? Utrustning allmänt 10
mipert Hur kapar man 5 cm slana med ett snitt med Morakniv? Utrustning allmänt 186
Hiza Ett etiskt dunproduktsval Utrustning allmänt 0
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
klippen Ännu ett bevis på skidors överlägsenhet Utrustning allmänt 13
haskell Gitarr: Ännu ett skäl för UL! Utrustning allmänt 14
Carlarmfelt alpin solskyddsfaktor för läppar och ansikte 1 ett Utrustning allmänt 2
Öjvind Kanot-,cykel-,trädgårdsvagn i ett stycke! Utrustning allmänt 16
madir Utsidans medlemmar - ett hyvens släkte Utrustning allmänt 5
dePaul Äntligen ett kärt ämne :-) Utrustning allmänt 33
Skogsakuten Nytt tvättmedel för 'NN-tex' kläder? Utrustning allmänt 0
Tocaermo Bästa tvättmedel? Utrustning allmänt 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.