7 för 5

Hej i natten !

Mina sju största och tyngsta saker att släpa på för 3 säsong, dvs. för att klara nedåt ca noll grader, är shelter, ryggsäck, sovsäck, liggunderlag, kök, extra varma kläder och regnkläder, totalt närmare 5 kg. Mina 7 för 5 kallar jag det :) Altså dessa 7 prylar som för det mesta förblir i ryggsäcken, utom när det regnar ;)

Är lite nyfiken på vad alla människor bär runt och frågar därför, vad väger dina 7 för 5 ? Inte nödvändigtvis vikt och namn för varje pryl, bara vikten av alla sju tillsammans ? Då har jag möjlighet att gissa på om min ryggsäck är oproportionerligt tung, eller om jag själv skulle kunna vara (för) tung :)

Natthälsningar,

Eagleeye
 
Senast ändrad:
Jag gjorde ett snabbt överslag och hamnade på 5,3 kg (men då inkluderar det vandringsstaven som jag använder till tältet). Det inkluderar dock inte gasen till köket eller andra matsaker utan bara kök och gryta.

Sen är ju det här med de varma kläderna lite "flytande" också, jag har inte alltid samma saker där. Fiberpälströjan och mössan är alltid med, men jag använder olika underställ (eller skulle de inte vara med i vikten?), olika vantar/handskar och ibland har jag med dunvästen.
 
Har också gjort en snabb koll och hamnar på 4,8 kg.
Men jag uppfattar det också som lite flytande.
I dessa 4,8 kg ingår det många fler grejer än 7 st men jag ser det som 7 "funktioner" som skall innefattas. I dessa ingår heller inga förbrukningsvaror i huvudtaget.
//Peter
 
Resonerade som PetNor och kom fram till ca: 5,1 kg för min del.
Blev lite förvånad själv då jag inte anser mig lagd åt ultralätta hållet utan mer komfort.
 
Det kanske är lika bra att specificera lite tydligare vad man räknat med.

De saker jag räknade med var:

Tält+stav+pinnar
Rygga+liggunderlag+sovsäck
Underställ+fiberpälströja+fiberpälsvantar+mössa
Gryta+kök
 
Kanske lika bra!

Regnkläder (Jacka+Byxor+Vantar) - 450g
Förstärkningskläder (Långkalsong, Undertröja, Dunjacka+påse, Buff, Vantar) - 670g
Tält - 1330g
Ryggsäck - 750g
Sovsäck + Påse - 600g
Liggunderlag (Cellplast + Kort NeoAir) - 440g
Kök (Brännare, Kokkärl, Vindskydd, Grytmys) - 310g
Summa blir därmed 4,55 kg

//Peter
 
Hej i natten !

Mina sju största och tyngsta saker att släpa på för 3 säsong, dvs. för att klara nedåt ca noll grader, är shelter, ryggsäck, sovsäck, liggunderlag, kök, extra varma kläder och regnkläder, totalt närmare 5 kg. Mina 7 för 5 kallar jag det :) Altså dessa 7 prylar som för det mesta förblir i ryggsäcken, utom när det regnar ;)

Är lite nyfiken på vad alla människor bär runt och frågar därför, vad väger dina 7 för 5 ? Inte nödvändigtvis vikt och namn för varje pryl, bara vikten av alla sju tillsammans ? Då har jag möjlighet att gissa på om min ryggsäck är oproportionerligt tung, eller om jag själv skulle kunna vara (för) tung :)

Natthälsningar,

Eagleeye

För mig varierar vikterna mer, kanske på grund av en annan definition av 3-säsong - för mig är det den snöfria delen av året...men 0 grader räcker inte för en oktobertur på fjället...så min vikt är mellan 5 och 9 kg vid ett snabbt överslag...i princip nästan helt olika utrustning för en julitur på landet och en senhösttur i fjällen. Och tar jag utrustning för löpning hamnar jag nog under 4 kilo, men varför göra det när jag ska vandra..;)

//J
 
Tack för alla svar så långt !

Det var precis det jag önskad veta, denna lite "flytande" vikt för täckning av bara dessa 7 "funktioner" - altså utan "senhöstfjällkläder", proviant, kartor, bränsle osv. Tror faktiskt inte att vi alla är så olika, inte när det kommer till ryggsäcksvikten i alla fall :) Det är nog bara jag som känner att tiden går :) Tänkar att spara ett kilo med att byta till solo tält, sedan landar det rundt 4 kilo i stället för 5... Använder inte gångpinnar, får väl skaffa Cabon-fiber-rullator ;)

Eagleeye
 
Tycker det är svårt att ha den här diskussionen utan att specifera hur länge man ska vara ute och om man soloar eller delar på utrustning.

Min sovsäck och liggunderlägg hänger ju alltid med. Men ryggan beror ju på hur mycket mat som ska med. Vilket kök jag tar beror på hur länge jag ska vara ute (under en vecka blir det SnowPeak, mer än det 123an). Och tarpen eller tältet beror på när och hur och var och med vem - det blir Akto utan innertält eller tarp om jag kör solo, men Nammatj med innertält om lillgrabben eller min fru kommer med.

Någonstans mellan 5 och 6 kilo blir det om jag kör hellyx.
 
Tycker det är svårt att ha den här diskussionen utan att specifera hur länge man ska vara ute och om man soloar eller delar på utrustning.

Min sovsäck och liggunderlägg hänger ju alltid med. Men ryggan beror ju på hur mycket mat som ska med. Vilket kök jag tar beror på hur länge jag ska vara ute (under en vecka blir det SnowPeak, mer än det 123an). Och tarpen eller tältet beror på när och hur och var och med vem - det blir Akto utan innertält eller tarp om jag kör solo, men Nammatj med innertält om lillgrabben eller min fru kommer med.

Någonstans mellan 5 och 6 kilo blir det om jag kör hellyx.

Precis som med 3 för 3 så är nog tanken, även här, att det är vikten uppdelad per person som gäller. Alltså att om du har ett 3-pers tält så delar du vikten på 3 och räknar denna summa, och så vidare. För enkelhets skull så är det nog bäst att utgå från en solotur.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.