"Outdoors" Rakapparat - Designprojekt

Här kommer mitt förslag, och och det är något helt annat än rakhyvelprojektet.

Jag skulle vilja ha ett verktyg/sak/pryttel/grej som är en kombination av ett magnesiumeldstål, nödbloss, fosforgranat, braständare.
Alltså en liten pryttel, ungefär som en nyare Nokia i storlek.
Denna pryttel skall användas i nödlägen om man behöver få igång en eld snabbt och säkert i nödlägen och gärna med en hand (plus tänder).
Funktion: Efter att prytteln aktiverats genom drag/vridning/sprint/slag börjar den att brinna extremt hett (kanske magnesium) och i ungefär en minut. Den skall fungera som nödtändhjälp för att få eld på den där brasan i regnet eller vad det nu är.

En variant skulle kunna vara en Solstickans braständare i kombination med de mystiska magnesiumtabletterna som Televerket använde förr för att få värme i de bärbara lödkolvarna. De tabletterna brann rakt igenom metall (någon hade testat och fick ett runt hål i diskbänken).

Eventuellt skulle denna sats kunna förvaras i en burk i storlek som en pisseprovsburk (vanlig 135-filmburk, fast högre och skruvkork. Man osäkrar genom att skruva av korken (detta kan göras med tänderna). Efter att locket skruvats loss så hänger det i en tråd. När man sedan drar hårt i locket så tänds en "försats" så att man har ungefär tio sekunder att lägga ifrån sig burken. Sedan tänds huvudsatsen och det blir varmt så in i h-e så att allt tar eld.

Exempel på användningsområde: Du kör fast med skotern i skogen och det regnar. Lägg en tändsats på en stubbe och den tar eld. Du är skadad och behöver värme. Lägg tändsatsen på en stock eller i en hög pinnar så brinner allt.

Enklare variant: tio centimeter långa nödbloss (sådana man har på vägen) som tändanordning.
Kanske Hammargrens kan hjälpa till med det. Det finns ju långa sådana, varför inte göra korta?

Verktyg i övrigt:
Ett fodral till Fällkniven F1/S1/A1/H1 som är en modifiering av det Zytel-fodral som finns idag, men med fäste för ett eldstål (scoutvarianten eller Jukkastickan) frampå. (ungefär där slipstenen sitter på de beryktade "Ramboknivarna").

Lycka till med idéerna. Själv har jag ett überstort projekt på gång. Det lär inte bli något av... om ingen sitter på en miljard eller så. Min idé är att bredda Stenebyälven mellan Billingsfors och sjön Iväg. Sedan en sluss mellan Iväg och Grann. Därefter någon sluss mellan Grann och Vångsjön. Som avslutning en kanal mellan Vångsjön och Lilla Le.
Genom Lilla Le sker framdrivningen av båtar med hästar, batteridrivna "bogserbåtar" eller linbana.
Mellan Lilla och Stora Le byggs sedan en kanal (i dalen vid vårdcentralen) och utmynnar i något som liknar Falkirk Wheel vid gästhamnen i Stora Lee.
Varför nu detta? Jo för då kommer folk att dels komma dit för att se det tekniska vidundret, dels kan båtturisterna åka "runt" Dalsland.
 
Nu när idegenererandet har kommit förbi "det går aldrig"-stadiet kan jag bidra med lite tankar från morgonens rakstund:
Apparaten skall naturligtvis inte begränsas till batterier (uppladdningsbara eller inte), utan även kunna använda sig av bränsleceller, så att man kan använda sig av bränsle som finns att få tag på överallt, eller som man redan använder i exempelvis sitt kök. Raka sig med t-sprit, till exempel.

Eftersom batterier och bränsleceller väger en del skulle man kunna tänka sig ett större system där samma energipaket används till samtliga elektriska prylar (kamera, telefon, GPS, radio).

Bränsleceller ger ju dessutom extrapoäng inom alla industridesignutbildningar :)

själv har jag ett überstort projekt på gång. Det lär inte bli något av... om ingen sitter på en miljard eller så.

Om det blir nåt kan jag bidra med en logga. :)
 
Jag tror vist det kan finnas behov av en rakapparat som är väldigt látt, väldigt tâlig och väldigt energi-snâl.


Insatsomrâden:
Fr.a vanliga resor (bâde privata och tjänste-idems) när man ju vill minimisera vikt och bulk

Intressant även för exotiska lângresor, expeditioner, vandringar, segelturer, cykelturer etc. etc.

Mycket viktig funktion är trimmer: mânga làter skágget váxa (eller har redan skágg), men detta behöver förvisso trimmas med jámna mellanrum, sâ att man slipper att mustaschen hánger ned över munnen, t.ex.


n1015073843_19986_6324.jpg

Tvâ män startad seglingen i välrakat skick och en med välansat skägg.
En man rakade sig, tvâ män rakade sig inte under färdens gâng.
Efter en vecka kliade det kraftigt hos den orakade mannen utan skägg, samt började mustaschen att hindra normalt mat-och vätskeintag hos den tredje.
Dessa tvâ sistnämda figurer hade sákert glatts ât en mini-rakapparat i bröstfickan.
 
Mezzner, du lágger orden i min mustachdolda mun...


Fö är det helsike att ansa med sax. Dessutom màste man jumed jämna mellanrum raka bort fjöset runtomkring. Nähej, hit med en pocket-ansare/rakmaskin NU!
 
Har själv en tradition att aldrig raka mig när jag är ute. Det är helt enkelt för jobbigt och tja vem bryr sig.

Att ta fram en apparat enbart för rakning tror jag inte på. En kombinerad sax och rakapparat eller kniv och rakapparat skulle nog fungera bättre. Själv har jag alltid med mig en liten nagelsax. Sen kan vi nog glömma batterier. De funkar ofta rätt dåligt i naturen. Bättre att köra på nån handdriven konstruktion.
 
Någon av den gamla stora polarfararna, minns ej vem, troligen Amundsen, skrev att han alltid hade med sig en handdriven klippmaskin för att ansa expeditionsmedlemmarnas skägg. Är man slätrakad fryser man, med långt skägg blir det istappar. Erfarenheten visade att ett ansat skägg fungerade bäst.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.