"Outdoors" Rakapparat - Designprojekt

Jag jobbar just nu med ett projekt på industridesignutbildningen i Lund, där vi ska designa ett handhållet verktyg. Min tanke var att göra en elektrisk rakapparat som är ämnad för friluftsmänniskan och resenären/backpackern. Dagens rakapparater är rätt otympliga och ofta överdesignade. De flesta liknar rymdskepp!

Min ide var att göra en rakapparat som ska vara slitstark och tåla utomhusmiljöer. En enkel form är något jag vill inrikta mig på. Rakapparaten bör även kunna gå på batteri, något som underlättar både resor utomlands och turer till miljöer utan vägguttag..

Vad tycker ni? Finns det någon efterfråga på en slitstark rakapparat? Och vad skulle ni vilja ha för funktioner/egenskaper på den?

Alla åsikter är uppskattade!

Tack på förhand

Joel Herslow
 
Tack för svaret!

Tar inte engångsrakhyvlar stor plats vid längre resor? Dessutom är jag inte säker på att alla kan använda rakhyvlar på grund av problem med irriterad hud mm.
 
Tack för svaret!

Tar inte engångsrakhyvlar stor plats vid längre resor? Dessutom är jag inte säker på att alla kan använda rakhyvlar på grund av problem med irriterad hud mm.


Går ju att köpa överallt och en hyvel funkar ju faktiskt ganska många gånger. Men visst, har du lättirriterad hud så... Men jag tror ändå att hyveln blir svårslagen ;)
 
Kör med en Gillette sedan 12-15 år (de vägde mindre på den tiden...) och köper 3-bladshuvuden på Konsum. Ett 5-pack räcker hur länge som helst. Tar man med sig en liten tub aloe vera el. likn slipper man raklödder (fast det använder jag inte hemma heller). Det hela väger lite, är miljövänligt & tar liten plats. På resa kan man använda nästan vad som helst som "raklödders-ersättning"; tvål, schampo, hudkräm.... Elektrisk apparat har jag aldrig blivit vän med, inte ens de dyra, så personligen kan jag inte se någon vits med det. Tar bara lång tid & väsnas.
 
Jag har själv använt Brauns fickvarianter under många år, både till vardags och på resa. Enkla, snygga, AA-batteridrivna, trimmerförsedda och med en smart fällningsmekanism. Kolla på den.
http://www.braun.com/global/products/shavinggrooming/dryshaving/dryshaving/pocketgo.html
Problemet är att det är ungefär lika dyrt att byta skärblad som att köpa en ny apparat.

En mindre, lättare och slagtåligare variant vore en bra start.

Men på vandring räcker det ju med en rakhyvel.
 
Känns som en produkt med begränsat behov.
Av de flesta som jag känner så är utevistelsen ett gott alibi för att slippa raka sig.

Av de som rakar sig är nog många nöjda med hyvel.

Vad man tål bäst, är nog mest en vanesak. Jag har rakat mig med hyvel och apparat i olika perioder, men mest hyvel. Apparaterna har varit Braun resp Philips, och jag konstaterar att huden lätt blir irriterad när man byter från ett av dessa tre alternativ till annat, oavsett i vilken riktning man byter.

Annars är väl den typiska outdoorsrakaparaten Mick Dundees kniv?

Jag tror redan det finns en tråd i ämnet, den heter nog "Stor kniv till vad?".
 
Jag ser friluftsliv som en ursäkt för att inte behöva raka mig. Tror att en rakapparat hamnar väldigt långt ner på prio-listan på en vandring.

Möjligen skulle jag kanske nyttja en i båten.
Laddbar från 12 VDC och 230VAC.
Bytbart "klipphuvud" för skäggstubb eller hår.

/Ulf
 
Är jag ute en vecka brukar jag raka mig innan (till vardags kör jag med stubb, så efter en vecka är jag "återställd").

Ska jag vara ute längre så väger en ny engångshyvel "ingenting" nästan och även en engångshyvel räcker ju till en handfull rakningar. Rakar man sig två tre gånger i veckan så krävs det ganska många månader innan vikten på engångshyvlarna kommer i närheten av vad en rakapparat väger. Så mycket plats tycker jag inte de tar heller om man travar dem snyggt (i vissa förpackningar ligger de ju huller om buller).


Så det skulle då vara om man inte KAN raka sig med hyvel av nån anledning.


Vi har en batteridriven ladyshave (2xR6) som kostar 70 spänn på Biltema.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93757

Den är köpt främst för sambon men jag tycker den funkar tillräckligt bra även för mig.

Visserligen är den inte så robust, men den är ju "vattenskyddad" så den funkar i duschen, R6-batterier är lätta att få tag på, och priset är så lågt att den ju nästan kan räknas som förbrukningsvara.
 
Måste tyvärr stämma in i klagokören! Känns som att det saknas en efterfrågan och således ingen marknad för denna typ av friluftspryl. Skulle säga att minst(!) 50-75% av alla skippar rakningen helt när dom är ute. Antingen pga. att just få se ut som stålfarfar när man kommer hem eller så har dom för tunn skäggväxt för att det ens bry sig...

Resten använder nog hellre rakhyvel, dessutom tror jag det är fler som får utslag och problem med apparat än med hyvel. Det är iaf. min erfarenhet!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.