kilimanjaro för nybörjare?

Hej alla äventyrare.
I sommras var jag och några vänner uppe på Kebnekaise för första gången, å det gav mig en sån kick att jag känner att det här är min grej. Nu fick jag idén att bestiga kilimanjaro. Min enda erfarenhet från bergsbestigning är kebne så jag undrar: är det i över huvud taget någon idé att försöka?
I så fall hur går man tillväga? Vilka organisationer vill man kontakta? Det tar 5 dagar har jag hört. Är det vettigt att ta sig upp under Januari? Å till sist hur mycket kan kalaset gå på ungefär?
 
Hej!
För att bestiga killimanjaro krävs ingen direkt förkunskap förutom god kondition.
Ta kontakt med tex Zara Adventures i Moshi, dom har bra guider och bärare tycker jag ialla fall.
Ett tipps är att lägga till en eller två extra dagar för aklimatisering, sen finns det lite olika leder att välja mellan, Machame är en fin led.
Jag tror att det kan kosta mellan 15-20000 om man har den mesta utrustningen.
MVH/Daniel
 
Stod på toppen den 14 juli i år och gick Machameleden på 5 dagar.

Vi (jag och min sambo) åkte med Äventyrsresor och gjorde en kombinerad resa med både Kilibestigning och safari.

Bestigningen gjordes med Zara Adventures. Helt ok guider som är duktiga på engelska. Jag rekommenderar gärna Machameleden (alt Western Breach) men för att du/ni ska få tid att njuta av vistelsen (läs utsikten) så bör man göra det på 7-8 dagar.

En helt otrolig känsla att campa ovanför molnen!!!

Se vår sajt för lite bilder: http://www.bostream.nu/evaofredrik
 
Det finns en rätt färsk tråd här på utsidan ang en tragisk olycka som drabbade svenskar på Kilimanjaro, den är inte ett skäl att avstå en resa, men kanske manar till viss eftertanke.
 
Kilimanjaro

Hej!

Till att börja med måste nämnas att klättring i Östafrika kan genomföras under båda torrperioderna, alltså mellan mitten på december till mitten på mars samt mellan början av juni till mitten av oktober.
Vad beträffar klättring på Kilimanjaro eller Mount Kenya finns mängder av trådar att söka efter här på Utsidan.
Gå in under Diskussionsforum, klicka på "Sök i forum" och skriv in Kilimanjaro så hittar Du förmodligen allt Du behöver veta.
Försök att få tag i boken "Kilimanjaro & Mount Kenya - A Climbing And Trekking Guide" av Cameron M. Burns. Här finns information om allt Du behöver veta inför klättringen på dessa berg.

Mvh..
Anders
 
Bara att göra

Var uppe på toppen oktober 2001. Vi gick längs "whiskey" route.
Det är bara vandring upp, inga svårigheter förutom att man ska vara uppmärksam på hur man klarar höjden. Det jag vill säga är att man inte ska vara orolig för att det är för svårt!! Bara att åka ned och gå upp ;-)
 
Läs på

Akut höjdsjuka är det stora problemet på Kilimanjaro. Inte mycket finns på svenska om det men du kan söka på gamla trådar här på Utsidan och få information.

Viktigt är att kunna skilja på lindriga och allvarliga symtom och att snabbt komma ned på lägre höjd vid allvarliga symtom. I värsta fall innebär det att man måste bäras ned. Exakt hur många turister som dör i akut höjdsjuka på Kilimanjaro varje år, verkar oklart men det kan röra sig om 2-3 per månad under högsäsong. Se tidigare tråden http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=34153

Thure
 
Tack för svaren.
Det skulle kännas tryggt med en svensk arrangör på så här tidigt stadium. Anderson´s african adventures, är de att lita på? De verkar bra men priserna är ganska höga.
 
Kilimanjaro

Bra ide´att åka dit!

Håller med föregånde inlägg. Inga förkunskaper krävs. Dock god kondition pch väl ingångna vandringskängor.

Jag anlitade också "Zara " i Moshi. Bokade allt på nätet och blev väl omhändertagen. Dom mötte upp en kolsvart julaftonsnatt på Kilimanjaro airport !
God mat och en gott hotell före och efter vandringen. Inte fel att kasta sig i poolen efter vandringen.
Sök på Zara adventure.....
På hotellet bor vandrare från hela världen . Dessutom är ägarinnan gift med en svensk man.

Jag gick Mashame route på 6 dagar.
Passa på att kombinera med antingen safari eller sol o bad på Zansibar.

Lycka till !
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.