"Nybörjare" med allmänna frågor

Re: Re: Re: Matval

johal; sa:
Pulvermos och bacon är inte heller dumt. Konservburkar tycker jag är opraktiska av det enkla skälet att de är jobbigare att packetera när man använt dem (en massa vassa kanter). Men köttbullar i plastförpackning (typ Mamma Scan) klarar sig nog en dag i sommarvärme utan problem.

Hm... där sa du nåt (ang. konservburkar).
Mycket sånt som man inte tänker på. Att inte ta med sig skräp är ju otänkbart, och att kånka på tomma burkar är kanske inte heller så kul...
 
På tal om mat

Bra att ha med är snabb energi, t.ex russin, mandel och choklad i en påse. Har man slut energi blir man ofta grinig.

Angående köket, häll en skvätt vatten eller metanol i bränslet (T-röd) så sotar det inte ner kastullerna. Spritbrännaren är OK, men har den nackdelen att man inte kan reglera så exakt som med gas om man t.ex ska koka ris. Men gasbrännare kan du köpa sedan.
http://www.trangia.se

När du har plockat fram allt du tycker att du behöver kan du försöka tänka igenom om du verkligen behöver allt. Vissa funderar över om dom ska ha en eller två askar tändstickor, riktigt så petig är inte jag, men t.ex en liten och en stor handduk behöver man inte, det får räcka med en liten.

Har inga barn själv så jag vet, men en del påstår att det är bra om barnen får ha en liten ryggsäck. Kanske inte för att bära så mycket, utan mera för att "vara med i gruppen".

Ha en trevlig tur
Ulf
 
Re: På tal om mat

Har inga barn själv så jag vet, men en del påstår att det är bra om barnen får ha en liten ryggsäck. Kanske inte för att bära så mycket, utan mera för att "vara med i gruppen".

Ha en trevlig tur
Ulf

Ja, de ska få varsin ryggsäck, där de kan ha lite småsaker som sina kikare och liknande. :)
 
Fryst mat

Om man har bestämt sig för att ta med färsk mat, exempelvis köttbullar, grillkorv eller ärtsoppa (i praktisk plastförpacking - "tub"), är det perfekt att ta med den fryst. Då håller den sig till middag dag två om det inte är alldeles för varmt ute. Bara att komplettera med exempelvis pulvermos. makaroner och/eller bröd.
 
Re: Fryst mat

Hedman; sa:
Om man har bestämt sig för att ta med färsk mat, exempelvis köttbullar, grillkorv eller ärtsoppa (i praktisk plastförpacking - "tub"), är det perfekt att ta med den fryst. Då håller den sig till middag dag två om det inte är alldeles för varmt ute. Bara att komplettera med exempelvis pulvermos. makaroner och/eller bröd.

Fiffigt! Det ska jag skriva upp.
 
Re: På tal om mat

Wolf25; sa:
Angående köket, häll en skvätt vatten eller metanol i bränslet (T-röd) så sotar det inte ner kastullerna.

Köp kemetyls TENOL så slipper man blanda i vatten! Sotar inte alls eller i alla fall försummbart.

/Andreas
 
Inte för mycket ombyten

En vanlig nybörjarmiss är att man tar med sig för många ombyten, och fylla ryggan med kläder.
Det enda som behövs är en uppsättning extra underkläder (för vissa behövs inte ens det).
I sommaklimat alltså en uppsättning strumpor, en kalsong och möjligen en undertröja. En enliters plastpåse per skalle, alltså.

Som förstärkning en varm tröja och kanske långkallingar.

Undvik "rutinpackandet" från andra resor. Att stoppa ner varsitt stort bomullsbadlakan är till exempel ett bra sätt att fylla ryggan med grejer som bara kan användas första dagen. Ta inte med en hel "familjesize" med duschtvål till exempel. På det sparar ni kanske 300 gram som ni kan använda till att bära med 3 dl grädde som förgyller vilken måltid som helst.
Så brukar jag tänka - varje sparat utrustningsgram är ett vunnet matgram! När packvikten sjunker stiger dessutom humöret.

Ett bra tips är att berätta vad ni tänker ta med er och låta folket här i forumet tycka till. Det kan ge många bra uppslag.
Det kanske låter läskigt, men det är bättre att ett gäng besserwissrar här sågar er packning än att era barn gör det mitt i skogen :)
 
ett tips

ett tips kan vara att ta med en spårbok,det finns en som är skriven av preben & bang som tar upp olika spårtecken.


häls.
peter
 
Bra och nödvändig utrustning

Något ni inte får glömma är en liten Första hjälpenkudde. Karta och kompass är också bra,hygienartiklar,kamera,kniv,myggmedel,mobiltelefon, hatt eller keps. Detta är ganska nödvändiga saker, sedan kan ni plocka med er vad ni orkar och tycker ni behöver.

Tompa
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Krösus Hammock för nybörjare Utrustning allmänt 66
Fabrikörn Knivslipning för nybörjare Utrustning allmänt 29
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
salvion Råd sökes om, Liggunderlag, Sovsäck för nybörjare Utrustning allmänt 20
tango Rullskidor för nybörjare? Utrustning allmänt 7
PojkeniSkogen Lite hjälp och tips för en nybörjare Utrustning allmänt 9
alle.samuelsson_hotmail.com Nybörjare - val av dagsvandringssäck Utrustning allmänt 9
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
Iggle Nybörjare: skafta blad Utrustning allmänt 13
Alice85 Nybörjare: inköp av sovsäck med mera Utrustning allmänt 11
vega2k Nybörjare: Vad är en bra ryggsäck? Utrustning allmänt 9
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
MAW Nybörjare behöver tips på prylar! Utrustning allmänt 2
obbelix Nybörjare utrustningsval Utrustning allmänt 29
pathfinder77 Inte få vara nybörjare? Utrustning allmänt 59
foag Renskinn, allmänna frågor Utrustning allmänt 7
Olyckan Jörnkängan M96 - Sulor och allmänna funderingar Utrustning allmänt 2
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
Tapio_ut En till powebankdiskussion! tre snabba frågor. Utrustning allmänt 6
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
zardoz Köpråd/frågor om pannlampa Utrustning allmänt 7
Iggle Frågor till er Sissipuukko M07 ägare Utrustning allmänt 1
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
patrix10 Frågor om Garmin 60scx Utrustning allmänt 0
patrik_pc Frågor om Satellittelefon Utrustning allmänt 2
marcushagg Lite frågor om Suunto Metron/Advizor Utrustning allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.