A1 Fällkniven?

Re: Re: Re: Re: Re: rakknivar....

Ulf M; sa:
Kanske en retorisk motfråga: Varför använder man då inte instrument slipade som en rakkniv vid kirurgiska ingrepp? (Fast det gör man kanske...)

Därför att en sån egg inte är lika hållbar och det blir dessutom svårt att hålla den steril om den skall striglas före användning.

Men såna där verktyg i obsidian har antagligen en egg som är jämförbar med en rakkniv. Problemet är alltså att om man skall få en sån egg på stål så håller den inte särskilt bra.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: rakknivar....

Ulf M; sa:
nermander; sa:
... det blir dessutom svårt att hålla den steril om den skall striglas före användning.
Detta förstår jag inte...

Eftersom strigeln behöver hållas steril för att inte kontaminera bladet. Ett skalpellblad tas direkt ur sin sterila förpackning och sätts på skaftet.

Visst kan man sterelisera strigeln också, men jag vet inte riktigt vad man ska använda för stereliseringsmetod för att lädret inte skall ta skada (autoklavering tål det nog inte så många gånger och det brukar inte finns så många andra metoder "i huset" på sjukhus).
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: rakknivar....

nermander; sa:
Ulf M; sa:
nermander; sa:
... det blir dessutom svårt att hålla den steril om den skall striglas före användning.
Detta förstår jag inte...

Eftersom strigeln behöver hållas steril för att inte kontaminera bladet. Ett skalpellblad tas direkt ur sin sterila förpackning och sätts på skaftet.

Visst kan man sterelisera strigeln också, men jag vet inte riktigt vad man ska använda för stereliseringsmetod för att lädret inte skall ta skada (autoklavering tål det nog inte så många gånger och det brukar inte finns så många andra metoder "i huset" på sjukhus).

Man skulle ju kunna tänka sig att sterilisera bladet efter striglingen utan att använda en metod som innefattar värme, t ex UV eller strålsterilisering.
Så det borde inte vara ett hinder för möjligheten som sådan, om nu instrumentet i övrigt är lämpligt...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: rakknivar....

Ulf M; sa:
Man skulle ju kunna tänka sig att sterilisera bladet efter striglingen utan att använda en metod som innefattar värme, t ex UV eller strålsterilisering.
Så det borde inte vara ett hinder för möjligheten som sådan, om nu instrumentet i övrigt är lämpligt...

Problemet är bara att då måste man antagligen strigla det igen eftersom uppvärmningen med största sannolikhet kommer att "splittra" eggen igen.

Man ska alltså strigla PRECIS före användning. Ligger den en dag så tappar den eggen.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: rakknivar....

nermander; sa:
Ulf M; sa:
Man skulle ju kunna tänka sig att sterilisera bladet efter striglingen utan att använda en metod som innefattar värme, t ex UV eller strålsterilisering.
Så det borde inte vara ett hinder för möjligheten som sådan, om nu instrumentet i övrigt är lämpligt...

Problemet är bara att då måste man antagligen strigla det igen eftersom uppvärmningen med största sannolikhet kommer att "splittra" eggen igen.

Man ska alltså strigla PRECIS före användning. Ligger den en dag så tappar den eggen.

Jag hoppas jag slipper ligga på operationsbordet i väntan på att kirurgen striglat skalpellbladet. Det känns inte bra på nåt sätt.. :)
 
Skarpeller...

Jag har aldrig hört någon kirug säga att vanliga skarpeller inte är tillräckligt vassa. Men jag känner ingen hjärn- eller plastik- sådan. Det finns säkert speciella tillfällen då maximal skärpa är bra och det är ju känt att keramiska eggar är vassare än ståleggar (kunskapen om keramiska egger var var mans egendom för 2000 år sedan, nu har den nästan gått förlorad).

Alla keramiska verktyg verkar vara mycket ömtåliga.

När det väl kommer till operation, är man inne i en löpandebansdsproduktion (säger kirurger) i en mycket dyrbar skattefinansierad miljö där man numera har en produktivitet som är flera hundra procent högre en för ett par decenier sedan. Väldigt mycket beroende på modern utrustning där praktiska engångsmaterial finns - alltid just den typ som det visar sig att man behöver just i detta ögonblick... färdig och klar. Och allting ska rattas med ett minimalt arbetsteam, smidigast. Och billigast.

Man kommer nog att fortsätta med vanliga stålskarpeller i engångsförpackning.

/Lasse
http://www.paddlingsnyaadress.com/verktyg
 
Re: Skarpeller...

TR; sa:
Man kommer nog att fortsätta med vanliga stålskarpeller i engångsförpackning.

/Lasse

Vet inte om du missförstod mig eller jag formulerade mig otydligt.
De ingrepp som obsidianskalpeller används till (och rakknivsslipade dito vore lämpliga, enligt nermander, om dessa kunde steriliseras) är inte standardoperationer och vid sådana finns väl inget behov av att använda annat än engångsmateriel.

Hoppas jag var tydligare nu...
/Ulf
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.