24 timmar på 25 liter

Re: Re: Re: 100 km i 24 h

Nordesjo; sa:
nermander; sa:
Smärta? 100 km på 24 timmar blir lite mer men inte mycket. Varför skulle det uppstå nån smärta på grund av det? Det är ju bara en lång rask promenad?

När man snackar asfaltsvandringar (som Nijmegen, 16 mil på 4 dar) brukar man säga att vem som helst kan gå 2 mil när som helst; att den tredje milen på sin höjd är "jobbig"; men att det är under fjärde milen som det börjar hända konstiga saker (skavsår på ovansidan av fötterna etc) även om man har ingångna skor, fötter och kroppar.
Så på tio mil finns det nog bra möjligheter för just smärta. Men det låter kul.
Enligt min erfarenhet är det värsta för en del under lång snabb vandring med packning på hårt underlag som asfalt hälsenorna. Underbart att komma in på en mjuk skogsstig efter lång etapp på hårt underlag.
 
GustavOh; sa:
Jag sitter och klurar på ett litet tankeexperiment (än så länge)

Packa för 24 timmars ensamvandring i skogen i och på en 25 liters ryggsäck. (Tänk Haglöfs tight medium)
Mat för ett dygn och utrustning för att övernatta utomhus sommartid.

Går det?

Och jag som alltid drömt om att fjällvandra med en "konken". Tänk minen på de man möter;-) Det blir nog bara mat i ryggan, men visst vore det ganska coolt?

En långhelg i Paris funkade i alla fall med Haglöfs tight medium...

Kul tankeexperiment; lite sugen på att prova.
 
Jag räknade lite på det här. 24 timmar är ju ganska väl tilltaget egentligen, man behöver ju inte ha nån packning med sig direkt.

16 timmars vandring (delat på två delar) i relativt högt tempo (drygt 6 km/h) så får man ju in 8 timmars vila mellan de två passen. Det verkar ju inte direkt slitigt?

Fast 6 km/h är kanske väldigt högt tempo? Jag har inte riktigt nån koll där.

100 km är ju inte så mycket mer än två "maror" efter varandra, springer man det i två delar så hinner man nog både äta och sova mellan.
 
Det här inlägget kom ju lägligt... Jag sticker och knallar Vasaloppsleden om ett par veckor, inte riktigt 10 mil men fullt tillräckligt, vilket borde bli riktigt intressant!

Mer information: http://aventyr.fateback.com

Jag återkommer med en berättelse av det hela, förhoppningsvis på film...
 
liten rättelse

Om du menar de killar som fixade klassikern i ett sträck med start i årets vasalopp? så höll de på i mer än 30timmar.
 
Lumpen

I lumpen packade man ner allt man behövde i Lk35:an och det var inte lite det. Regnställ, värmejacka och bycor, värmetröja, extra skjortor, kalsonger, strumpor, vatten, dygnsranson, liggunderlag. Ändå fanns det alltsi plats för mer...
Så visst borde det gå att packa ner allt man behöver för ett dygn i en 25 liters ryggsäck =)
 
Inga problem!!!

Inga problem!

Antagligen saa aer det inga problem att vara ute i 24 timmar och ha all sin packning i 25l ryggsaeck.
Jag har vandrat i Australien och var daa ute tvaa naetter och hade all packning + mat foer tvaa personer i en 25l ryggsaeck. Det fungerade utan naagra problem.
Jag har aeven testat att vandra en helg i Skaane under januari maanad med naagra kompisar och som en kul grej bestaemde vi oss foer att inte ha med oss mer packning per person aen vad som rymdes i en av systembolags plastpaasar, dvs mindre aen 25 liter. Det blev kallt och vi var vaeldigt hungriga efter helgen men det fungerade. Som en extra grej kom det ca 10 cm bloetsnoe under foersta natten...
Ett roliga test skulle vara en vecka med en 25l ryggsaeck. Tyvaer saa har min ryggsaeck gaatt soender saa jag kan inte testa det sjaelv...

/Stellan
 
Jo visst gick det

Jag hade glömt bort tråden, men visst testade jag i höstas, när det var svamptider.
Arctic alpines lilla dunsäck, regnjacka och kronans snuskburk att koka i.
Kaffe, lite mat och tändstickor i snuskburken.
2l vatten (en flaska på axelremmen och en utsidan-platypus i det lilla utrymme som var kvar i ryggsäcken.
Z-rest fastspänt bakpå.

Inga problem.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
pal2 Vindsäck på sommarfjället? Utrustning allmänt 7
croby Tips på lämplig Vandringsryggsäck? Utrustning allmänt 4
Eärendil Någon som använt tarp på badstrand för skugga? Utrustning allmänt 3
tretrop Trä, folk och verktyg - nu i helgen på Subtopia i Botyrka Utrustning allmänt 0
storskogen Storlek på flaska för torkad mat Utrustning allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.