Allvarligt talat!

ala; sa:
Kanske för att många anser att det är den yttersta graden av prylbögeri medan andra anser att det handlar om överlevnad.

Självklart ska alla ha den kniven de själva vill. För de som nyttjar en kniv mycket är det naturligtvis viktigt att ha en endamålsenlig kniv tex jägare / fiskare / samer eller vad det nu kan vara. Men för oss vanliga dödliga fjällvandrare är det kanske inte NÖDVÄNDIGT menar jag. Men man kan ju ha en dyr kniv för att man VILL ha det. Det tycker jag är helt ok... Men jag ifrågasätter resonemangen att det är ett måste med en tusenkronorskniv...

/Andreas

Naturligtvis har du rätt, det behöver inte vara en svindyr kniv (typ fälllknivens alla modeller), det finns faktiskt massor av andra alternativ som är bättre än en morakniv fast billigare än exempelvis en S1. Och jag har inte skrivit att det är ett måste med en dyr (även om de flesta knivar är dyra jämfört med en morakniv) kniv. Läs vad jag skrivit om att anpassa valet av kniv till vad man ska göra med den. För att snickra korvpinnar duger en morakniv alldeles utmärkt (och till mycket annat också för den delen).
Vad jag tycker är konstigt att varje gång man säger att man bör satsa på en bra kniv så händer samma sak, folk börjar gasta om att det är onödigt, att man klarar sig med billigare grejor osv. Får man samma reaktion om man säger samma sak fast om någon annan slags utrustning?
 
Håller med dig till stor del! Det är en känslig punkt. Jag håller också med om att valet av kniv är viktigt, i vissa sammanhang. Naturligtvis bör en jägare ha en kniv som är anpassad till passning och flåning. Självklart.
Jag trodde att din tråd var "en fristående fortsättning" till tidigare knivdebatt och därför var nog inte mina påpekande riktade mot dig utan kanske mer mot mer enkelriktade tusenkronorsknivsförespråkare som förekommer i den andra tråden. Vissa verkas anse att man är dödsdömd om man ens kommer i närheten av skog med en billig kniv (lite överdrivet)...

Både du (petter) och jag tycks ha tillräckligt avspännd och verklighetsanknuten inställning till det hela för att det inte ska bli någon riktigt het debatt. :)
Lika bra det! Tidigare knivdebatten har ju inte varit överdrivet konstruktiv...

HARE bra alla!
Moranissar och F1-fans...

/Andreas som nog inte orkar fördjupa sig i ämnet ytterligare...
 
Okej, jag ger mig! Naturligtvis är morakniven det bästa valet av kniv som finns! Eftersom man ändå bara ska öppna plastpåsar och snickra grillpinnar när man är utomhus. Gud förbjude att man gör något annat! Och ja, naturligtvis så hugger jag ner stora bamsiga tallar med min svärdsliknande S1. Men det ska jag omedelbart sluta med, då jag nu har insett mina karaktärsbrister. Det var ju ändå bara för att kompensera min brist på manlighet som jag har utrustat mig med dylika redskap! Numera så ska jag enbart använda mig av plåtbitar som jag vässat mot stenar, det duger ju för att stycka falukorven!
 
ala; sa:
Håller med dig till stor del! Det är en känslig punkt. Jag håller också med om att valet av kniv är viktigt, i vissa sammanhang. Naturligtvis bör en jägare ha en kniv som är anpassad till passning och flåning. Självklart.
Jag trodde att din tråd var "en fristående fortsättning" till tidigare knivdebatt och därför var nog inte mina påpekande riktade mot dig utan kanske mer mot mer enkelriktade tusenkronorsknivsförespråkare som förekommer i den andra tråden. Vissa verkas anse att man är dödsdömd om man ens kommer i närheten av skog med en billig kniv (lite överdrivet)...

Både du (petter) och jag tycks ha tillräckligt avspännd och verklighetsanknuten inställning till det hela för att det inte ska bli någon riktigt het debatt. :)
Lika bra det! Tidigare knivdebatten har ju inte varit överdrivet konstruktiv...

HARE bra alla!
Moranissar och F1-fans...

/Andreas som nog inte orkar fördjupa sig i ämnet ytterligare...

Jag tog inte illa upp, och som du kan se så orkar jag inte diskutera saken mer. Det var bara dumt av mig att ta upp det.
 
:)

Petter! Jag gillar din stil! Skönt med någon som är lite avspänd...

Appropå vässade plåtbitar.....köpte en grym kniv för en tia i Etiopien i våras...den var gjord av ett armeringsjärn som de smitt ett blad av. Fin fin till sockerrör och annanas.
Det är vad jag kallar återvinning....

/Andreas
 
ala; sa:
Appropå vässade plåtbitar.....köpte en grym kniv för en tia i Etiopien i våras...den var gjord av ett armeringsjärn som de smitt ett blad av. Fin fin till sockerrör och annanas.
Det är vad jag kallar återvinning....

/Andreas

Dom skulle nog ha varit lyckliga om dom fick tag i en morakniv!
För övrigt så brukade ryssarna smida knivar av fjäderstål då det fanns (finns?) en hel del restriktioner när det gällde riktiga knivar.
 
Hemmasmide

Kallsågblad kan göra utmärkta knivar om man bara har lite hum om värmebehandlingen. Det finns ju en charm i att själv få formge sitt blad och göra det så litet som det behöver vara...Att sen gå en kurs hos en riktig smed och lära sig lägga in ett eggstål i en hemmasmidd kniv hör ju mera till överkursen....

Lycka till

Johan K
[Ändrat av johankse 2001-12-14 kl 10:41]
 
Re: Hemmasmide

johankse; sa:
Kallsågblad kan göra utmärkta knivar om man bara har lite hum om värmebehandlingen.

Lycka till

Johan K

Vill man göra sin egen kniv så är det enklast att köpa ett blad som en riktig knivsmed har gjort (jag vet att man kan köpa frostblad, men de är inte lika vackra). Det brukar alltid finnas någon knivslöjdskurs (åtminstone i mina hemtrakter), vill man inte gå kurs så finns det många bra böcker i ämnet.
 
therion; sa:
Dom skulle nog ha varit lyckliga om dom fick tag i en morakniv!
I Salomonöarna är det mycket vanligt med knivar, och inte nån åldersgräns eller så heller. Bland det bästa man kunde ge i present var just billiga moraknivar. Mindre än lokala som mest liknade machete, men mycket uppskattade.

Än bättre var förstås Gränsforsyxor som har mycket bättre rykte än modernare sorter. De lär ha sålt dit sen början av 1900-talet.

För övrigt så brukade ryssarna smida knivar av fjäderstål då det fanns (finns?) en hel del restriktioner när det gällde riktiga knivar.
Antingen finns det restriktioner fortfarande eller så är ryssar i allmänhet inte särskilt intresserade av knivar, för jag såg inte många ens ute i skogen där det hade varit självklart i Sverige.

Fick med mig en rätt fin handgjord hem:

http://www.canit.se/~griffon/knives/misc/russian_hunting.html
 
Är kniven slipad som vanligt eller är bara ena sidan slipad (så \/ eller så här |/ )? Jag har för mig att i vissa delar av ryssland är det vanligt att man slipar så.
 
Den ryska kniven är konvexslipad symmetriskt. Gjord av en jägare för eget bruk. Enkelslipade knivar är nog mer för att använda på trä.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.