STF har (delvis) förstört Sylarna

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ber om ursäkt för att jag segar med en ny textversion, dels för att jag just nu inte riktigt får dygnets timmar att räcka till, men också för att det fortfarande, på flera vägar, kommer in värdefulla tankar och synpunkter, precis som Fowwe beskriver. Jag är alltså absolut inte ensam om detta arbete - tack alla som bidrar, på ett eller annat sätt!
I helgen får jag mer samlad tid att sammanställa, så ge inte upp.
 
Men Joanna, vi alla i den här tråden arbetar ideellt i detta, har riktiga jobb vid sidan av, och familjer mm. Du om någon har lagt ,massor med tid, så NO WORRIES
 
Historiskt perspektiv

Av STFs 15 fjällstationer ligger 7 i Jämtlandsfjällen, alltså nästan hälften (därtill driver TT två betjente hytter nära gränsen och nära väg). Alla har matservering, sen Sylarna gick tillbaka till den standarden. Tre av dem ligger i väglöst land -- jag är inte säker, men är det f ö någon mer än Kebnekaise som gör det?

Helags var fjällstation till 1983. När jag sov där 1997 drevs stugläget av en familj som kände trakten väl. Sen nån gång detta sekel är Helags åter fjällstation, med matservering -- föregicks inte denna omvandling av någon diskussion (t ex här på Utsidan)? När jag gick förbi förra året var det *ingen* som visste nåt om verkligheten utanför lederna, t ex Gråsjöfjällen.

I STFs årsbok 2003 finns en tankeväckande berättelse om ungdomar i fjället (äldre vandrare som gav sig iväg vid 5 undrade varför ungdomarna som kom ikapp, efter start 10,11 nån gång, hade så bråttom - var det inte de själva då som haft bråttom?). På sid 145 diskuteras frågan om matservering på Sylarna, med alla de för och emot som anförts här om t ex hållbarhet. Men ingen hade väl då funderat över vart självhushållarna skulle ta vägen.

I årsboken 1999 finns en artikel om 100 år i Jämtlandsfjällen; den börjar på sid 182 med att Sten Brander berättar om hur tillvaron var på den gamla Sylstationen, den som brann 1980. Vintertransport av mat rätt smidigt med vessla (jag for själv med en sådan transport från Handöl i mars 1964 - resten av plutonen skidade från Storlien, men jag slapp för jag hade varit sjuk). Inför sommarsäsongen var det noga att välja rätt tidpunkt för vessletransport av bl a 200 kg ägg (som konserverades i vattenglas) och maten (utom burkkonserver o d) förvarades i isstack. Korvarna fick med tiden tvättas rena från mögel, men de var fullt ätliga. Tog något slut fick man gå en bra bit och skaffa mer. Märk väl att det då inte fanns väg mellan Handöl och Storulvån.

Det fanns alltså helikopterfria lösningar; riktigt så är det knappast idag, så jag tror det, utom självhushållsfrågan, kan vara värt att betona frågan om miljöpåverkan. Man kunde ju i låta Helags återgå till fjällstugestatus?
 
Stort tack!

Tack för allt arbete nu har lagt ner här! Jag är tämligen säker på att STF är medveten om argumentationen och problematiken, och att det är ett medvetet inriktningsbeslut som ligger bakom. Jag skriver på.

Och om det inte fungerar får vi kanske fundera hur vi kan få någon att ta upp det i styrelsen. Det behövs en öppen diskussion.
 
Sylarnas fjällstation.

Brevet till STF är i sin nuvarande form mycket välformulerat och diplomatiskt. Kanske det är rätt? Kanske det beaktas? Kanske det leder till åtgärd?
Jag blir förbannad och ledsen över att:
- ekonomisk tillgänglighet beskärs
- möten över ekonomiska klassgränser bara har bastun kvar som frizon
- bekvämlighet till ”döds” också ska accentueras av STF.
Jag skriver gärna under brevet och tackar för det initiativ som tagits.
Bästa hälsningar
Anders
 
Brevet till STF är i sin nuvarande form mycket välformulerat och diplomatiskt. Kanske det är rätt? Kanske det beaktas? Kanske det leder till åtgärd?
Jag blir förbannad och ledsen över att:
- ekonomisk tillgänglighet beskärs
- möten över ekonomiska klassgränser bara har bastun kvar som frizon
- bekvämlighet till ”döds” också ska accentueras av STF.
Jag skriver gärna under brevet och tackar för det initiativ som tagits.
Bästa hälsningar
Anders

Med all respekt. Är man intresserad av möten över ekonomiska klassgränser är Sylarnas fjällstation (eller svenska fjällen ö h t) inte rätt ställe att besöka. Utifrån mina erfarenheter har jag svårt att tro att klasskillnaderna mellan boenden i huvudbyggnaden, i självhushållet eller i tält i anslutning till anläggningen är särskilt stora.
 
Senast ändrad:
Vessla med avgaser, helikopter, restaurang. STF är snart en organisation jag inte vill bidra till. Det finns redan ett Åre för detta ändamål, skapa inte ett till.
 
Vessla med avgaser, helikopter, restaurang. STF är snart en organisation jag inte vill bidra till. Det finns redan ett Åre för detta ändamål, skapa inte ett till.

Detta är en stor, svår och angelägen frågeställning. Och då tänker jag framför allt på den motoriserade närvaron.

Behovet av snabb och bekväm tillgänglighet till fjällen har ökat. Och när det finns en efterfrågan hos kunderna är det uppenbarligen svårt för ett företag/organisation att upprätthålla en idealistisk syn på verksamheten (man kan också fråga sig om ens viljan finns). Enda sättet är då att myndigheter går in och sätter upp restriktioner. Sådana finns redan i t ex nationalparkerna och Laponia. Det finns kanske anledning att se över dessa regler men framför allt att titta på de fjällområden där restriktionerna är få. För en sak är åtminstone jag övertygad om: i det långa loppet kommer det totala besökstrycket på den svenska fjällvärlden att öka.
 
Jag tycker det är ett väl formulerat brev. Enda tanken är inledningen "hos oss undertecknade fjällvandrare och STF-medlemmar." Jag hoppas att det inte tolkas som att man måste vara STF medlem för att underteckna brevet?
Själv valde jag att inte förnya mitt medlemsskap i STF i somras just pga dessa frågor kring vart STF är på väg och exploatering av fjällvärlden som just detta brev adresserar. Jag är inte främmande för att återta mitt medlemsskap beroende på STF's svar på detta brev och organisationens framtida inriktning.
 
Föreningens syfte och mål

Det kanske blir dags för föreningen att formulera om sin inriktning , den verkar ju nu blir mer inriktad mot en annan kategori av besökare ( Snabbt in, upplevelse, komfort och snabbt ut ). Med det följer givetvis en avsevärd kostnadsökning för medlemmarna. Därmed inte sagt att det är fel men det passar inte mig.
 
Är givetvis också med och tycker den text som skrivits sammanfattar synpunkterna väl.

Tänkte dock på en annan sak. Det kanske är tidstypiskt för organisationer som STF och många andra av idag att inte använda sig av vår moderna teknik som möjliggör forum för samtal och diskussioner som denna vi har här på Utsidan.

Det är trist eftersom forum som denna skulle möjliggöra mer delaktighet och demokrati.

Fast det är ju en annan fråga, bara en tanke.
 
Jag gick triangeln i mitten på augusti ensam. Jag blev överraskad när jag kom fram till sylarnas fjällstation där jag tillbringade 2 dagar i tält.

Det var väldigt många tält på båda sidor om vattnet och någon nämnde att man räknat upp emot 50 tält samma dygn. Sant eller ej,så va det väldigt många tält och besökare på stationen.

Min erfarenhet av självhushåll på sylarnas station var inget vidare. Jag försökte undvika det så mycket som möjligt eller besöka det udda tider när det inte var överfullt.

Det märktes att många var irriterade nästintill aggressiva när de ”krigade” om plats i ett överfullt kök, matsal eller vid disken. Det var ett kaos som man inte ville ställa sig mitt i och försöka ta plats.

Huvudbyggnaden nya del är riktgt fräscht, men inte bara på ett positivt sätt. Fjäll känslan försvann liksom. När man besökte den nya receptionen med vy över den nybyggda terassen med gäster sippande på en latte eller öl, den nya matsalen, baren, kändes som ett spa hotell och inte en fjällstation. Det var inte upplevelsen jag förväntade mig när jag gav mig ut på en tur på fjället.

Kiosken kan beskrivas som ett litet vrå med ett smalt utbud, maten var hutlöst dyrt i restaurangen kände inte riktigt stt jag vill betala nästan 400kr för ett varmt mål mat, och provade därför vakuumförpackade för typ 120kr.

Sammanfattningsvis har jag inget emot renoveringen och investeringen, men det är synd om det ska ske på bekostnad av självhushållen och de gemensamma utrymmena.

Jag skickade bilder till en kamrat över den nybyggda terassen med alla gäster och frågade sarkastiskt, vart har jag hamnat?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bennyborgh STF - har föreningen spelat ut sin roll i fjällen? Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
jesperholmstedt Kebnekaises östra led med STF guide - kan regn göra att turen inhiberas? Fjällvandring 1
dibblah STF Tältavgift Fjällvandring 58
coffee_hiker kungsleden STF cabins and Covid restrictions Fjällvandring 9
dibblah STF Fjällstugecollage Fjällvandring 22
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
89377 STF Kebnekaise & bokning Fjällvandring 9
Göran_ Hur tabu är det att använda STF stugornas "nödrum" off-season? Fjällvandring 44
tomhylsan STF toppmärken? Fjällvandring 6
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
luffsarbjörn STF-butiken vid Gällivare tågstation? Fjällvandring 4
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
tomhylsan Vandra i Norge, medlem i STF? Fjällvandring 10
Sixsens STF fjälluffarkort? Fjällvandring 2
Christian1 STF gruppvandringar..vilken av dessa? Fjällvandring 10
Christian1 Singelvandring i Grövelsjön med STF? Fjällvandring 11
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
avslut1008 STF och Kvikkjokk Fjällvandring 27
småen Hvorfor är STF så dyrt Fjällvandring 48
Martin Gidlund STF Färdledarutbildning Fjällvandring 1
Nyman Topmärken, kass sevice från stf Fjällvandring 0
Nyman Toppmärken från StF- vilka toppar? Fjällvandring 2
Nyman Toppmärke från stf ngn som vet närmare om det? Fjällvandring 1
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...