2bladig fällkniv?

avslutad210712

Gäst
Anledningen till att jag vill ha två blad är att jag tycker att det är poänglöst att ha en fällkniv med bara ett.

Abkedningen till att jag vill ha en fällkniv är att jag vill ha en lättilljänglig kniv (i storlek av ungefär ett F1-handtag) som jag kan använda för enklare upgifter för att inte slita på F1, tex fina små träbitar för att starta brasan och då tycker jag at en fällkniv med två blad är lite praktiskare än en mora eller enkelbladig.

Syderco dyad och den andra under är riktigt fina fast jag gillar inte sågblad på knivar ett dugg så jag skaffar inte dem (jag gillar inte heller "felvinklade" knivar (tror de heter äppelknivar i köket) men det kunde jag ha levt med)

Jag kommer att köpa Rangergrip 57.821.x, dess blad klarar det jag tänkt använda dem till och förutom konservöppnare och vinskruv har de inga "onödiga" verktyg (fast jag gillar inte att allverktyget sitter på en läsk-/öl-öppnare. Däremot gillar jag att den har en nål.


Tack för alla bra svar!

Om du sliter på din F1 genom att tända träbitar för att tända eld så är det bättre att köpa en äkta F1 istället för någon jävla kinakopia.
 
Nu kanske jag bryter mot någon regel (?),men jag har en (helt oanvänd) ranger du kan få loss för en billig peng. Har insett att den inte kommer att komma till användning. Kamofärgad, dock.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    50.3 KB · Visningar: 230
Jag förstår inte vad man ska ha alla blad till? Och "slita" på F1? Snarare kanske man använder sin F1 till vissa saker, för att spara skärpan på fällkniven till annat? Jag tycker hela grejen verkar märklig. Kan du utveckla ditt resonemang?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.