"Knak"/"Hack"/"Slirningar" i vevhuset??

Problemet är ganska simpelt, när jag lägger kraft på pedalerna (uppförs, acceleration, motvind osv) Lever det om i mitt vevhus och det låter eller känns inte så hälsosamt. Vad är felet och vad göra?
 
Du har rost i vevlagret!
Om det är ett kasettvevlager, byt.
Är det ett klassiskt går det att slipa in lagerbanorna med nya kulor och ventilslippasta, göra rent smörja och en gång nya kulor till. Eftersom jag är lat köper jag nya banor och kulor samt monerar. Du kan nog behöva byta pedalerna då du missat hjullagret. Sen bör det gå ett tag igen.

Go tur
 
Svår fråga

kan sitta var som helst i vevlager, vevar, framdrevsinfästning, pedaler. Kan t o m sitta i sadel eller sadelrör etc.

Finns flera gamla trådar om sådana här knirkljud.

Thure
 
Skit!

Jag som inte har några större summor att lägganer på detta nu. Nåväl, får lägga det på hyllan och undvika att cyklla så mycket tills vidare.
 
Cykeln är en billig cykel från biltema, och visst förväntade jag mig inte att den skulle hålla länge men som det är nu är den knappt inkörd.

Som svr så har jag ingen aning, jag skulle kunna gå ner i källaren och titta men jag natar att jag mara skulle komma upp med "noname" till svar.
 
Lager som är kassa. Antingen vevlagret (oftast) eller pedalen/-erna. Har du tur så är det bara glapp eller nåt i vevlagret så att du bara behöver dra åt lite. Annars är det bara att byta. Ett nytt vevlager kostar dock inte mer än ett par hundralappar.

EDIT: Är det så att cykeln är jätteny så borde du kunna få ut en ny likadan/gratis vevlagerbyte.
 
Har du provat?

estetdrägg; sa:
Cykeln är en billig cykel från biltema, och visst förväntade jag mig inte att den skulle hålla länge men som det är nu är den knappt inkörd.

Som svr så har jag ingen aning, jag skulle kunna gå ner i källaren och titta men jag natar att jag mara skulle komma upp med "noname" till svar.

Har du provat att gå tillbaka till Biltema med den? Om den är hyfsat nyss köpt, är det 24 eller 48 månader enl. konsumentköplagen?, så borde den vara möjlig att reklamera.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.