alpin utrustning på kebnekaise?

Hej jag undrar krävs det någon vidare alpin utrustning om man ska bestiga sveriges högsta berg?
finns det något grundkrav på utrustning: ex rep, och nödbivack?
 
Obligatoriska kunskaper.

Innan du ens bör tänka tanken att bestiga Keb dfinns det vissa förkunskaper du ska behärska.

#1:Bre' en smörgås,pålägg valfritt.

#2:Koka vatten och tillföra smaktillsats t ex te' alt choklad.

#3:Slå in smörgåsen i ett paket,fyll termosen och lägg alltsammans i en rygga.

#4:Meddela färdplan!


peter
 
ja ja

menar du med ditt inlägg att det är enkelt att bestiga berget eller är du bara ironisk?
vad jag har hört så ska det vara enkelt.

asså jag har varit på fjällstationen ett antal gånger förut och alltid blickat upp mot toppen,
nu är det dags att bestiga berget.
det jag undrar är om man tar västra leden, behöver man någon särskild utrustning iform av rep, isyxa osv.
fjällkunskaperna har jag, men jag tänkte börja planera just för topptur den här gången.
jag planerar även en bestigning av mont blanc men vill börja i sverige.
är det dyrt att hyra utrustningen där på fjällstationen eller är det rimliga summor?
Mvh// Tomas
 
Gör du bestigningen på sommaren behöver du inget. Toppglaciären kan dock vara hård och då behövs stegjärn, eller broddar, och stavar/isyxa. Är den mjuk behövs inget. Säkra med rep på toppen verkar som överkurs. Ingen gjorde det när jag var där, men det är några år sedan.

Det gällde västra leden.

Vad som behövs på vintern vet jag inte.

Det kanske finns någon gammal tråd i ämnet.
 
Stegjärn

Hör med folket på stationen om du behöver stegjärn (det går att hyra där har jag för mig), det är surt om det är blåis när du kommer upp. När jag var där gick det inte att komma upp utan stegjärn.

/L
 
jag har varit där 4-5 ggr på vintern å jag har aldrig behövt mer än bra kläder. På vintern är det snö på toppglaciären och du kan lätt gå upp. På fjället du bestiger och sen går ner på väg till Kebne (mellan Tolpagorni och sydtoppen kan det vara bra att ta det försiktigt (kompasskurs) om det är dimma.
 
Kan nu meddela att jag har bestigit toppen och som sagt med bara kläderna. Väl uppe på toppglaciären blev det en pärs dock. blåste ca 15-20 sek/m i sidovind från kanten sett och total dimma.
Fick krypa den sista biten och det var sådär behagligt läskigt.
En otrolig upplevelse.
Det komiska att var att min far som jag bestegberget med hade varit där 30 år tidigare och gjort samma sakt under samma förhållanden. Det var som en deja vu för honom.

Men vädret var riktigt pissigt det regnade hela vägen ner från toppen till fjällstugan och man vart måttligt deprimerad när man insåg i toppstugan att man var tvungen att gå hela vägen tillbaka.

Men ändå att ha gjort det; Obeskrivligt!

Mvh Tomas
 
TWA; sa:
Kan nu meddela att jag har bestigit toppen och som sagt med bara kläderna. Väl uppe på toppglaciären blev det en pärs dock. blåste ca 15-20 sek/m i sidovind från kanten sett och total dimma.
Fick krypa den sista biten och det var sådär behagligt läskigt.
En otrolig upplevelse.
Det komiska att var att min far som jag bestegberget med hade varit där 30 år tidigare och gjort samma sakt under samma förhållanden. Det var som en deja vu för honom.

Men vädret var riktigt pissigt det regnade hela vägen ner från toppen till fjällstugan och man vart måttligt deprimerad när man insåg i toppstugan att man var tvungen att gå hela vägen tillbaka.

Men ändå att ha gjort det; Obeskrivligt!

Mvh Tomas

Kul att höra! Ska också dit, för första gången. Men kommande sommar. Ska även vandra i omnejderna. Räknar med ung 14d i fjällmarkerna. Kommer bli super!

Mvh
Christopher
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carlarmfelt alpin solskyddsfaktor för läppar och ansikte 1 ett Utrustning allmänt 2
gustavengvall Utrustning Abisko-Nikkaluokta Utrustning allmänt 7
nvavargen reparations utrustning Utrustning allmänt 5
Imelarsson Utrustning till Norge Utrustning allmänt 3
stitches Tillverkare av kläder och utrustning inom Sverige/EU Utrustning allmänt 38
Schiller Utrustning för " större" personer Utrustning allmänt 19
Schneeberger Hur har ni moddad er utrustning? Utrustning allmänt 12
Lone Wolf Köpråd: Komplett utrustning för ensamvandraren. Utrustning allmänt 39
Silver Fang Tips på kläder och utrustning för dagsvandring och fiske Utrustning allmänt 0
robert.karlstrom.77 Utrustning för expedition Utrustning allmänt 20
Dosferra Lite frågor om utrustning Utrustning allmänt 26
mied93 Utrustning för vinterturer Utrustning allmänt 5
landizz Hjälp med utrustning för nybörjare Utrustning allmänt 11
saraabeiramar Utrustning fjällvandring: utvärdering, del 2 Utrustning allmänt 27
Hattmakaren Utrustning fjällvandring: utvärdering Utrustning allmänt 26
museo12 Utrustning för att bestiga Kebenekaise västra leden Utrustning allmänt 11
salvion Några frågor om utrustning Utrustning allmänt 6
Beatrice87 Hur man fyndar utrustning! Utrustning allmänt 6
Laida Någon som kan hyra/låna ut vandring och camping utrustning? Utrustning allmänt 2
TomasTöråsen Utrustning för vår resa Utrustning allmänt 22
naturälskaren Råd till full utrustning för vandring? Utrustning allmänt 21
pettisson Kan man låna utrustning i Sverige idag? Utrustning allmänt 6
medic vikt på utrustning? Utrustning allmänt 91
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
Caminista Ultralätt utrustning för ensamvandring? Utrustning allmänt 12
Tobias.H En veckas tur i juli - Plagg/Utrustning? Utrustning allmänt 46
nermander Steampunk-utrustning? Utrustning allmänt 13
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
Gäddfärs Utrustning fjällvandring Utrustning allmänt 6
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
fritzov Tips för utrustning till nybörjarvandrare. Utrustning allmänt 29
osiriz Hjälp en nybörjare med tips på utrustning Utrustning allmänt 6
naturlovisa All tänkbar utrustning för vandring/utevistelser Utrustning allmänt 11
seobserver Index om aktuell utrustning? Utrustning allmänt 10
lottizen Bil-tältande-utrustning Utrustning allmänt 26
maaltoh Vilken del av din frilufts-utrustning är din absoluta favorit!? Utrustning allmänt 85
svebban uppdateringstips på befintlig utrustning Utrustning allmänt 5
Davva2 Utrustning för sommarvandring i Transylvanien Utrustning allmänt 34
C.E Favorit bland din utrustning Utrustning allmänt 23
Kanii Var hittar man grövre utrustning? Utrustning allmänt 13
Kalle Mandelstam Utrustning i New York? Var och Vad? Utrustning allmänt 6
robinlu Uppdatera utrustning! Utrustning allmänt 4
hypnosaa Hjälp med utrustning för tältcamping med barn Utrustning allmänt 21
fjorden Utrustning Inför Europaturné Utrustning allmänt 5
såg utrustning o utrustning Utrustning allmänt 5
såg hållbar utrustning. Utrustning allmänt 12
zzeezz Utrustning Island Peak hösten 2011 Utrustning allmänt 6
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
såg hur mycke ska en bra utrustning kosta? Utrustning allmänt 17
såg utrustning Utrustning allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.