Akka utan repklättring

Jag undrar om det sommartid går att bestiga någon av Akka:s toppar utan extra utrustning d.vs. utan repklättring. Vintertid har jag hört att det inte ska vara några problem med stighudar. Men i och med att jag ska vandra efter padjelanta-leden i sommar så funderar jag på en avstickare...
 
Vandra upp bara

Akka är inte svår alls. Det är bara långt dit upp och kanske är det lite svårt att komma till ett bra "insteg" till berget. Akka har, som du säkert vet, Sveriges högsta fallhöjd. Men det är bara att vandra upp på de flesta av topparna. De högsta nås enklast genom att gå via glaciären i mitten och sedan norrifrån mot kammen upp mot topparna. Lycka till!
 
men du brandmannen..

..glaciären kräver väl extrautrustning? frågan gick ut på att man inte skulle behöva det. /Ola
 
söderifrån

Söderifrån kan man lätt bestiga Akka Stortopp. Man kommer rakt söderifrån upp i passet mellan Borgtoppen (1963 m.ö.h) och stortoppen (2015 m.ö.h)
Man går inte över nån glaciär på detta vis och startar på ganska hög höjd (kring 1000 m nånting, jag har inte kartan just nu).

MVH Mats Frank, Umeå
 
Titta på kartan...

...så ser du att det inte behövs någon glaciärtur. Du kommer nämligen inte att behöva vandra över glaciären utan bara strax nedanför den. Kanske mitt ordval varit dåligt, men titta gärna på kartan innan du uttalar dig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.